Kom och följ mig
19–25 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: ”Det kunde … inte finnas något lyckligare folk”


”19–25 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: ’Det kunde … inte finnas något lyckligare folk’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”19–25 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020

Bild
Jesus ber med nephiterna

Kristi bön, av Derek Hegsted

19–25 oktober

3 Nephi 274 Nephi

”Det kunde … inte finnas något lyckligare folk”

Herren befallde sina lärjungar att skriva ner det de upplevde (se 3 Ne. 27:23–24). Skriv ner de andliga känslor du upplever medan du studerar.

Skriv ner dina intryck

Jesu Kristi lärdomar är inte bara en vacker filosofi att begrunda. De innebär så mycket mer än så – de är avsedda att förändra vårt liv. Boken 4 Nephi ger ett märkligt exempel på detta, som illustrerar hur genomgripande Frälsarens evangelium kan förändra ett folk. Efter Jesu korta verksamhetstid avslutades århundraden av stridigheter mellan nephiterna och lamaniterna. Två nationer som var kända för stridigheter och stolthet blev ”ett, Kristi barn” (4 Ne. 1:17), och de började ha ”allting gemensamt ibland sig” (4 Ne. 1:3). ”Guds kärlek … bodde i folkets hjärtan” och ”det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk bland alla de folk som skapats av Guds hand” (4 Ne. 1:15–16). På det sättet förändrade Frälsarens lärdomar nephiterna och lamaniterna. Hur förändrar de dig?

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

3 Nephi 27:1–12

Jesu Kristi Kyrka kallas efter hans namn.

När Frälsarens lärjungar började etablera hans kyrka i hela landet, uppkom en fråga som för vissa kan tyckas vara av mindre betydelse – vad skulle kyrkan heta (se 3 Ne. 27:1–3)? Vad lär du dig om det här namnets betydelse av Frälsarens svar i 3 Nephi 27:4–12? 1838 uppenbarade Herren namnet på sin kyrka i dag (se L&F 115:4). Begrunda varje ord i det namnet. Hur hjälper oss de här orden att veta vilka vi är, vad vi tror på och hur vi ska handla?

Se även Russell. M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, Liahona, nov. 2018, s. 87–89; M. Russell Ballard, ”Betydelsen av ett namn”, Liahona, nov. 2011, s. 79–82.

3 Nephi 28:1–11

När jag renar mina önskningar, blir jag en mer trofast lärjunge.

Vad skulle du säga om Frälsaren frågade dig som han frågade sina lärjungar: ”Vad är det ni önskar av mig” (3 Ne. 28:1)? Tänk på detta medan du läser om Frälsarens lärjungars upplevelse i 3 Nephi 28:1–11. Vad lär du dig om lärjungarnas hjärtans önskningar av deras svar på hans fråga? President Dallin H. Oaks lärde: ”För att uppfylla vår eviga bestämmelse måste vi önska oss och arbeta på att få de egenskaper som krävs för att bli en evig varelse. … Vi … ska önska att bli lika [Jesus Kristus]” (”Att ha en önskan”, Liahona, maj 2011, s. 45). Vad gör du för att göra ditt hjärtas önskningar mer rättfärdiga? (För mer information om förändringen av de tre lärjungarnas kroppar, se 3 Nephi 28:37 och ”Förvandlade varelser”, Handledning för skriftstudier, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.)

4 Nephi 1:1–18

Omvändelse till Jesus Kristus och hans evangelium leder till enighet och lycka.

Kan du tänka dig hur det kunde ha varit att leva under åren efter Frälsarens besök? Hur bibehöll folket denna gudomliga fred så länge – nästan 200 år? Medan du studerar 4 Nephi 1:1–18 kan du markera eller notera de val som folket gjorde för att få uppleva detta välsignade liv.

Tänk efter vad du kan göra för att hjälpa din familj, din församling eller ditt samhälle att leva i större enighet och lycka, så som folket i 4 Nephi gjorde. Vilka av Jesu Kristi lärdomar behöver du leva bättre efter för att uppnå detta mål? Vad kan du göra för att hjälpa andra förstå och leva efter dessa lärdomar?

4 Nephi 1:19–49

Ogudaktighet leder till splittring och sorg.

Sorgligt nog föll det Sion-samhälle som beskrivs i 4 Nephi (se även Mose 7:18) till sist samman. När du läser 4 Nephi 1:19–49, sök efter den inställning och det handlande som orsakade detta samhälles sammanbrott. Ser du några tecken på en sådan inställning eller sådant handlande hos dig själv?

Se även ”Kapitel 18: Akta er för högmod”, Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson (2014), s. 229–240.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

3 Nephi 27:13–21

De här verserna kan hjälpa familjen bättre förstå vad Frälsaren menade när han talade om ”mitt evangelium”. När ni har läst och samtalat om de här verserna kan du be varje familjemedlem sammanfatta i en mening vad evangeliet är.

3 Nephi 27:23–26

Hur bra är vi på att skriva ner det vi ”sett och hört” – enskilt eller som familj? Varför är det viktigt att föra en uppteckning över andliga ting?

3 Nephi 27:30–31

För att hjälpa familjemedlemmarna att förstå den glädje Frälsaren beskrev i de här verserna, kan ni leka en lek där familjemedlemmar gömmer sig och en annan familjemedlem försöker hitta dem. Det här kan leda till ett samtal om varför det är viktigt att hitta alla i familjen så att ingen går förlorad. Hur kan vi hjälpa familjemedlemmarna hålla sig starka i evangeliet eller komma tillbaka om de lämnat kyrkan?

3 Nephi 28:17–18, 36–40

Vad lär vi oss av Mormons exempel när han inte förstod allt om den förändring som skedde med de tre nephiterna? Vad kan vi göra när vi inte förstår allt om en evangelieprincip? President Dieter F. Uchtdorf har sagt: ”Gud bryr sig om dig. Han lyssnar och besvarar dina personliga frågor. Svaren på dina böner kommer på hans eget sätt och i hans egen tid och därför måste du lära dig lyssna efter hans röst” (”Att få ett vittnesbörd om ljus och sanning”, Liahona, nov. 2014, s. 21).

4 Nephi 1:15

För att minska stridigheter i ert hem kan familjemedlemmarna kanske sätta upp som mål att vara mer kärleksfulla mot varandra den här veckan. När veckan gått går ni tillsammans igenom era framsteg och diskuterar hur familjen påverkats av att ni visat större kärlek.

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sök uppenbarelse dagligen. Uppenbarelse kommer ofta ”rad på rad” (2 Ne. 28:30). När du begrundar de verser du studerar kan tankar och intryck komma till dig under dagen. Tänk inte på andlig förberedelse som något du avsätter tid för utan som något du alltid gör” (se Undervisa på Frälsarens sätt,s. 12).

Bild
Jesus talar med tre nephitiska lärjungar

Kristus med tre nephitiska lärjungar, av Gary L. Kapp

Skriv ut