Tule ja seuraa minua
9.–15. maaliskuuta. MK Jaakob 1–4: Tehkää sovinto Jumalan kanssa Kristuksen sovituksen kautta


”9.–15. maaliskuuta. MK Jaakob 1–4: Tehkää sovinto Jumalan kanssa Kristuksen sovituksen kautta”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”9.–15. maaliskuuta. MK Jaakob 1–4”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
nainen polvistuneena Jeesuksen jalkojen edessä

Anteeksi annettu, Greg K. Olsen

9.–15. maaliskuuta

MK Jaakob 1–4

Tehkää sovinto Jumalan kanssa Kristuksen sovituksen kautta

Kun kirjoitat muistiin hengellisiä vaikutelmia, osoitat sen, että haluat Pyhän Hengen opettavan sinua. Kun luet lukuja MK Jaak. 1–4, voisit kirjoittaa muistiin saamiasi oivalluksia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Nefiläiset pitivät Nefiä ”suurena suojelijana” (ks. MK Jaak. 1:10). Hän oli puolustanut heitä vihollisten hyökkäyksiä vastaan ja varoittanut heitä hengellisistä vaaroista. Nyt hän oli poissa, ja tehtävä nefiläisten hengellisenä johtajana lankesi Jaakobille, jonka Nefi oli vihkinyt papiksi ja opettajaksi kansalle (ks. MK Jaak. 1:18). Innoituksen avulla Jaakob ymmärsi, että hänen kansaansa piti opettaa ”kovin voimakkaasti”, sillä he olivat alkaneet ”askaroida synnissä” (MK Jaak. 2:7, 5). Nuo synnit olivat paljolti samanlaisia kuin ne, joiden kanssa ihmiset kamppailevat nykyäänkin: rakkaus rikkauksiin ja seksuaalinen moraalittomuus. Ja vaikka Jaakob tunsi, että hänen täytyi tuomita tällainen pahuus, hänen sydämensä myös kärsi syntien uhrien puolesta, joiden sydän oli ”syville haavoille [lävistetty]” (MK Jaak. 2:35). Jaakob todisti, että kumpikin ryhmä – sekä syntiset että hengellisesti haavoitetut – voi parantua Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Jaakobin sanoma, kuten Nefinkin ennen häntä, oli kutsu tehdä sovinto Jumalan kanssa Kristuksen sovituksen kautta (ks. MK Jaak. 4:11).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

MK Jaakob 1:6–8, 15–19; 2:1–11

Herra haluaa minun pitävän tehtäväni kunniassa.

Jaakobille Jumalan sanan opettaminen oli enemmän kuin hänen veljensä antama tehtävä – se oli Herralta saatu tehtävä, joten hän ahkeroi uutterasti pitääkseen virkansa kunniassa (ks. MK Jaak. 1:17, 19). Presidentti Gordon B. Hinckley on opettanut, että me pidämme tehtävämme kunniassa, ”kun palvelemme uutterasti, kun opetamme uskon ja todistuksen avulla, kun kohotamme ja vahvistamme ja luomme vanhurskauden vakaumusta niihin, joiden elämää kosketamme” (”Kuinka suurennamme kutsumustamme”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 40). Mieti omia Herralta saamiasi tehtäviä, kun luet kohtia MK Jaak. 1:6–8, 15–19 ja 2:1–11. Miksi Jaakob palveli niin uskollisesti? Mitä hänen esimerkkinsä innoittaa sinua tekemään, jotta voisit pitää kunniassa tehtäviäsi kirkossa ja vastuitasi kotona?

Ks. myös ”Rise to Your Call” [Kohoa kutsusi veroiseksi] (video, ChurchofJesusChrist.org).

MK Jaakob 2:23–3:12

Herra iloitsee siveydestä.

Synnillä on yksilöitä ja yhteisöjä koskevia seurauksia. Sukupuolisynnistä puhuessaan Jaakob varoitti kummankin tyyppisistä seurauksista. Kun luet kohtia MK Jaak. 2:31–35 ja 3:10, pane merkille, millä tavoin moraalittomuus vaikutti nefiläisiin kansana sekä yksilöinä. Kuinka nämä tavat ovat samanlaisia kuin ne moraalittomuuden seuraukset, joita huomaat nykymaailmassa? Mitä sellaista löydät Jaakobin sanoista, mikä voi auttaa sinua opettamaan jollekulle läheisellesi, kuinka tärkeää siveys on? Kuinka pyrkimyksesi olla siveä ovat olleet siunaukseksi sinulle?

Pane merkille, että Jaakob puhui myös siitä käytännöstä, että jollakulla oli enemmän kuin yksi vaimo. Mitä sellaista huomaat kohdassa MK Jaak. 2:23–30, mikä auttaa sinua ymmärtämään, miksi Herra on tietyissä tilanteissa käskenyt kansaansa harjoittamaan pluraaliavioliittoa? Mitä Herra ajattelee niistä, jotka harjoittavat sitä ilman Hänen valtuutustaan?

MK Jaakob 4

Minä voin tehdä sovinnon Jumalan kanssa Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta.

Jaakob pyysi hartaasti kansaansa tekemään sovinnon Jumalan kanssa Kristuksen sovituksen kautta (ks. MK Jaak. 4:11). Mitä se mielestäsi tarkoittaa? Olisiko sinulle hyödyksi katsoa sanakirjasta, mitä sovinto merkitsee? Voit ehkä löytää tästä luvusta sanoja tai ilmauksia, jotka antavat sinulle ajatuksia siitä, kuinka voit tulla Kristuksen luokse, niin että voit tehdä sovinnon Jumalan kanssa. Jaakob esimerkiksi opetti, että Mooseksen laki oli annettu suuntaamaan ihmiset Jeesukseen Kristukseen (ks. MK Jaak. 4:5). Mitä Jumala on antanut suunnatakseen sinua Kristukseen? Kuinka käytät näitä asioita päästäksesi lähemmäksi Jumalaa?

Ks. myös 2. Nefi 10:24.

MK Jaakob 4:8–18

Minä voin välttyä hengelliseltä sokeudelta keskittymällä Vapahtajaan.

Kun Jaakob halusi kääntää kansansa täydellisemmin Herraan, hän varoitti heitä hengellisestä sokeudesta ja evankeliumin ”selkeiden sanojen” halveksimisesta (ks. MK Jaak. 4:13–14). Vanhin Quentin L. Cook varoitti samanlaisista ongelmista meidän aikanamme: ”Meidän joidenkin keskuudessa on suuntaus pikemminkin ’katsoa yli maalin’ kuin säilyttää todistus evankeliumin perusasioista. Me teemme näin, kun korvaamme evankeliumin totuuksia ihmisfilosofioilla, viemme evankeliumin osa-alueita äärimmäisyyksiin – – tai kohotamme sääntöjä opin ylitse. Näiden käyttäytymismallien välttäminen auttaa meitä välttämään Jaakobin kuvaileman teologisen sokeuden ja kompastelun.” (”Katsoa yli maalin”, Liahona, maaliskuu 2003, s. 22.)

Mitä meidän kohdan MK Jaak. 4:8–18 mukaan tulee tehdä keskittyäksemme Vapahtajaan ja välttääksemme hengellistä sokeutta?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

MK Jaakob 1:6–8, 15–19; 2:1–11; 4:18

Mitkä sanat ja ilmaukset näissä jakeissa kuvaavat sitä rakkautta, jota Jaakob tunsi johtamiaan ihmisiä kohtaan? Mitä sellaista meidän johtohenkilömme kirkossa ovat tehneet, mikä auttaa meitä tuntemaan heidän toivonsa ja huolensa meidän sielujemme hyvinvoinnista? (Ks. MK Jaak. 2:3.) Ehkä perheenjäsenet voisivat kertoa, millä tavoin voimme tukea johtajiamme kirkossa. Voisitte suunnitella, että teette yhdessä perheenä jotakin paikallisten johtohenkilöiden hyväksi, kuten kirjoitatte kiitoskirjeen heidän suorittamastaan palvelemisesta tai muistatte rukouksissanne heitä perheineen.

MK Jaakob 2:8

Kuinka Jumalan sana ”parantaa haavoittuneen sielun”?

MK Jaakob 2:12–21

Mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, kuinka meidän tulee suhtautua aineelliseen vaurauteen? Mitä me teemme auttaaksemme niitä, jotka tarvitsevat apuamme?

MK Jaakob 3:1–2

Mitä tarkoittaa se, että on ”puhdassydäminen” ja ”turvautuu Jumalaan horjumattomin mielin”?

MK Jaakob 4:4–11

Yksi tapa auttaa perhettänne ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että on ”järkähtämätön” uskossaan, on etsiä lähistöltä suuri puu ja pyytää perheenjäseniä ravistelemaan sen yksittäisiä oksia. Pyydä heitä sen jälkeen ravistelemaan puun runkoa. Miksi on vaikeampaa ravistella runkoa? Mitä me voimme oppia Jaakobin opetusten perusteella siitä, kuinka voimme kehittää itsessämme uskoa, joka on ”järkähtämätön”?

Kuva
suuri puu puistossa

Puunrungon tavoin uskomme Kristukseen voi olla ”järkähtämätön”.

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Kuuntele Henkeä. Kun tutkit, kiinnitä huomiota ajatuksiisi ja tuntemuksiisi (ks. OL 8:2–3), vaikka ne eivät liittyisikään suoraan lukemaasi. Nuo vaikutelmat saattavat olla juuri niitä asioita, joita Jumala haluaa sinun tietävän ja tekevän.

Kuva
Jaakob kirjoittaa kultalevyihin

Minä lähetän heidän sanansa (Jaakob, opettaja), Elspeth Caitlin Young

Tulosta