Tule ja seuraa minua
29. heinäkuuta – 4. elokuuta. Apostolien teot 22–28: ”Palvelijakseni ja todistajakseni”


”29. heinäkuuta – 4. elokuuta. Apostolien teot 22–28: ’Palvelijakseni ja todistajakseni’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”29. heinäkuuta – 4. elokuuta. Apostolien teot 22–28”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Paavali vankilassa

29. heinäkuuta – 4. elokuuta

Apostolien teot 22–28

”Palvelijakseni ja todistajakseni”

Pyhän Hengen välityksellä tulevat vaikutelmat ovat usein hienovaraisia ja joskus ne kestävät vain hetken. Vaikutelmien kirjoittaminen muistiin antaa mahdollisuuden pohtia niitä syvällisemmin. Kun luet lukuja Ap. t. 22–28, kirjoita muistiin saamasi ajatukset ja tuntemukset ja pohdiskele niitä jonkin aikaa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

”Kun me olemme Herran asialla”, presidentti Thomas S. Monson on luvannut, ”meillä on oikeus Herran apuun” (”Oppikaa, tehkää, olkaa”, Liahona, marraskuu 2008, s. 62). Meillä ei kuitenkaan ole oikeutta pelkkään tasaiseen tiehen ja päättymättömään menestyksen tulvaan. Tästä todisteeksi riittää apostoli Paavali. Vapahtaja antoi hänelle tehtäväksi ”[tunnustaa Hänen nimeään] maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä” (Ap. t. 9:15). Apostolien tekojen luvuissa 22–28 voimme nähdä, kuinka Paavali toteutti tätä tehtävää ja kohtasi suurta vastustusta – kahlitsemisen, vangitsemisen, fyysistä pahoinpitelyä, haaksirikon ja jopa käärmeen iskun. Mutta huomaamme myös, että Jeesus ”seisoi Paavalin edessä ja sanoi: ’Pysy rohkeana’” (Ap. t. 23:11). Paavalin kokemukset ovat innoittava muistutus siitä, että kun Herran palvelijat ottavat vastaan Hänen kutsunsa opettaa kaikkia kansoja, Hän täyttää lupauksensa heille: ”Katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti” (Matt. 28:19–20).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Ap. t. 22:1–21; 26:1–29

Jeesuksen Kristuksen opetuslapset lausuvat todistuksensa rohkeasti.

Kun Paavali esitti voimalliset todistuksensa, joista kerrotaan luvuissa Ap. t. 22 ja 26, hän oli roomalaisten sotilaiden vankina. Ihmisillä, joille hän puhui, oli valta tuomita hänet kuolemaan. Silti hän päätti rohkeasti todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja saamastaan taivaallisesta näystä (ks. Ap. t. 26:19). Mikä hänen sanoissaan innoittaa sinua? Pohdi, mitä tilaisuuksia sinulla on lausua todistuksesi. Esimerkiksi milloin viimeksi kerroit perheellesi tai muille siitä, kuinka sait todistuksen evankeliumista?

Ap. t. 22:1–21; 26:9–20

Miksi niissä kolmessa kuvauksessa näystä, jonka Paavali sai Jeesuksesta Kristuksesta, on keskinäisiä eroja?

Apostolien teoissa on kolme kuvausta Paavalin ihmeellisestä näystä, jonka hän sai matkalla Damaskokseen (ks. Ap. t. 9:3–20; 22:1–21; 26:9–20). Kukin näistä kuvauksista poikkeaa hieman muista, ja jotkut sisältävät enemmän yksityiskohtia kuin toiset. Koska ne on kerrottu eri ihmisille eri tarkoituksia varten, on järkeenkäypää, että Paavali päätti korostaa kutakin kuulijakuntaa varten kokemuksen eri osia.

Samalla tavoin Joseph Smith merkitsi muistiin useita kuvauksia ensimmäisestä näystään (ks. ”Kertomukset ensimmäisestä näystä”, Gospel Topics, topics.lds.org). Eri kuvaukset esitettiin eri yleisöille erilaisia tarkoituksia varten, ja ne sisältävät oivalluksia, jotka eivät olisi saatavilla, jos kuvauksia olisi olemassa vain yksi.

Ap. t. 23:10–11; 27:13–25, 40–44

Herra on niiden rinnalla, jotka pyrkivät palvelemaan Häntä.

Kuten Paavalin palvelutyö selvästi osoittaa, elämässämme olevat vaikeudet eivät ole merkki siitä, ettei Jumala hyväksyisi tekemäämme työtä. Itse asiassa joskus juuri vaikeuksien aikana tunnemme Hänen tukensa selvimmin. Voisi olla mielenkiintoista kerrata, mitä olet vastikään lukenut Paavalin palvelutyöstä, ja laatia luettelo asioista, joita hän joutui kestämään (ks. esim. Ap. t. 14:19–20; 16:19–27; 21:31–34; 23:10–11; 27:13–25, 40–44). Millä tavoin Herra oli hänen rinnallaan, ja mitä se opettaa sinulle omista pyrkimyksistäsi Herran palveluksessa?

Ap. t. 24:24–27; 26:1–3, 24–2927

Voin päättää ottaa vastaan Jumalan palvelijoiden sanat tai hylätä ne.

Koko palvelutyönsä ajan Paavali todisti voimallisesti Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan. Monet ihmiset ottivat vastaan hänen todistuksensa, mutta kaikki eivät tehneet niin. Kun luet kohtia Ap. t. 24:24–27 ja Ap. t. 26:1–3, 24–29, kirjoita ylös sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka seuraavat roomalaiset johtajat Juudeassa suhtautuivat Paavalin opetuksiin:

Felix

Festus

Kuningas Agrippa

Merimatkalla Roomaan keisarin kuulusteltavaksi Paavali profetoi, että matkasta tulisi ”työläs ja vaarallinen” sekä alukselle että sen matkustajille (Ap. t. 27:10). Lue luku 27 ja ota selvää, kuinka Paavalin kanssa olleet merimiehet suhtautuivat hänen varoituksiinsa. Löydätkö heidän kokemuksestaan jotakin opittavaa?

Oletko joskus suhtautunut samalla tavoin kuin joku heistä, kun olet kuullut kirkon johtajien opetuksia? Mitä mahdollisia seurauksia tällaisesta suhtautumistavasta voi olla? Mitä opit näiden kertomusten pohjalta siitä, kuinka noudattaa neuvoja, joita Herra antaa palvelijoidensa välityksellä?

Ks. myös 2. Nefi 33:1–2; JS–H 24–25; D. Todd Christofferson, ”Varoituksen ääni”, Liahona, toukokuu 2017, s. 108–111.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Ap. t. 24:16

Ennen kääntymystään Paavali oli pitkään toiminut Jumalaa vastaan. Mutta koska hän oli halukas tekemään parannuksen, hän pystyi sanomaan: ”Siksi teen kaikkeni, että minulla aina olisi puhdas omatunto Jumalan ja ihmisten edessä” (ks. myös OL 135:4). Kuinka voimme saada omantuntomme puhtaaksi Jumalan ja muiden edessä?

Ap. t. 26:16–18

Mitä Herra näissä jakeissa pyysi Paavalia tekemään? Millaisia tilaisuuksia meillä on tehdä samanlaisia asioita?

Ap. t. 28:1–9

Pitääkö joku perheessänne käärmeistä? Voit halutessasi pyytää häntä tai jotakuta toista perheenjäsentä kertomaan kohdassa Ap. t. 28:1–9 olevat kertomukset. Lapsistasi saattaisi olla hauskaa piirtää kuva näistä kertomuksista tai esittää niitä näytelmänä. Mitä voimme oppia näistä kertomuksista? Yksi asia voisi olla se, että Herra täyttää lupauksensa palvelijoilleen. Voisitte esimerkiksi vertailla kohdassa Mark. 16:18 annettuja lupauksia niiden täyttymiseen Paavalin kokemuksissa. Voisitte myös etsiä jostakin viimeaikaisesta yleiskonferenssipuheesta jonkin Herran palvelijan antaman lupauksen – ehkäpä sellaisen, jolla on merkitystä omalle perheellenne – ja asettaa sen esille kodissanne. Kuinka me voimme osoittaa uskomme siihen, että tämä lupaus tulee täyttymään?

Kuva
käärme

Jumala varjeli Paavalia, kun häntä puri myrkyllinen käärme.

Ap. t. 28:22–24

Aivan kuin Paavalin aikoina, jolloin kirkkoa kutsuttiin lahkoksi (ks. jae 22), nykyäänkin kirkko usein ”herättää vastustusta”. Kun ihmiset puhuivat Vapahtajaa ja Hänen kirkkoaan vastaan, kuinka Paavali vastasi? Mitä me voimme oppia Paavalin kokemuksesta?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Keskity periaatteisiin, jotka siunaavat perhettäsi. Kun tutkit pyhiä kirjoituksia, kysy itseltäsi: ”Mitä sellaista löydän tästä, millä olisi erityistä merkitystä perheelleni?” (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 17.)

Kuva
Paavali kuningas Agrippan edessä

Rohkea todistuksessa Jeesuksesta Kristuksesta, Daniel A. Lewis. Paavali kuningas Agrippan edessä.

Tulosta