Tule ja seuraa minua
27. heinäkuuta – 2. elokuuta. Alma 39–42: Suuri onnensuunnitelma


”27. heinäkuuta – 2. elokuuta. Alma 39–42: Suuri onnensuunnitelma”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”27. heinäkuuta – 2. elokuuta. Alma 39–42”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Jeesus ja Maria

Mitä itket, nainen?, Mark R. Pugh

27. heinäkuuta – 2. elokuuta

Alma 39–42

Suuri onnensuunnitelma

Kun tutkit lukuja Alma 39–42, Pyhä Henki voi antaa sinulle oivalluksia asioista, joita elämässäsi tapahtuu.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kun joku rakkaistamme on tehnyt vakavan virheen, voi olla vaikea tietää, kuinka siihen tulisi reagoida. Luvut Alma 39–42 ovat kallisarvoisia muun muassa siksi, että niissä kerrotaan, kuinka Alma – Kristuksen opetuslapsi, joka aikoinaan oli tehnyt parannuksen omista vakavista synneistään – suhtautui sellaiseen tilanteeseen. Alman poika Korianton oli syyllistynyt sukupuolisyntiin, ja Alma – tapansa mukaan – turvautui tosi oppiin kannustaakseen häntä parannuksentekoon (ks. Alma 4:19; 31:5). Näissä luvuissa huomaamme, kuinka rohkeasti Alma tuomitsee synnin ja kuinka hellästi hän ilmaisee rakkautensa Koriantonille. Ja mikä tärkeintä, me huomaamme, kuinka Alma luottaa siihen, että Vapahtaja tulee ottamaan pois synnit ja julistamaan pelastuksen ilosanomaa niille, jotka tekevät parannuksen (ks. Alma 39:15). Se, että Korianton lopulta palasi pappeuden palvelutyöhön (ks. Alma 49:30), voi antaa meille toivoa anteeksiannosta ja lunastuksesta silloin kun omat tai rakkaimpiemme synnit vaivaavat mieltämme (ks. Alma 42:29).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Alma 39

Sukupuolisynti on iljetystä Herran silmissä.

Tähdentääkseen pojilleen sukupuolisynnin vakavuutta Alma opetti, että ”tällainen on iljetystä Herran silmissä” (Alma 39:5). Miksi siveys on tärkeää sinulle? Miksi se on tärkeää Herralle? Seuraavasta vanhin Jeffrey R. Hollandin selityksestä voi olla hyötyä:

”Hänen suurimpia kuolevaisuutta koskevia huolenaiheitaan on selvästikin se, kuinka tähän maailmaan pääsee ja kuinka siitä pääsee pois. Hän on asettanut näihin asioihin erittäin tiukat rajat.

– – Sukupuolisuhde on varattu avioparille, koska se on perimmäinen vertauskuva täydellisestä yhtymisestä, sellaisesta täydellisyydestä ja yhdistymisestä, jonka Jumala on asettanut ja määrännyt. – – Avioliiton oli määrä tarkoittaa miehen ja naisen – – täydellistä yhdistymistä. – – Tämä on niin täydellinen yhdistyminen, että me käytämme sanaa sinetöidä ilmaisemaan sen iankaikkisia mahdollisuuksia.” (”Henkilökohtainen puhtaus”, Liahona, tammikuu 1999, s. 90–91.)

Pohdi neuvoja, jotka Alma antoi Koriantonille jakeissa Alma 39:8–15. Kuinka ne auttavat sinua ymmärtämään paremmin siveyden lain tärkeyttä ja sitä, kuinka voittaa kiusauksia? Alman opetukset osoittavat myös, kuinka halukas Herra on antamaan meille anteeksi, kun teemme parannuksen, ja että meillä kaikilla on toivoa. Kun luet tällä viikolla lukuja Alma 39–42, etsi todisteita Jumalan armosta. Millä tavoin Jumalan armo on ollut siunaukseksi sinulle?

Ks. myös ”Sukupuolinen puhtaus”, Nuorten voimaksi, s. 35–37.

Alma 40–41

Minä tulen nousemaan kuolleista ja seisomaan Jumalan edessä tuomittavana.

Kun Alma huomasi, että Koriantonilla oli kysymyksiä ylösnousemuksesta, hän opetti tälle, mitä meille tapahtuu kuoltuamme. Mitä sellaisia totuuksia Alma opetti luvuissa 40–41, jotka Koriantonin – ja kenen tahansa syntisen – olisi hyvä ymmärtää? Voisit järjestellä oppimaasi nimeämällä Alman käsittelemiä aiheita (kuten henkimaailma, ylösnousemus ja palautus) ja kirjoittamalla sen jälkeen muistiin, mitä Alma niistä opettaa. Kuinka näiden totuuksien muistaminen voi auttaa sinua, kun koet kiusauksia tai tavoittelet anteeksiantoa?

Alma 40

Voin etsiä vastauksia evankeliumia koskeviin kysymyksiini uskossa.

Toisinaan saatamme ajatella, että profeetat tietävät vastauksen jokaiseen evankeliumiaiheiseen kysymykseen. Huomaa kuitenkin, että läpi koko luvun 40 Almalla oli useita vastausta vailla olevia kysymyksiä kuoleman jälkeisestä elämästä. Mitä hän teki löytääkseen vastauksia? Mitä hän teki, kun hänellä ei ollut vastauksia? Mieti, kuinka Alman esimerkki voisi auttaa sinua omissa evankeliumiaiheisissa kysymyksissäsi.

Kuva
nainen rukoilemassa

Rukous on yksi tapa saada vastauksia evankeliumiaiheisiin kysymyksiimme.

Alma 42

Jeesuksen Kristuksen sovitus tekee lunastussuunnitelman mahdolliseksi.

Koriantonin mielestä se, että synneistä rangaistaan, ei ollut reilua (ks. Alma 42:1). Mutta Alma opetti, että on olemassa tapa paeta ”kurjuuden tilasta”, johon synti meidät vie: parannus ja usko Jeesuksen Kristuksen sovitukseen, joka on sekä armollinen että oikeudenmukainen (ks. Alma 42:15). Kun luet lukua Alma 42, pane merkille, kuinka Vapahtajan sovitus tekee mahdolliseksi sen, että voit saada armoa ilman että ”[ryöstetään] oikeudenmukaisuudelta” (jae 25). Mitkä tästä luvusta löytämäsi totuudet auttavat sinua tuntemaan Hänen armonsa?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Alma 39:1–9

Olisiko perheessäsi hyödyllistä keskustella siveyden laista? Jos näin on, voisit käyttää perheesi tarpeiden mukaan seuraavia lähteitä: Alma 39:1–9; ”Sukupuolinen puhtaus”, Nuorten voimaksi, s. 35–37; ja video ”Päätän olla siveellisesti puhdas” (ChurchofJesusChrist.org). Pohdi, kuinka voit auttaa perhettäsi ymmärtämään siveyden tuomia siunauksia ja avioliiton intiimiä puolta.

Alma 39:9–15

Mitä voimme näiden jakeiden perusteella oppia synnin välttämisestä?

Alma 42:4

Voisitte pelata peliä, jossa eri puolille huonetta on levitetty paperilappuja, joihin on kirjoitettu Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia tai evankeliumin periaatteita. Voisitte katsoa, kuinka monta paperilappua perheenjäsenet onnistuvat keräämään tietyssä ajassa, ja keskustella sen jälkeen siitä, kuinka lappuihin kirjoitetut asiat voivat auttaa meitä tulemaan enemmän Jumalan kaltaisiksi. Millä tavoin meille maan päällä annettu aika on kuin tässä pelissä käytettäväksi annettu aika? Kuinka voimme käyttää ”koetusaikaamme” maan päällä tullaksemme enemmän Vapahtajan kaltaisiksi?

Alma 42:12–15, 22–24

Voisit esimerkiksi havainnollistaa oikeudenmukaisuuden ja armon suhdetta näyttämällä piirrosta yksinkertaisesta vaa’asta, kun keskustelette seuraavanlaisista kysymyksistä: Mitä vaa’alle tapahtuu, kun teemme syntiä? Mitä oikeudenmukaisuus edellyttää, jotta vaaka olisi tasapainossa? Kuinka Vapahtaja täyttää oikeudenmukaisuuden vaatimukset ja tekee armosta mahdollisen?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Keskity periaatteisiin, jotka siunaavat perhettäsi. Kun tutkit pyhiä kirjoituksia rukoillen, kysy itseltäsi: ”Mitä sellaista löydän tästä, millä olisi erityistä merkitystä perheelleni?” Tavoittele Hengen ohjausta, kun mietit, kuinka opettaa perhettäsi saamaan selville näitä totuuksia.

Kuva
Alma ja Korianton

Tämä on minun poikani, Elspeth Caitlin Young

Tulosta