Kom och följ mig
2–8 november. Mormon 7–9: ”Jag talar till er som om ni vore närvarande”


”2–8 november. Mormon 7–9: ’Jag talar till er som om ni vore närvarande’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”2–8 november. Mormon 7–9”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Moroni skriver på guldplåtar

Moroni skriver på guldplåtar, av Dale Kilborn

2–8 november

Mormon 7–9

”Jag talar till er som om ni vore närvarande”

Mormon och Moroni hade tro på att deras uppteckning skulle inspirera dem som lever i den sista tiden. När du läser Mormon 7–9, skriv ner de intryck du får om hur du kan tillämpa det du lär dig.

Skriv ner dina intryck

Mormon och Moroni visste hur det kändes att vara ensam i en ogudaktig värld. För Moroni måste ensamheten ha varit särskild svår sedan hans far stupat i strid och nephiterna var slagna. ”Jag är ensam kvar”, skrev han. ”Jag har varken vänner eller någonstans att gå” (Morm. 8:3, 5). Allt kan ha verkat hopplöst, men Moroni fann hopp i sitt vittnesbörd om Frälsaren och sin vetskap om att ”Herren ska genomföra sina eviga avsikter” (Morm. 8:22). Och Moroni visste att en viktig roll i dessa eviga avsikter skulle spelas av Mormons bok – den uppteckning han nu flitigt fullbordade, den uppteckning som en dag skulle ”lysa ur mörkret” och föra många människor ”till kunskapen om Kristus” (Morm. 8:16; 9:36). Moronis tro på dessa löften gjorde att han kunde förkunna för framtida läsare av den här boken: ”Jag talar till er som om ni vore närvarande” och ”jag vet att ni kommer att få mina ord” (Morm. 8:35; 9:30). Nu har vi hans ord, och Herrens verk går framåt, delvis för att Mormon och Moroni höll fast vid sitt uppdrag, trots att de var ensamma.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Mormon 7

Jag måste tro på Jesus Kristus och ”hålla fast vid” hans evangelium.

Mormons sista nedskrivna ord som finns i Mormon 7 är riktade till lamaniternas avkomlingar i den sista tiden, men de innehåller sanningar som är riktade till oss alla. Vad lär dig Mormons budskap om Jesus Kristus och hans evangelium? Varför kan Mormon ha valt det här budskapet som avslutning på det han skrev?

Mormon 7:8–10; 8:12–22; 9:31–37

Mormons bok har stort värde.

President Russell M. Nelson frågade: ”Om ni fick diamanter eller pärlor eller Mormons bok, vad skulle ni välja? Helt ärligt, vad är mest värdefullt för er?” (”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?” Liahona, nov. 2017, s. 61.)

Mormon och Moroni visste att den uppteckning de förde skulle vara av stort värde i vår tid, så de gjorde stora uppoffringar för att förbereda och skydda den. När du läser Mormon 7:8–10; 8:12–22 och 9:31–37, fundera över varför uppteckningen är så värdefull i vår tid. Du kan finna ytterligare insikt i 1 Nephi 13:38–41; 2 Nephi 3:11–12 och Läran och förbunden 33:16; 42:12–13. Vilka upplevelser har hjälpt dig förstå att Mormons bok är mycket värdefull?

Bild
Mormons bok på olika språk

Det profeterna i Mormons bok skrev kan tillämpas på oss.

Mormon 8:26–41; 9:1–30

Mormons bok skrevs för vår tid.

Jesus Kristus visade Moroni vad som skulle hända när Mormons bok kom fram (se Morm. 8:34–35), och det Moroni såg ledde honom till att ge kraftfulla varningar för vår tid. När du läser Mormon 8:26–41 och 9:1–30 kan du begrunda om det finns några tecken på de här inställningarna och handlingarna i ditt liv. Vad skulle du kunna göra annorlunda?

Mormon 9:1–30 innehåller till exempel Moronis budskap till svar på den omfattande bristen på tro på Jesus Kristus som han förutsåg skulle finnas i våra dagar. Du kan skriva ner vad du lär dig av hans ord om följande:

  • Följderna av att inte tro på Kristus (v. 1–626)

  • Vikten av att tro på en uppenbarelsernas och undrens Gud (v. 7–20)

  • Moronis råd till oss (v. 21–30)

Vad lär du dig av Moroni som kan hjälpa dig föra andra närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Mormon 7:5–7, 10; 9:11–14

Vad lär oss de här verserna om vår himmelske Faders plan och om varför vi behöver en Frälsare?

Mormon 7:8–10

Vad har vi lärt oss i våra studier av Mormons bok i år som hjälpt till att stärka vår tro på Bibeln? För att inleda en diskussion kan ni tillsammans läsa några verser ur Mormons bok och Bibeln som lär liknande sanningar, till exempel Alma 7:11–13 och Jesaja 53:3–5 eller 3 Nephi 15:16–24 och Johannes 10:16.

Mormon 8:1–9

Hur kan det ha känts att vara ensam som Moroni var? Vad i det han åstadkom imponerar på oss?

Mormon 8:12, 17–21; 9:31

Fundera på att läsa dessa verser som familj, och sedan följande ord av äldste Jeffrey R. Holland: ”Ofullkomliga människor är allt som Gud någonsin har haft att arbeta med … enda undantaget är den fullkomlige Enfödde Sonen. … Och när du ser ofullkomligheter, så kom ihåg att begränsningen inte har med det gudomliga i detta verk att göra” (”Jag tror”, Liahona, maj 2013, s. 94). Varför är det farligt att ha fokus på ofullkomlighet hos andra, även hos dem som skrev Mormons bok?

Mormon 8:36–38

Vad betyder det att ta på oss Jesu Kristi namn? Varför kan en del skämmas för att ta på sig Jesu Kristi namn? Hur kan vi vara modiga i våra vittnesbörd om Frälsaren?

Mormon 9:16–24

Vissa ingredienser behövs för att ett vetenskapligt experiment eller ett recept ska fungera rätt. Ni kanske vill göra ett experiment eller laga något efter ett favoritrecept som familj innan ni läser Mormon 9:16–24. När ni läser de här verserna (särskilt v. 20–21), sök efter de ”ingredienser” som gör underverk möjliga. Vilka underverk kan vi se i världen omkring oss och i vår familj?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Använd kyrkans officiella resurser. Om ni har frågor om evangeliet är de bästa resurserna bön, skrifterna, levande profeters ord och andra officiella publikationer från kyrkan (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 17–18, 23–24).

Bild
Mormon gör ett sammandrag av guldplåtarna

Mormon gör ett sammandrag av plåtarna, av Jon McNaughton

Skriv ut