Tule ja seuraa minua
23.–29. marraskuuta. Eter 12–15: ”Uskon voimalla kaikki toteutuu”


”23.–29. marraskuuta. Eter 12–15: ’Uskon voimalla kaikki toteutuu’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”23.–29. marraskuuta. Eter 12–15”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Eter astuu luolaan

Eter piileskelee kallioluolassa, Gary Ernest Smith

23.–29. marraskuuta

Eter 12–15

”Uskon voimalla kaikki toteutuu”

Saamiesi vaikutelmien kirjoittaminen muistiin voi johtaa saamaan lisää ilmoitusta ja vahvistaa todistustasi. Se auttaa myös muistamaan vaikutelmiasi ja kertomaan niistä muille myöhemmin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Eterin profetiat jerediläisille olivat ”suuria ja ihmeellisiä” (Et. 12:5). Hän kertoi heille ”kaikista asioista ihmisen alusta asti” (Et. 13:2). Hän näki ennalta ”Kristuksen ajan” sekä myöhempien aikojen Uuden-Jerusalemin (Et. 13:4). Hän puhui myös ”[paremmasta maailmasta], aivan niin, [sijasta] Jumalan oikealla puolella” (Et. 12:4). Jerediläiset kuitenkin torjuivat hänen sanansa samasta syystä, jonka takia ihmiset usein torjuvat Jumalan palvelijoiden profetiat tänäkin päivänä – ”koska he eivät nähneet niitä” (Et. 12:5). Vaatii uskoa pitää totena lupauksia tai varoituksia asioista, joita emme näe, aivan kuten Eteriltä vaati uskoa profetoida ”suuria ja ihmeellisiä asioita” epäuskoiselle kansalle. Moroni tarvitsi uskoa luottaakseen siihen, että Herra kääntäisi hänen ”[kirjoittamisensa] heikkouden” vahvuudeksi (ks. Et. 12:23–27). Juuri tällainen usko tekee meistä ”varmoja ja lujia saaden [meidät] alati tekemään runsaasti hyviä tekoja ja johdattaa [meitä] kirkastamaan Jumalaa” (Et. 12:4). Ja juuri tällaisen uskon voimalla ”kaikki toteutuu” (Et. 12:3).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Eter 12

Usko Jeesukseen Kristukseen voi johtaa mahtaviin ihmeisiin.

Monet ihmiset tänä päivänä, kuten jerediläiset Eterin aikoina, haluavat nähdä todisteita ennen kuin he uskovat Jumalaan ja Hänen voimaansa. Moroni opetti kuitenkin, että ”usko on sellaista, mitä toivotaan mutta ei nähdä”, ettekä ”saa todistusta, ennen kuin uskonne on koeteltu” (Et. 12:6).

Pane merkille aina kun luvussa Et. 12 mainitaan sana ”usko”, ja kirjoita muistiin, mitä opit uskosta. Etsi vastauksia seuraavanlaisiin kysymyksiin: Mitä on usko? Mitkä ovat uskontäyteisen elämän hedelmiä? Voisit myös merkitä muistiin ajatuksiasi todistuksista, joita olet saanut, ”kun [uskosi] on koeteltu” (Et. 12:6).

Ks. myös Hepr. 11; Alma 32.

Eter 12:1–9, 28, 32

Jeesus Kristus antaa meille ”[verrattomasti paremman] toivon”.

Sen lisäksi, että luvussa Et. 12 on syvällisiä oivalluksia uskosta, siinä on myös paljon asiaa toivosta – voisit ehkä panna merkille jokaisen kerran, kun sana ”toivo” mainitaan. Mitä toivo merkitsee sinulle? Mitä syitä Eterillä oli toivoa ”parempaa maailmaa”? (Ks. Et. 12:2–5.) Kuinka Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on antanut sinulle verrattomasti parempaa toivoa? (Ks. Et. 12:32.)

Käy sivustolla annakiitosta.jeesuksenkristuksenkirkko.org ja kuuntele sanoma presidentti Russell M. Nelsonilta siitä, kuinka löytää rauhaa ja parantumista – olivatpa olosuhteesi millaiset tahansa.

Ks. myös Moroni 7:40–41; Dieter F. Uchtdorf, ”Toivon ääretön voima”, Liahona, marraskuu 2008, s. 21–24; Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 121.

Eter 12:23–29

Jeesus Kristus voi tehdä sen, mikä on heikkoa, vahvaksi.

Moronin voimallisia kirjoituksia lukiessa unohtaa helposti, että hän oli huolissaan kirjoittamisensa heikkoudesta ja pelkäsi ihmisten pilkkaavan hänen sanojaan (ks. Et. 12:23–25). Mutta Jumala lupasi, että Hän tekee nöyrille ”sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi” (jae 27), ja Moronin kirjoitusten hengellinen voima on vakuuttava todiste siitä, että Herra täytti tämän lupauksen.

Kun olet lukenut jakeet Et. 12:23–29, pohdi tilanteita, jolloin Jumala on auttanut sinua tunnistamaan heikkoutesi ja tehnyt sinut vahvaksi niistä huolimatta. Ehkä tämä on hyvä tilaisuus miettiä myös heikkouksia, joiden kanssa kamppailet tällä hetkellä. Mitähän sinun täytyisi tehdä nöyrtyäksesi Herran edessä ja osoittaaksesi uskoasi Häneen, niin että kohdallasi toteutuisi Hänen lupauksensa tehdä se, ”mikä on heikkoa, – – vahvaksi”? (Et. 12:27.)

Kun pohdit näitä jakeita, vanhin Neal A. Maxwellin seuraavasta oivalluksesta voi olla apua: ”Kun pyhissä kirjoituksissa puhutaan ihmisen ’heikkoudesta’, tämä sana pitää sisällään sen – – heikkouden, joka luontaisesti kuuluu yleiseen inhimilliseen tilaan, jossa lihalla on alituinen vaikutus henkeen (ks. Et. 12:28–29). Heikkous pitää kuitenkin sisällään myös meidän erityiset, henkilökohtaiset heikkoutemme, jotka meidän odotetaan voittavan (ks. OL 66:3; MK Jaak. 4:7).” (Lord, Increase Our Faith, 1994, s. 84.)

Eter 13:13–22; 14–15

Profeettojen hylkääminen aiheuttaa hengellistä vaaraa.

Jerediläisten kuninkaana oleminen oli historiallisesti katsottuna vaarallinen asema. Se päti erityisesti Koriantumriin, sillä monet mahtavat miehet yrittivät tuhota hänet (ks. Et. 13:15–16). Pane merkille jakeista Et. 13:15–22, mitä Koriantumr teki suojellakseen itseään ja mitä profeetta Eter neuvoi häntä tekemään sen sijaan. Kun luet loput Eterin kirjasta, pohdi seurauksia, joita koituu profeettojen hylkäämisestä. Mitä ihmisille tapahtuu, kun ”Herran Henki [on] lakannut kiistelemästä heidän kanssaan”? (Et. 15:19.)

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Eter 12:7–22

Kun luette näitä jakeita yhdessä, voisitte käydä läpi sellaisia innoittavia esimerkkejä uskosta, joita olette lukeneet Mormonin kirjasta. Tämä voisi johtaa keskusteluun uskon esimerkeistä omassa sukuhistoriassanne tai omassa elämässänne – voisitte merkitä näitä kokemuksia muistiin, mikäli sitä ei ole vielä tehty.

Eter 12:27

Miksi Herra antaa meille heikkouksia? Mikä on oma osamme sen tekemisessä, mikä on heikkoa, meissä vahvaksi? Mikä on Vapahtajan osuus?

Eter 12:41

Keksitkö jonkin hauskan tavan opettaa lapsiasi ”etsimään – – Jeesusta”? Yksi tapa voisi olla piilottaa kuva Jeesuksesta ja kehottaa perheenjäseniä etsimään se. Millä tavoin me etsimme Jeesusta, ja kuinka meitä siunataan, kun löydämme Hänet?

Eter 13:13–14; 15:19, 33–34

Perheesi jäsenistä voisi olla mielenkiintoista vertailla Eterin kokemuksia Mormonin ja Moronin kokemuksiin (ks. Morm. 6; 8:1–10). Millä tavoin ne ovat samanlaisia? Millä tavoin nefiläisten tie tuhoon oli samanlainen kuin jerediläisten? (Vertaa jakeita Et. 15:19 ja Moroni 8:28.) Mitä sellaisia totuuksia me opimme, jotka voivat auttaa meitä välttämään sen, mitä heille tapahtui?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Kannusta esittämään kysymyksiä. Lapset ovat luonnostaan uteliaita. Joskus saatat ajatella, että heidän kysymyksensä häiritsevät sitä, mitä yrität opettaa. Pidä kysymyksiä sen sijaan mahdollisuuksina. Ne ovat osoitus siitä, että lapset ovat valmiita oppimaan – ne antavat sinulle näkemystä lastesi huolenaiheisiin sekä siihen, mitä he ajattelevat oppimastaan (ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25–26).

Kuva
Eter polvistuneena luolan edessä

Ihmeellisiä olivat Eterin profetiat, Walter Rane

Tulosta