Läran och förbunden 2021
26 april–2 maj. Läran och förbunden 45: Löftena ska uppfyllas


”26 april–2 maj. Läran och förbunden 45: Löftena ska uppfyllas”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”26 april–2 maj. Läran och förbunden 45”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
ungdomar utanför templet

26 april–2 maj

Läran och förbunden 45

Löftena ska uppfyllas

President Russell M. Nelson har sagt: ”Skriv ner de tankar som kommer till ditt sinne. Skriv ner vad du känner och följ upp med de handlingar du manas att utföra” (”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 95).

Skriv ner dina intryck

Vi lever i svåra tider, och det kan vara oroande. Till och med Jesu lärjungar ”blev … oroliga” (L&F 45:34) när de hörde honom profetera om de olyckor som skulle ske i vår tid. De tidiga heliga i Kirtland i Ohio var också bekymrade över de svåra tider de levde i. Bland annat spreds det ”många falska rykten … och dåraktiga historier” som underminerade evangeliets budskap (L&F 45, kapitelöverskriften). Men Herrens svar, då och nu, är: ”Var inte oroliga”(v. 35). Ja, det finns ondska, men det finns också bevis på att Gud påskyndar sitt verk. Ja, det är förutsagt att faror ska föregå Kristi andra ankomst och vi bör vara medvetna om dem. Men de är inte bara varningar om faror, de är också tecken på att Guds löften håller på att uppfyllas. Kanske är det därför som Läran och förbunden 45 – en uppenbarelse som detaljerat beskriver många av de här tecknen – togs emot ”till de heligas glädje” (kapitelöverskriften).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 45:1–5

Jesus Kristus är vår förespråkare hos Fadern.

Har du någonsin känt dig otillräcklig eller ovärdig inför Gud? Du kanske kan få uppmuntran av Läran och förbunden 45:1–5. Vad kan ord som ”förespråkare” och ”som för er talan” tyda på? Hur är Frälsaren din förespråkare, eller hur för han din talan? Vad innebär det för dig att veta att Kristus är din förespråkare?

Följande ord från president Joseph Fielding Smith kan hjälpa dig begrunda de här verserna: ”Jesus [är] vår förespråkare som för vår talan i egenskap av vår medlare, genom sitt tjänande och arbete med att försona oss med, att förlika oss med, Gud” (i Conference Report, okt. 1953, s. 58).

Se även 2 Ne. 2:8–9; Mosiah 15:7–9; Moro. 7:27–28; L&F 29:5; 62:1.

Läran och förbunden 45:9–10

Evangeliet är ett baner för nationerna.

Förr i tiden var ett baner ett standar eller en flagga som man förde med sig ut i strid. Det samlade och förenade soldater och hjälpte dem veta var de skulle samlas och vad de skulle göra.   När du läser Läran och förbunden 45:9–10, begrunda då hur evangeliets förbund har varit som ett baner för dig. Hur skulle livet vara annorlunda om du inte hade de här förbunden?

Se även Jes. 5:26; 11:10–12; L&F 115:5–6.

Läran och förbunden 45:11–75

Herrens löften ska uppfyllas.

Krig, ondska och ödeläggelse föregår Frälsarens andra ankomst. Men ”var inte oroliga”, sa Herren, ”för när allt detta sker, då kan ni veta att de löften som har getts er ska uppfyllas” (L&F 45:35).

När du studerar Läran och förbunden 45:11–75, fokusera då inte enbart på de oroande händelser som det profeteras om utan även på de välsignelser som Herren utlovar (till exempel löftena i vers 54–59 om Herrens tusenåriga regeringstid). Du kan göra det genom att skapa listor eller genom att rubricera eller markera verserna. Vad hittar du som hjälper dig att inte vara orolig inför de sista dagarna?

Läran och förbunden 45:31–32, 56–57

”Stå på heliga platser” och rubbas inte.

En orsak till att Frälsaren och hans profeter undervisar oss om tecknen på Kristi andra ankomst är för att förbereda oss. Vad lär du dig i Läran och förbunden 45:31–32, 56–57 om att förbereda dig inför Herrens andra ankomst? Det kan vara givande att repetera liknelsen om de tio jungfrurna som står i Matteus 25:1–13. Frälsaren jämförde oljan i den här liknelsen med sanningen och den Helige Anden (se L&F 45:57). Vilka insikter får du när du läser liknelsen på det här sättet?

Bild
de tio jungfrurna

Liknelsen om de tio jungfrurna, av Dan Burr

Läran och förbunden 45:11–15, 66–71

Sion är en trygg plats för Guds heliga.

De heliga på Joseph Smiths tid var ivriga att bygga Sion, det Nya Jerusalem, enligt beskrivningen i Mormons bok (se Eth. 13:2–9) och i Joseph Smiths inspirerade revision av Bibeln (se Mose 7:62–64). Vad lär du dig om Sion – både den antika staden på Enoks tid och staden i de sista dagarna – av Läran och förbunden 45:11–15, 66–71?

I dag syftar befallningen att upprätta Sion på att upprätta Guds rike varhelst vi bor – varhelst Guds barn samlas till tryggheten i hans ”eviga förbund” (v. 9). Vad kan du göra för att bygga Sion där du är?

Se även Gospel Topics [Evangelieämnen], ”Zion” [Sion], topics.ChurchofJesusChrist.org; Handledning för skriftstudier, ”Sion”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 45:3–5.Vad gör en förespråkare för oss? Ni kan titta på videon ”The Mediator” [Medlaren] (ChurchofJesusChrist.org) och prata om varför Frälsaren kallas vår förespråkare.

Läran och förbunden 45:9–10.Om er familj hade ett ”baner” eller en flagga som symboliserade er hängivenhet mot evangeliet, hur skulle den se ut? Det kan vara roligt att göra en familjeflagga tillsammans och diskutera hur ni kan hjälpa andra följa evangeliets normer.

Läran och förbunden 45:32.Vilka är våra ”heliga platser”? Vad menas med att ”inte rubbas”? Hur kan vi göra vårt hem till en helig plats?

Läran och förbunden 45:39–44.Hur kan du hjälpa familjen förstå vad det innebär att ”vänta” på Frälsarens andra ankomst? Kanske kan ni tänka på något som ni ser fram emot och berätta om hur ni ”väntar” på den händelsen. Eller så kan ni baka något tillsammans och titta efter tecken på att det är klart och kan ätas. Hur gör vi för att vänta på Frälsarens andra ankomst?

Läran och förbunden 45:55.För att hjälpa familjen förstå hur Satan ”ska bindas” under tusenårsriket kan ni läsa 1 Nephi 22:26 och Uppenbarelseboken 20:1–3. Hur kan vi binda Satan i våra liv?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”När Jesus kommer hit”, Barnens sångbok, s. 46–47; se även ”Förslag för att förbättra dina skriftstudier med familjen”.

Förbättra våra personliga studier

Använd studiehjälpmedel. Använd fotnoterna, Handledning för skriftstudier och andra studiehjälpmedel för att få insikter i skrifterna.

Bild
Kristus stiger ner från himlen

Kristi ankomst, av Jubal Aviles Saenz

Skriv ut