Kom, følg med meg 2024
9.–15. september: “Godt budskap om stor glede.” Helaman 13‒16


“9.–15. september: ‘Godt budskap om stor glede.’ Helaman 13–16”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“9.–15. september. Helaman 13–16”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Lamanitten Samuel underviser på muren

Samuel the Lamanite on the Wall [Lamanitten Samuel på muren], av Arnold Friberg

9.–15. september: “Godt budskap om stor glede”

Helaman 13‒16

Den første gangen lamanitten Samuel prøvde å dele et “godt budskap” i Zarahemla (Helaman 13:7), ble han avvist og kastet ut av de hårdhjertede nephittene. Du kan gjerne si at det var som om de hadde bygd en ugjennomtrengelig mur rundt sine hjerter, som hindret dem i å motta Samuels budskap. Samuel forsto betydningen av budskapet han bar frem og utviste tro ved å følge Guds bud om å “vende tilbake og profetere” (Helaman 13:3). På samme måte som Samuel, treffer vi alle på murer når vi “[bereder] Herrens vei” (Helaman 14:9) og prøver å følge hans profeter. Og som Samuel bærer også vi vitnesbyrd om Jesus Kristus, “som visselig skal komme,” og innbyr alle til å “[tro] på hans navn” (Helaman 13:6; 14:13). Ikke alle vil lytte, og noen vil kanskje aktivt gå imot oss. Men de som tror på dette budskapet med tiltro til Kristus, erfarer at det virkelig er “godt budskap om stor glede” (Helaman 16:14).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Helaman 13

Herren gir advarsler gjennom sine profeter.

Profeter blir i Skriftene noen ganger sammenlignet med vektere på en mur eller i et tårn, som varsler om fare (se Jesaja 62:6; Esekiel 33:1–7). Når du studerer Samuels ord i Helaman 13, kan du overveie hvordan han er som en vekter for deg. Hva sa han som virker relevant for vår tid? (se spesielt vers 8, 21–22, 26–29, 31 og 38). Hva underviste for eksempel Samuel om omvendelse, om ydmykhet og rikdom, om å søke lykke “i ugudelighet”?

Du kan også granske nyere konferansebudskap for å finne lignende advarsler Herren har gitt gjennom profeter i vår tid. Hva føler du deg inspirert til å gjøre med disse varslene?

Se etter mønstre. Et mønster er en plan eller en modell som kan brukes som en veiledning når en oppgave skal utføres. I Skriftene finner vi mønstre som viser hvordan Herren utfører sitt verk, ved for eksempel å sende sine tjenere for å advare folket.

Bilde
familie som ser på generalkonferansen

Når vi lytter til profeter, vil de vise veien til Jesus Kristus

Helaman 13–15

Bilde
seminary icon
Gud innbyr meg til å omvende meg.

Samuels advarsler om Guds straffedommer omfattet konsekvent en barmhjertig innbydelse til å omvende seg. Se etter disse innbydelsene i Helaman 13–15 (se spesielt Helaman 13:6–11; 14:15–19; 15:7–8). Hva lærer du fra disse versene om omvendelse? Noen ser på omvendelse som en streng straff – noe å unngå. Etter din mening, hvordan ønsket Samuel at nephittene skulle se omvendelse?

For å fordype studiet ditt, kan du lese president Russell M. Nelsons budskap “Vi kan gjøre bedre og bli bedre” (Liahona, mai 2019, 67–69). Hvordan definerer han omvendelse? Hvilke velsignelser ved oppriktig omvendelse finner du i hans budskap? Du kan også se etter konkrete ting profeten oppfordret oss til å forandre. Hva forteller Den hellige ånd deg at du trenger å forandre? Overvei å skrive ned den personlige åpenbaringen du får.

Hvordan er omvendelse annerledes enn bare å forandre adferden din? Hvorfor er det viktig å ta imot Guds innbydelse til å omvende seg? Når du grunner på dette, kan du vurdere å synge eller lytte til en salme som uttrykker denne oppfordringen, for eksempel “Hvor vennlig er vår Gud” (Salmer, nr. 41).

Se også “Jesus Kristus vil hjelpe deg”, Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg, 6–9; “Omvendelse: Et gledelig valg”, “Principles of Peace: Repentance” [Fredsprinsipper: Omvendelse] (videoer), Evangeliebibliotek; Gospel Topics “Repentance” [Omvendelse], Evangeliebibliotek.

Helaman 14; 16:13–23

Gud sendte tegn og undere for å vitne om Frelserens fødsel og død.

I Helaman 14 forklarte Samuel at Herren ga tegn på Frelserens fødsel og død, slik at folket kunne “kjenne til … hans komme” og “tro på hans navn” (Helaman 14:12). Når du studerer Helaman 14, legg merke til tegnene på Frelserens fødsel i vers 1–8 og tegnene på hans død i vers 20–28. Hvorfor tror du disse tegnene kan være virkningsfulle måter å tilkjennegi Jesu Kristi fødsel og død på?

Andre mer personlige og mindre dramatiske tegn kan hjelpe deg å “tro på [Frelserens] navn”. Hva har han gjort for å styrke din tro på ham?

Hvilken advarsel gis med hensyn til tegn i Helaman 16:13–23? Hvordan kan du unngå holdningen til menneskene som blir beskrevet i disse versene?

Se også Alma 30:43–52; Ronald A. Rasband, “Etter guddommelig forordning”, Liahona, nov. 2017, 55–57.

Helaman 15:3

Refselse fra Herren er et tegn på hans kjærlighet.

Samuels ord inneholder mange strenge refselser, men Helaman 15:3 gir oss perspektiv på refsing fra Herren. Hvordan kan refsing fra Herren være et tegn på hans kjærlighet? Hvilke tegn ser du på Herrens kjærlighet og barmhjertighet i Samuels profetier og advarsler?

Vurder å studere eldste D. Todd Christoffersons budskap “Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg” (Liahona, mai 2011, 97–100) og se etter tre hensikter med guddommelig irettesettelse. Når har du sett Gud virke på disse måtene i ditt liv?

Helaman 16

Profeter viser meg veien til Jesus Kristus.

I Helaman 16, hva lærer du av dem som aksepterte Samuels læresetninger? Hva lærer du av dem som avviste ham? Tenk på hvordan det å følge de levende profeter har hjulpet deg å komme nærmere Jesus Kristus.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Helaman 13:2–5

Gud kan tale til meg i mitt hjerte.

  • Hvordan kan du lære barna at Gud kan tale til vårt hjerte, slik han gjorde for Samuel? Kanskje du kan be dem vise deg forskjellige måter å kommunisere uten ord på (for eksempel fakter eller ansiktsuttrykk). Dette kan føre til en drøfting om forskjellige måter vår himmelske Fader kommuniserer med oss på. Som en del av denne drøftingen kan du og barna se på et bilde av lamanitten Samuel (denne oversikten har to) og lese Helaman 13:2–5 mens barna lytter etter hvordan Gud fortalte Samuel hva han skulle si.

  • Mange av oss – spesielt barn – trenger hjelp til å lære å forstå hvordan og når Gud taler til oss. Du kan fortelle om en gang da Den hellige ånd hjalp deg å vite i ditt hjerte det Gud ønsket at du skulle gjøre eller si. Forklar hvordan du visste at Gud kommuniserte med deg. Kanskje barna kan dele lignende erfaringer de har hatt.

Helaman 14:2–7, 20–25

Profeter underviser om Jesus Kristus.

  • Å synge “Samuel forteller om Jesusbarnet” (Lys over Norge, des. 1992) kan være en god måte å undervise barna om det Samuel underviste om Jesus Kristus. Å dele “Kapittel 40: Lamanitten Samuel forteller om Jesus Kristus” (Historier fra Mormons bok, 111–13) er en annen. Hva underviste Samuel om Frelseren? Kanskje du også kan fortelle hva profeter i vår tid underviser om ham. Hvordan bygger deres ord opp vår tro på ham?

Helaman 16:1–6

Jeg blir velsignet når jeg følger profeten.

  • Du kan bygge opp barnas tillit til profeten ved å vise dem eksempler på personer som var trofaste. Noen av disse finnes i Helaman 16:1, 5. Mens du leser, kan barna reise seg når de hører noe folket gjorde når de trodde på Samuels ord. Så, når du leser vers 2 og 6, kan barna sette seg når de hører noe folket gjorde når de ikke trodde. Hvordan kan vi vise at vi tror på den levende profetens ord? Fortell barna hvordan du blir velsignet når du følger Herrens råd gjennom hans profeter.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Lamanitten Samuel

Samuel the Lamanite [Lamanitten Samuel], av Lester Yocum

Skriv ut