Kom, følg med meg
17.-23. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ‘Det er fullbrakt’


“17.-23. juni. Matteus 15; Markus 15; Lukas 23; Johannes 6: ‘Det er fullbrakt’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“17.-23. juni. Matteus 12; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Kristus står foran Pilatus

Ecce Homo, av Antonio Ciseri

17.-23. juni

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

“Det er fullbrakt”

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; og Johannes 19 inneholder beskrivelser av de siste timene av Frelserens jordiske liv. Søk å føle hans kjærlighet til deg når du studerer om hans offer og død.

Skriv ned dine tilskyndelser

I hvert ord og hver gjerning, viste Jesus Kristus ren kjærlighet – det apostelen Paulus kalte agape i gresk original (se 1 Korinterbrev 13). Ikke på noe tidspunkt var dette mer tydelige enn under de siste timene av Frelserens jordiske liv. Hans verdige stillhet i møte med falske beskyldninger viste at han “blir ikke bitter” (1 Korinterbrev 13:5). Hans villighet til å overgi seg til pisking, ringeakt og korsfestelse – mens han holdt tilbake sin makt til å gjøre slutt på sine lidelser – viste at han “er tålmodig” og “utholder alt” (1 Korinterbrev 13:4, 7). Den medfølelse han hadde for sin mor og den nåde han viste dem som korsfestet ham – selv under sin egen ufattelige lidelse – viste at han “[søkte] ikke sitt eget” (1 Korinterbrev 13:5). I sin siste stund på jorden, gjorde Jesus det han hadde gjort gjennom hele sitt jordiske virke – han underviste ved å vise oss. Kjærligheten er virkelig “Kristi rene kjærlighet” (Moroni 7:47).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

Jesu Kristi villighet til å lide viser hans kjærlighet til Faderen og til enhver av oss.

Selv om Frelseren hadde makt til å kalle på “mer enn tolv legioner engler” (Matteus 26:53), valgt han å frivillig utholde urettferdige rettsaker, ondskapsfull ringeakt og ufattelig fysisk smerte. Hvorfor gjorde han det? “På grunn av sin kjærlige vennlighet”, vitnet Nephi, “og sin langmodighet mot menneskenes barn” (1 Nephi 19:9).

Du kan gjerne begynne ditt studium av Frelserens siste timer ved å lese 1 Nephi 19:9. Hvor i Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; og Johannes 19 finner du eksempler på hver lidelse som Nephi sa Jesus ville gjennomgå?

“[De ] akter ham for intet”

“De pisker ham”

“De slår ham”

“De spytter på ham”

Hvilke skriftsteder hjelper deg å føle den “vennlige kjærlighet” som vår himmelske Fader og Jesus har til deg? Hvilke av egenskapene som Frelseren viser blir du inspirert til å utvikle mer fullstendig?

Matteus 27:27-49, 54; Markus 15:16-32; Lukas 23:11, 35-39; Johannes 19:1-5

Ringeakt av Guds sannhet burde ikke svekke min tro.

Selv om Jesus hadde utholdt ringeakt gjennom hele sitt virke, ble den større under piskingen og korsfestelsen. Men denne ringeakten kunne ikke forandre sannheten: Jesus er Guds Sønn. Mens du leser om den ydmykelsen Jesus utholdt, kan du tenke på den motgangen og ringeakten hans verk utsettes for i dag. Hvilken innsikt får du om å utholde motgang? Hva gjør inntrykk på deg angående høvedsmannens ord i Matteus 27:54?

Matteus 27:46; Markus 15:34.

Sviktet vår himmelske Fader Jesus på korset?

Eldste Jeffrey R. Holland ga følgende innsikt: “[Jeg vitner] om… at en fullkommen Fader ikke sviktet sin Sønn i dette øyeblikket… Likevel, for at hans Sønns aller høyeste offer skulle bli like fullstendig som det var frivillig og ensomt, trakk Faderen en kort stund bort sin Ånds trøst og den støtte hans personlige nærvær innebar… For at forsoningen skulle bli altomfattende og evig, måtte han føle hvordan det var å dø ikke bare fysisk, men åndelig, føle hvordan det er når Herrens ånd trekker seg bort og man føler seg fullstendig elendig og håpløst alene” (“Ingen var med ham”, Ensign eller Liahona, mai 2009, 87-88).

Lukas 23:34

Frelseren er vårt eksempel på tilgivelse.

Hva føler du når du leser Frelserens ord i Lukas 23:34? Med referanse til Frelserens ord sa president Henry B. Eyring: “Vi må tilgi og ikke bære nag mot mennesker som har krenket oss. Frelseren var et forbilde for oss på korset… Vi vet ikke hva som driver dem som krenker oss” (“Så vi kan bli ett”, Lys over Norge, juli 1998, 69). Hvordan kan dette verset hjelpe deg dersom du har vanskeligheter med å tilgi noen?

Lukas 23:39-43

Hva er betydningen av “paradis” i Frelserens uttalelse til tyven?

I Skriftene betyr ordet paradis vanligvis “et sted hvor det hersker fred og lykke i den etterjordiske åndeverdenen” – et sted som er forbeholdt de rettferdige. Profeten Joseph Smith forklarte at paradis i Lukas 23:43 “er en oversettelsesfeil. Det Jesus faktisk sa, var at tyven skulle være med ham til åndeverdenen” (Tro mot pakten, 122).   I åndeverdenen ville tyven få evangeliet forkynt for seg.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 27:3-10

Hva kan være årsak til at mennesker som ser ut til å ha sterke vitnesbyrd vender seg bort fra Frelseren? Hvordan kan vi holde oss trofaste til Jesus Kristus?

Matteus 27:11-26; Markus 15:1-15; Lukas 23:12-24; Johannes 1-16

Hvorfor sendte Pilatus Jesus for å bli korsfestet, selv om han visste at Jesus var uskyldig? Hvilke lærdommer får vi fra Pilatus’ opplevelse av å stå frem for det vi vet er rett? Det kan være nyttig for familien å rollespille situasjoner som gir dem mulighet til å øve på å stå frem for det som er rett.

Bilde
Kristus bærer korset

“Han bar selv sitt kors og gikk ut til… Golgata” (Johannes 19:17).

Matteus 27:46; Lukas 23:34, 43, 46; Johannes 19:26-28, 30

Kanskje du kan gi en eller flere av uttalelsene Frelseren kom med på korset, og som finnes i disse versene, til hvert familiemedlem og be dem om å dele det de har lært om Frelseren og hans misjon.

Markus 15:39

Hvordan har det å lese om korsfestelsen styrket vårt vitnesbyrd om at Jesus er “Guds Sønn”?

Johannes 19:25–27

Hva lærer vi av disse versene om hvordan vi burde elske og støtte familiemedlemmer?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Etterlign Frelserens liv. “Det er nyttig å studere hvordan Frelseren underviste – metodene han brukte og de ting han sa. Men Frelserens evne til å undervise og hjelpe andre kom av måten han levde på og den slags person han var. Jo flittigere du prøver å leve som Jesus Kristus, i desto større grad vil du være i stand til å undervise som ham” (Undervisning på Frelserens måte, 13).

Bilde
Kristus på korset

Christ on the Cross, av Carl Heinrich Bloch

Skriv ut