Kom dan en volg Mij
6–12 mei. Lukas 12–17; Johannes 11: “Wees blij met mij, want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was”


‘6–12 mei. Lukas 12–17; Johannes 11: “Wees blij met mij, want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘6–12 mei. Lukas 12–17; Johannes 11’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
man omhelst zijn zoon

De verloren zoon, Liz Lemon Swindle

6–12 mei

Lukas 12–17; Johannes 11

‘Wees blij met mij, want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was’

Zoek bij het lezen van Lukas 12–17 en Johannes 11 onder gebed uit wat uw hemelse Vader u wil laten weten en doen. Stel uw hart open voor boodschappen die voor u bestemd zijn terwijl u deze hoofdstukken bestudeert.

Schrijf uw ingevingen op

Negenennegentig van de honderd zou in de meeste situaties een uitstekende score zijn. Maar dat geldt niet als die aantallen geliefde kinderen van God betreffen (zie LV 18:10). In dat geval is zelfs voor één ziel een grondige, wanhopige zoektocht op zijn plaats ‘totdat [iemand] het vindt’ (Lukas 15:4). De Heiland maakte dat in de gelijkenis van het verloren schaap duidelijk. Dan kan men zich pas verheugen, omdat er ‘blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die de bekering niet nodig hebben’ (Lukas 15:7). Dat lijkt misschien onredelijk. Maar in werkelijkheid zijn er geen mensen ‘die de bekering niet nodig hebben’. We moeten allemaal gered worden. En we kunnen allemaal aan de reddingsactie meedoen en ons samen over elke geredde ziel verheugen (zie LV 18:15–16).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Lukas 12; 14–16

Ik moet mijn hart op zaken van eeuwig belang zetten en niet op wereldse.

Waarom zou God ‘Dwaas’ zeggen tegen een hardwerkende, succesvolle man die grote schuren gebouwd had en ze met de vruchten van zijn arbeid had gevuld? (Zie Lukas 12:16–21.) De Heiland vertelt in deze hoofdstukken in Lukas enkele gelijkenissen waardoor we onze blik voorbij het wereldse op het eeuwige kunnen richten. Hieronder staan enkele gelijkenissen vermeld. Hoe zou u de boodschap ervan samenvatten? Wat wil de Heer u duidelijk maken?

Zie ook Mattheüs 6:19–34; 2 Nephi 9:30; Leer en Verbonden 25:10.

Lukas 15

Onze hemelse Vader is blij wanneer zij die verloren zijn gevonden worden.

Hebt u zich weleens afgevraagd hoe onze hemelse Vader Zich voelt over hen die gezondigd hebben of anderszins ‘verloren’ zijn? De Farizeeën en schriftgeleerden bekritiseerden Jezus alleen al omdat Hij met dergelijke mensen omging. Jezus pareerde die kritiek met drie gelijkenissen: het verloren schaap, de verloren penning en de verloren zoon (zie Lukas 15).

Maak eventueel een overzicht van de overeenkomsten en verschillen terwijl u deze gelijkenissen leest. Let bijvoorbeeld op wat er verloren was en waarom, hoe het gevonden werd en hoe men daarop reageerde. Wat voor boodschappen had Jezus voor wie ‘verloren’ zijn – ook voor wie niet doorhebben dat ze verloren zijn? Wat voor boodschappen had Hij voor mensen die naar de verlorenen zoeken?

Het is uiteraard altijd beter om niet verloren te raken. Ouderling James E. Talmage heeft aangaande Lukas 15:7 gezegd: ‘Er is geen rechtvaardiging voor de gevolgtrekking dat een berouwvolle zondaar voorrang krijgt op een rechtschapen ziel die zonde heeft weerstaan.’ (Jesus the Christ [1916], 461.) Maar we zondigen allemaal en hebben redding nodig. De troostrijke boodschap van de gelijkenissen van de Heiland is dat ieder van ons zich kan bekeren en weer rechtschapen kan worden. God wil immers niet dat één ziel verloren gaat.

Zie ook Leer en Verbonden 18:10–16; Jeffrey R. Holland, ‘De andere verloren zoon’, Liahona, juli 2002, 69–72.

Afbeelding
vrouw zoekt naar muntstuk

Het verloren zilverstuk, James Tissot

Lukas 16:1–12

Wat maakte Christus met de gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester duidelijk?

Ouderling James E. Talmage heeft één les uit die gelijkenis besproken: ‘Wees ijverig, want de dag waarop u uw aardse rijkdommen kunt gebruiken is spoedig voorbij. Leer een les van de oneerlijke en kwaadaardige mensen. Als zij zo zorgvuldig aan hun aardse toekomst werken, hoe zorgvuldig moet u, die in een eeuwige toekomst gelooft, dan wel niet aan uw toekomst werken! Als u niet wijs en bedachtzaam met de “onrechtvaardige mammon” hebt leren omgaan, hoe kunt u dan blijvende rijkdommen toevertrouwd krijgen?’ (Jesus the Christ464.)

Lukas 17:11–19

Dankbaarheid voor mijn zegeningen brengt me dichter tot God.

Als u een van de tien melaatsen was geweest, zou u dan teruggegaan zijn om de Heiland te bedanken? Welke extra zegeningen kreeg de dankbare melaatse omdat hij zijn dank uitte? Wat voor invloed heeft dankbaarheid uiten op uw geestelijke leven? Het kan u baten om in een dagboek te noteren waar u dankbaar voor bent. President Henry B. Eyring beschreef dat in zijn boodschap ‘O bedenkt, bedenkt’ (Liahona, november 2007, 66–69.)

Johannes 11:1–46

Jezus Christus is de opstanding en het leven.

Het wonder van de opwekking van Lazarus uit de dood was een krachtig en onbetwistbaar bewijs dat Jezus werkelijk de Zoon van God en de beloofde Messias was. Welke woorden, zinsneden of details in Johannes 11:1–46 sterken uw geloof dat Jezus Christus ‘de Opstanding en het Leven’ is? Hoe beïnvloedt deze kennis uw leven en keuzes?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Lukas 15:1–10

Weten uw gezinsleden hoe het voelt om iets te verliezen – of om zelf verloren te zijn? Laat ze daarover vertellen. Bespreek dan de gelijkenissen van het verloren schaap en de verloren penning. U kunt ook een spel doen waarbij iemand zich verstopt en andere gezinsleden hem of haar proberen te vinden. In welke opzichten gaan we deze gelijkenissen dan beter begrijpen?

Lukas 15:11–32

Hoe kunnen we op de vader in dit verhaal lijken als dierbaren van ons verloren zijn? Hoe kunnen we van de oudste zoon leren om christelijker te zijn? In welke opzichten lijkt de vader in deze gelijkenis op onze hemelse Vader?

Lukas 17:11–19

Uw gezinsleden kunnen het verhaal van de tien melaatsen toepassen door overal in huis bedankbriefjes te plaatsen. U kunt ook samen ‘Tel uw zegeningen’, Lofzangen, nr. 163, zingen en de zegeningen bespreken die uw gezin ontvangt.

Johannes 11:1–46

De gezinsleden kunnen de video ‘Lazarus uit de dood opgewekt’ (LDS.org) bekijken en van Jezus Christus getuigen.

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik verhalen en voorbeelden om in evangeliebeginselen te onderwijzen. De Heiland legde evangeliebeginselen vaak aan de hand van verhalen en gelijkenissen uit. Denk aan voorbeelden en verhalen uit uw leven die een evangeliebeginsel voor uw gezin tot leven kunnen wekken. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland22.)

Afbeelding
man knielt in dankbaarheid voor Jezus

Waar zijn de negen anderen?, Liz Lemon Swindle

Afdrukken