Kom og følg mig
1.-14. april. Matthæus 16-17; Markus 9; Lukas 9: ›Du er Kristus‹


»1.-14. april. Matthæus 16-17; Markus 9 ; Lukas 9: ›Du er Kristus‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»1.-14. april. Matthæus 16-17; Markus 9; Lukas 9«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Kristi forklarelse

Forklarelsen, af Carl Bloch

1.-14. april

Matthæus 16-17; Markus 9; Lukas 9

»Du er Kristus«

Tænk de næste to uger over Peters vidnesbyrd, der står i Matthæus 16:15-17, og vidnesbyrd fra de profeter og apostle, som du hører ved generalkonferencen.

Nedskriv dine indtryk

Er det ikke sært, at farisæere og saddukæere krævede, at Jesus viste dem »et tegn fra himlen«? Var hans mange velkendte mirakler ikke nok? Hvad med hans storslåede lærdomme eller de utallige måder, hvorpå han opfyldte fordums profetier? Deres krav var ikke drevet af en mangel på tegn, men af en uvillighed til at tyde tegnene og acceptere dem (se Matt 16:1-4).

Peter var ligesom farisæerne og saddukæerne vidne til Frelserens mirakler og hørte hans lærdomme. Men Peters faste vidnesbyrd: »Du er Kristus, den levende Guds søn« kom ikke ved hans fysiske sanser – »hans kød og blod«. Hans vidnesbyrd blev åbenbaret til ham af vor »fader i himlene«.Åbenbaring er den klippe, som Frelseren bygger sin kirke på, dengang og nu – åbenbaring fra himlen til hans tjenere. Og det er den klippe, hvorpå vi kan bygge vores liv som disciple – åbenbaring om, at Jesus er Kristus, og at hans tjenere har »nøglerne til Himmeriget«. Når vi er bygget på den klippe, vil »dødsrigets porte … ikke få magt over [os]« (Matt 16:15-19).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 16:13-17; Lukas 9:18-21

Et vidnesbyrd om Jesus Kristus kommer ved åbenbaring.

Hvis Jesus Kristus spurgte folk i vore dage: »Hvem siger folk, at Menneskesønnen er?«, ville deres svar være anderledes end dem, folk på hans tid kom med. Hvilke nutidige holdninger til Jesus har du bemærket? Hvad ville du svare, hvis Jesus spurgte dig: »Hvem siger du, at jeg er?« (se Matt 16:13-15)?

Tænk over dit vidnesbyrd om Frelseren, og hvordan du modtog det. Hvad lærer du af Matthæus 16:15-17, som kunne styrke det? Hvis du gerne vil lære mere om vidnesbyrd og personlig åbenbaring, så kig på disse skriftsteder: Johannes 15:26; 1 Korinther 12:3; 2 Nefi 31:18; Alma 5:45-48 og Lære og Pagter 8:2-3.

Matthæus 17:1-9; Markus 9:2-10; Lukas 9:28-36

Hvad skete der på Forklarelsens bjerg?

Da Jesus tog Peter, Jakob og Johannes med op på »et højt bjerg«, blev han forvandlet (eller herliggjort) foran dem. Moses og Elias (profeten Elias) viste sig også og overdrog præstedømmenøgler til apostlene. Disse nøgler gjorde dem i stand til at lede Kristi kirke på jorden efter hans opstandelse (se Guide til skrifterne, »Forklarelse«). Disse nøgler blev også gengivet i vore dage (se L&P 110).

Matthæus 16:13-19; 17:1-9

Hvad er »nøglerne til Himmeriget«?

»Nøglerne til Himmeriget«, som Frelseren lovede at give til Peter, er præstedømmets nøgler (Matt 16:19). »Præstedømmets nøgler er den myndighed, som Gud har overdraget præstedømmeledere til at lede, føre tilsyn med og styre anvendelsen af hans præstedømme på jorden. Udøvelsen af præstedømmets myndighed styres af dem, der har dets nøgler (se L&P 65:2; 81:2; 124:123). De, som besidder præstedømmets nøgler, har retten til at præsidere over og lede Kirken inden for et myndighedsområde« (Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 2.1.1).

Billede
statue af Peter, der holder nøglerne

»Nøglerne til Himmeriget« er præstedømmets nøgler.

Præstedømmets nøgler, der blevet givet til Peter og andre apostle på Forklarelsens bjerg, blev gengivet i vore dage (se L&P 110:11-16). De, der besidder præstedømmets nøgler, omfatter Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum og andre generalautoriteter; tempel-, missions-, stavs- og distriktspræsidenter samt biskopper, grenspræsidenter og kvorumspræsidenter.

Se også Neil L. Andersen, »Præstedømmets kraft«, Liahona, nov. 2013, s. 92-95; Tro mod sandheden, s. 126.

Matthæus 17:14-21; Markus 9:14-29

Når jeg søger større tro, må jeg først holde fast ved den tro, jeg allerede har.

Den far, der nævnes i Matthæus 17 og Markus 9, havde grund til at tvivle på, at Jesus kunne helbrede hans søn. Han bad Jesu disciple om at helbrede hans søn, og det kunne de ikke. Men da Frelseren opfordrede ham til at udøve tro, fokuserede han ikke på sin tvivl. »Jeg tror,« sagde han, og i erkendelse af, at hans tro ikke var fuldkommen, tilføjede han så: »Hjælp min vantro!«

Hvad lærer Ånden dig, når du læser om dette mirakel? Hvordan har vor himmelske Fader hjulpet dig til at øge din tro? Hvad kan du gøre for at bygge på den tro, du allerede har? Måske kan du lave en liste over skriftsteder, budskaber fra konferencer eller oplevelser, der har styrket din tro.

Se også Jeffrey R. Holland, »Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 93-95.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Matthæus 16:13-19; 17:1-9

Du kan lære børn om præstedømmets nøgler ved at fortælle ældste Gary E. Stevensons historie om at blive låst ude af sin bil (se »Hvor er præstedømmets nøgler og myndighed?«, Liahona, maj 2016, s. 29-32). Du kan lade dine børn bruge nøgler til at låse døren til huset, til bilen eller andre låse op. Overvej at vise et billede af Kirkens præsident og bær vidnesbyrd om, at han bærer alle præstedømmets nøgler, ligesom Peter gjorde.

Matthæus 17:20

Profeter med tro på Kristus har flyttet bjerge (se Jakob 4:6; Moses 7:13). Følgende vidnesbyrd fra biskop Richard C. Edgley kan gøre dette vers mere relevant for din familie: »Jeg har aldrig set, at et rigtigt bjerg blev flyttet. Men som følge af tro har jeg set bjerge af tvivl og fortvivlelse blive flyttet og erstattet af håb og optimisme. Som følge af tro har jeg personligt været vidne til, at et bjerg af synd blev erstattet af omvendelse og tilgivelse. Og som følge af tro har jeg personligt været vidne til, at et bjerg af smerte blev erstattet af fred, håb og taknemlighed. Ja, jeg har set bjerge blive flyttet« (»Tro – valget er dit«, Liahona, nov. 2010, s. 33). Hvilke bjerge i vores liv har brug for at blive flyttet? Hvordan kan vi vise tro på Guds kraft til at hjælpe os med at flytte disse bjerge?

Lukas 9:61-62.

Hvad vil det sige at se sig tilbage, når vi har lagt vores hånd på ploven? Hvorfor kan den indstilling gøre, at vi ikke er egnede til Guds rige?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Vær ofte sammen. Præsident Henry B. Eyring har sagt: »Gå [ikke] glip af muligheden for at samle … børn for at undervise dem om Jesu Kristi lære. Sådanne øjeblikke er sjældne i forhold til fjendens anstrengelser« (»Styrken ved at undervise i lærdommene«, Liahona, juli 1999, s. 87).

Billede
Mand med syg søn sammen med Frelseren

Mester, jeg har bragt min søn til dig, af Walter Rane

Udskriv