Tule ja seuraa minua
14.–20. joulukuuta. Moroni 10: ”Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä”


”14.–20. joulukuuta. Moroni 10: ’Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”14.–20. joulukuuta. Moroni 10”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Jeesus ilmestyy nefiläisille

Jotta tietäisitte, Gary L. Kapp

14.–20. joulukuuta

Moroni 10

”Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä”

Kun olet saanut koko Mormonin kirjan luettua, voisit pyytää Pyhältä Hengeltä uudistunutta todistusta siitä, että se on totta. Kun teet niin, kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Mormonin kirjan alussa Nefi lupaa osoittaa meille, että ”Herran lempeät armoteot tulevat kaikkien niiden osaksi, jotka hän on valinnut, heidän uskonsa tähden” (1. Nefi 1:20). Kirjan lopussa on samanlainen sanoma Moronilta, joka valmistautui sinetöimään aikakirjat. Hän kehotti meitä ”muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut” (ks. Moroni 10:2–3). Vaikka ajattelisimme vain niitä monia armotekoja, joista Mormonin kirjassa kerrotaan, siinäkin on paljon ajateltavaa. Mitä esimerkkejä tulee mieleesi? Voisit pohtia sitä armollista tapaa, jolla Jumala johdatti Lehin perheen erämaan halki ja suurten vesien yli, niitä lempeitä armotekoja, joita Hän osoitti Enosille, kun tämän sielu janosi anteeksiantoa, tai sitä armoa, jota Hän osoitti Almalle, kirkon katkeralle viholliselle, josta tuli yksi sen urheista puolustajista. Kenties ajatuksesi kääntyvät ylösnousseen Vapahtajan kansalleen osoittaman armon puoleen Hänen parantaessaan heidän sairaansa ja siunatessaan heidän pieniä lapsiaan. Ehkä, kaikkein tärkeimpänä, tämä kaikki voi muistuttaa sinua siitä, ”kuinka armollinen Herra on ollut” sinua kohtaan, sillä yksi Mormonin kirjan päätarkoituksista on kutsua meitä jokaista ottamaan vastaan Jumalan armo – tuo kutsu on ilmaistu yksinkertaisesti Moronin jäähyväissanoissa: ”Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä” (Moroni 10:32).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Moroni 10:3–7

Minä voin tietää totuuden Pyhän Hengen voimalla.

Jakeiden Moroni 10:3–7 lupaus on muuttanut miljoonien ihmisten elämän eri puolilla maailmaa. Kuinka se on muuttanut sinun elämääsi? Olipa tarkoituksesi saada oma todistus Mormonin kirjasta tai vahvistaa sitä, Moronin kutsu on sinua varten. Kun luet jakeita Moroni 10:3–7, voisit lukea ne huolellisemmin kuin koskaan aiemmin. Voisit tutkia jokaista ilmausta esittäen itsellesi tämänkaltaisia kysymyksiä: Mitä tämä tarkoittaa? Kuinka minä voin tehdä tämän paremmin? Millaisia kokemuksia minulla on ollut tästä? Millä tavoin Pyhä Henki on todistanut minulle Mormonin kirjan totuudesta?

Mieti myös jotakuta, jonka täytyy kuulla sinun todistuksesi Mormonin kirjasta. Kuinka voisit auttaa tätä henkilöä saamaan omakohtaisen todistuksen?

Moroni 10:8–25

”Kehotan teitä – – olemaan kieltämättä Jumalan lahjoja.”

Ihmisillä on monia tapoja kieltää Jumalan lahjoja (ks. Moroni 10:8). Jotkut ihmiset kieltävät näiden lahjojen itse olemassaolonkin. Toiset saattavat kieltää sen, että heillä on hengellisiä lahjoja, mutta he huomaavat niitä kyllä muissa ihmisissä. Vielä jotkut kieltävät omat lahjansa yksinkertaisesti jättämällä ne huomiotta tai niin, etteivät he kehitä niitä.

Kun luet jakeita Moroni 10:8–25, pane merkille totuuksia, jotka auttavat sinua löytämään omia hengellisiä lahjojasi ja käyttämään niitä voimallisemmin itsesi ja muiden siunaukseksi. Tavoittele oivalluksia lahjoista, joita Jumala on antanut sinulle tai joita Hän haluaa sinun tavoittelevan. Miksi on tärkeä muistaa, että ”jokainen hyvä lahja tulee Kristukselta”? (Moroni 10:18.)

Pohdi myös tätä vanhin John C. Pingree jr:n neuvoa: ”Kuinka me siis opimme tuntemaan lahjamme? Voimme käyttää apuna patriarkallista siunausta, kysyä niiltä, jotka tuntevat meidät parhaiten, ja havainnoida itse, missä olemme luonnostaan hyviä ja mistä nautimme. Mikä tärkeintä, voimme kysyä Jumalalta (ks. Jaak. 1:5; OL 112:10). Hän tuntee lahjamme, koska Hän on antanut ne meille.” (”Minulla on työ sinulle”, Liahona, marraskuu 2017, s. 33.)

Ks. PKO, ”Hengen lahjat”, ChurchofJesusChrist.org/scriptures/gs?lang=fin.

Moroni 10:30–33

Minä voin tulla täydelliseksi Jeesuksen Kristuksen armon avulla.

Moronin kehotus ”tulkaa Kristuksen luokse” sisältää enemmän kuin sen, että opimme asioita Hänestä tai ajattelemme Häntä useammin – tai jopa sen, että yritämme lujemmin pitää Hänen käskynsä, niin tärkeitä kuin nuo asiat ovatkin. Pikemminkin se on kutsu tulla Kristuksen luokse täydellisimmällä mahdollisella tavalla – tulla Hänen kaltaisekseen. Kun luet jakeita Moroni 10:30–33, huomaa ilmaukset, jotka auttavat sinua ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että tulee kokonaan Kristuksen luokse, kuten ilmaukset ”tarttumaan jokaiseen hyvään lahjaan”, ”kiellätte itseltänne kaiken jumalattomuuden” ja tietysti ”tulkaa täydellisiksi hänessä” (kursivointi lisätty).

Kuinka se on mahdollista? Etsi vastauksia jakeista Moroni 10:30–33. Mitä Henki kehottaa sinua tekemään, että tulisit täydellisemmin ”Kristuksen luokse ja [tulisit täydelliseksi] hänessä”?

Ks. Omni 1:26; PKO, ”Täydellinen”, ChurchofJesusChrist.org/scriptures/gs?lang=fin.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Moroni 10

Lukekaa tämä luku yhdessä ja pankaa merkille joka kerta, kun Moroni käyttää sanaa kehottaa. Laatikaa luettelo asioista, joita Moroni kehottaa – eli voimallisesti kannustaa – meitä tekemään, tai merkitkää ne kohdat. Mitä me voimme tehdä noudattaaksemme hänen kehotuksiaan?

Moroni 10:3

Mitä olemme oppineet Herran armosta lukiessamme Mormonin kirjaa tänä vuonna? Kuinka Herra on ollut armollinen meidän perhettämme kohtaan?

Moroni 10:3–5

Luettuanne nämä jakeet voisit pyytää perheenjäseniä kertomaan, kuinka he ovat saaneet tietää, että Mormonin kirja on totta. Voisitte yhdessä laulaa laulun totuuden etsimisestä, kuten ”Tutki ja rukoile” (Lasten laulukirja, s. 66). Voisit myös kehottaa perheenjäseniä kirjoittamaan todistuksensa perheen päiväkirjaan.

Moroni 10:8–18

Joulu on luonnollista aikaa ajatella lahjojen saamista. Perheenjäsenet voisivat esimerkiksi paketoida toisilleen lahjoja, jotka kuvaavat jakeissa Moroni 10:9–16 mainittuja Jumalalta tulevia lahjoja. Nämä lahjat voisivat myös kuvata muita hyviä lahjoja, jotka tulevat Kristukselta ja joita he näkevät toinen toisessaan.

Moroni 10:27–29, 34

Perheenjäsenet voisivat kertoa, mitä he haluaisivat sanoa Moronille, kun he kohtaavat hänet ”suuren Jehovan – – mieluisan tuomioistuimen edessä”.

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi Jeesusta Kristusta. Mormonin kirjan – ja kaikkien pyhien kirjoitusten – tarkoitus on todistaa Jeesuksesta Kristuksesta. Mitä opit Jeesuksesta Kristuksesta luvun Moroni 10 pohjalta? Mitä tunnet innoitusta tehdä tullaksesi Hänen luokseen?

Kuva
Moroni hautaa kultalevyt maahan

Moroni hautaa levyt maahan, Jon McNaughton

Tulosta