Tule ja seuraa minua
6.–12. tammikuuta. 1. Nefi 1–7: ”Minä menen ja teen”


”6.–12. tammikuuta. 1. Nefi 1–7: ’Minä menen ja teen’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”6.–12. tammikuuta. 1. Nefi 1–7”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Lehin perhe matkallaan erämaassa

Lehi matkallaan lähellä Punaistamerta, Gary Smith

6.–12. tammikuuta

1. Nefi 1–7

”Minä menen ja teen”

Nefi kirjoitti ”siitä, mikä on Jumalan” (1. Nefi 6:3). Kun tutkit Nefin aikakirjaa, kiinnitä huomiota löytämiisi Jumalan asioihin, etenkin Hengen kautta saamiisi vaikutelmiin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Mormonin kirja alkaa kertomuksella todellisesta perheestä, joka kokee todellisia vaikeuksia. Nämä asiat tapahtuivat 600 eKr., mutta tässä kertomuksessa on asioita, jotka voivat kuulostaa tutuilta nykyajan perheille. Tämä perhe eli maailmassa, joka oli muuttumassa yhä jumalattomammaksi, mutta Herra lupasi heille, että jos he seuraisivat Häntä, Hän johdattaisi heidät turvaan. Matkan varrella heillä oli hyviä aikoja ja huonoja aikoja; he kokivat suuria siunauksia ja ihmeitä, mutta heidän välillään oli myös riitaa ja kiistelyä. Pyhissä kirjoituksissa on harvoin niin pitkää kertomusta perheestä, joka yrittää elää evankeliumin mukaan: isä yrittää kovasti herättää perheessään uskoa, poikien pitää päättää, uskovatko he isäänsä, äiti pelkää lastensa turvallisuuden puolesta, veljekset kokevat mustasukkaisuutta ja riitoja – ja antavat toisinaan anteeksi toisilleen. Kaiken kaikkiaan siinä, että seuraa tämän perheen osoittaman uskon esimerkkiä – heidän epätäydellisyydestään huolimatta – on todellista voimaa.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

1. Nefi 1–6

Pyhät kirjoitukset ovat hyvin arvokkaat.

Mormonin kirjan ensimmäiset kuusi lukua sisältävät monia viittauksia pyhiin kirjoihin, pyhiin aikakirjoihin ja Herran sanaan. Kun luet lukuja 1. Nefi 1–6, mitä saat tietää siitä, miksi Jumalan sana on suuriarvoinen? (1. Nefi 5:21.) Mitä nämä kohdat opettavat sinulle pyhistä kirjoituksista? Mitä sellaista huomaat, mikä innoittaa sinua tutkimaan pyhiä kirjoituksia sitoutuneemmin?

1. Nefi 1:7–15

Mormonin kirja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta.

Uskollisena nimisivullaan mainitulle tarkoitukselle – saada kaikki vakuuttuneiksi siitä, että Jeesus on Kristus – Mormonin kirja alkaa Lehin merkittävällä näyllä Vapahtajasta. Mitä opit Jeesuksesta Kristuksesta Lehin näyn perusteella? Mitä Vapahtajan ”suuria ja ihmeellisiä” tekoja on omassa elämässäsi? (1. Nefi 1:14.)

1. Nefi 2

Kun etsin Herraa ja turvaan Häneen, Hän voi pehmittää sydämeni.

Vaikka Laman, Lemuel ja Nefi kasvoivat kaikki samassa perheessä samankaltaisine kokemuksineen, heidän välillään on melkoisia eroja siinä, kuinka he suhtautuivat siihen jumalalliseen ohjaukseen, jota heidän isänsä sai tässä luvussa. Kun luet lukua 1. Nefi 2, yritä panna merkille, miksi Nefin sydän pehmeni kun sitä vastoin hänen veljiensä sydän ei pehmennyt. Voisit myös ajatella omaa suhtautumistasi Herran antamiin ohjeisiin, olivatpa ne tulleet Pyhän Hengen tai Hänen profeettansa välityksellä. Milloin olet tuntenut Herran pehmittävän sydäntäsi, niin että saatoit auliimmin ottaa vastaan Hänen ohjaustaan ja neuvojaan?

1. Nefi 3–4

Jumala valmistaa minulle keinon toimia Hänen tahtonsa mukaan.

Kun Herra käski Lehiä ja hänen perhettään hankkimaan Labanilta pronssilevyt, Hän ei antanut yksityiskohtaisia ohjeita siitä, kuinka tuo käsky tulee toteuttaa. Se pätee usein muihinkin käskyihin tai henkilökohtaiseen ilmoitukseen, jota saamme Jumalalta, mikä saattaa saada meidät ajattelemaan, että Hän vaatii sellaista, mikä on vaikeaa (ks. 1. Nefi 3:5). Mikä Nefin vastauksessa Herran käskyyn jakeissa 1. Nefi 3:7, 15–16 innoittaa sinua? Onko jotakin sellaista, mitä tunnet haluavasi ”mennä ja tehdä”?

Kun tutkit lukuja 1. Nefi 1–7, pane merkille tapoja, joilla Jumala valmisti tietä Lehille ja hänen perheelleen. Kuinka Hän on tehnyt sitä sinun kohdallasi?

Ks. myös Sananl. 3:5–6; 1. Nefi 17:3; Book of Mormon Videos -kokoelma sivustolla ChurchofJesusChrist.org tai Evankeliumiaiheisen kirjaston sovelluksessa.

1. Nefi 4:1–3; 5:1–8; 7:6–21

Jumalan tekojen muistaminen voi antaa minulle uskoa noudattaa Hänen käskyjään.

Kun Laman ja Lemuel halusivat nurista, tavallisesti Nefi ja Lehi olivat lähistöllä valmiina kannustamaan ja ojentamaan heitä. Kun tunnet tarvetta nurista, Nefin ja Lehin sanojen lukeminen voi tarjota arvokkaita neuvoja ja näkökulmia. Kuinka Nefi ja Lehi yrittivät auttaa perheensä jäseniä kasvattamaan uskoa Jumalaan? (Ks. 1. Nefi 4:1–3; 5:1–8; 7:6–21.) Mitä sellaista opit heidän esimerkistään, mikä voi auttaa sinua ensi kerralla, kun tunnet houkutusta nurista tai kapinoida?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

1. Nefi 1–7

Lukiessanne lukuja 1. Nefi 1–7 voisit toistuvasti kannustaa perheesi jäseniä panemaan merkille, millä tavoin Lehin ja Sarian perhe toimi vuorovaikutuksessa toisiinsa. Mitä sellaista me voimme oppia näistä ihmissuhteista, mikä voi auttaa omaa perhettämme?

Kuva
Nefi ja hänen perheensä tutkivat levyjä

Nefi ja hänen perheensä pitivät profeettojen sanoja suuressa arvossa.

1. Nefi 2:20

Jakeessa 1. Nefi 2:20 oleva periaate toistuu usein Mormonin kirjassa. Kuinka perheesi jäsenet voivat soveltaa sitä elämäänsä, kun tutkitte Mormonin kirjaa yhdessä tänä vuonna? Voisitte ehkä valmistaa julisteen, jossa on Herran tässä jakeessa esittämä lupaus, ja laittaa sen esille kodissanne. Se voisi toimia muistutuksena siitä, että keskustelette aika ajoin siitä, kuinka olette nähneet Herran siunaavan perhettänne, kun olette pitäneet Hänen käskynsä. Voitte halutessanne lisätä näitä kokemuksia julisteeseenne.

1. Nefi 2:11–13; 3:5–7

Ehkä perheesi voisi hyötyä siitä, että panette merkille eroavuuksia siinä, miten Laman ja Lemuel suhtautuivat Herran ohjeisiin ja miten Nefi suhtautui niihin. Mitä voimme kohtien 1. Nefi 2:11–13; 3:5–7 perusteella oppia nurisemisesta? Mitä siunauksia saamme, kun osoitamme uskoa?

1. Nefi 3:19–20; 5:10–226

Nämä jakeet voivat innoittaa perhettäsi merkitsemään muistiin tärkeitä tapahtumia ja kokemuksia omasta elämästänne. Voisitte ehkä aloittaa perhepäiväkirjan pitämisen, samanlaisen kuin ne aikakirjat, joita Nefi ja Lehi pitivät oman perheensä kokemuksista. Mitä voisitte sisällyttää perheenne aikakirjaan?

1. Nefi 7:19–21

Mikä Nefin esimerkissä tekee meihin vaikutuksen näiden jakeiden perusteella? Kuinka perhettämme siunataan, kun me annamme auliisti anteeksi toisillemme?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Tutki pyhiä kirjoituksia johdonmukaisesti. Yksi avaintekijä merkitykselliseen opettamiseen kotona on luoda perheellesi johdonmukaisia oppimistilaisuuksia. Presidentti Thomas S. Monson on opettanut: ”Pyhien kirjoitusten tutkimisen tehokurssit eivät ole läheskään yhtä tehokkaita kuin päivittäinen pyhien kirjoitusten lukeminen ja soveltaminen elämäämme” (”Ole paras itsesi”, Liahona, toukokuu 2009, s. 68).

Kuva
Nefi seisoo juopuneen Labanin vieressä

Minä tottelin Hengen ääntä, Walter Rane

Tulosta