Kom, følg med meg
21.-27. oktober. 1 og 2 Tessalonikerbrev: ‘La dere ikke så snart drive fra vett og sans’


“21.-27. oktober. 1 og 2 Tessalonikerbrev: ‘La dere ikke så snart drive fra vett og sans’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“21.-27. oktober. 1 og 2 Tessalonikerbrev”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
søstermisjonærer snakker med en ung mann

21.-27. oktober.

1 og 2 Tessalonikerbrev

“La dere ikke så snart drive fra vett og sans”

Hvis vi ikke skriver ned inntrykkene vi får fra Ånden, kan det hende vi glemmer dem. Hva tilskynder Ånden deg til å skrive ned mens du leser 1 og 2 Tessalonikerbrev?

Skriv ned dine inntrykk

I Tessaloniki ble Paulus og Silas beskyldt for å ha “oppvigle[t] hele verden” (Apostlenes gjerninger 17:6). Deres forkynnelse forarget enkelte ledere blant jødene, og disse lederne hisset folket til et opprør (se Apostlenes gjerninger 17:1-10). Som et resultat av dette, ble Paulus og Silas rådet til å forlate Tessaloniki. Paulus var bekymret for de nye konvertittene i Tessaloniki og den forfølgelsen de sto foran, men han kunne ikke dra tilbake og besøke dem. “Da jeg så ikke kunne holde det ut lenger”, skrev han, “sendte jeg bud for å få vite hvordan det sto til med deres tro”. Som svar hadde Paulus’ assistent Timoteus, som hadde tjenestegjort i Tessaloniki, “brakt oss gode nyheter om deres tro og kjærlighet” (1 Tessalonikerbrev 3:5-6). Faktisk var de hellige i Tessaloniki kjent som et forbilde “for alle de troende” (1 Tessalonikerbrev 1:7), og nyhetene om deres tro var spredt til andre byer. Forestill deg Paulus’ glede og lettelse da han fikk høre at hans arbeid blant dem “ikke [var] forgjeves” (1 Tessalonikerbrev 2:1). Men Paulus visste at trofasthet i fortiden ikke er nok for åndelig overlevelse i fremtiden, og han var engstelig for den innflytelse falske lærere hadde blant de hellige (se 2 Tessalonikerbrev 2:2-3). Hans budskap til dem, og til oss, er å fortsette å “utfylle det som ennå mangler i [vår] tro” og å “bli enda mer rike” i kjærlighet (se 1 Tessalonikerbrev 3:10; 4:10).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Tessalonikerbrev 1-2

Evangeliets forkynnere preker med oppriktighet og kjærlighet.

I 1 Tessalonikerbrev, viser Paulus’ ord både bekymring og glede over noen som helhjertet har gitt seg selv i tjeneste for Guds barn. Særlig i de to første kapitlene av 1 Tessalonikerbrev, kan du finne ord og uttrykk som beskriver hvordan en sann forkynner underviser i evangeliet. Hva blir du inspirert til å gjøre for forbedre din undervisning i evangeliet?

1 Tessalonikerbrev 3:9-4:12

Når jeg følger Jesus Kristus, kan jeg bli helliggjort.

Vi håper alle at når “vår Herre Jesus kommer”, vil vi være i stand til å stå foran ham “ulastelige i hellighet for vår Gud” (1 Tessalonikerbrev 3:13). Hva underviste Paulus om å bli mer hellig i 1 Tessalonikerbrev 3:9-13; 4:1-12?

Se også Moroni 10:32-33; Veiledning til Skriftene, “Hellighet”; Carol F. McConkie, “I hellig skrud”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 9-12.

1 Tessalonikerbrev 4:16-18; 5:1-10; 2 Tessalonikerbrev 1:4-10

Hvis jeg er trofast og våker, vil jeg være forberedt til Frelserens annet komme.

I 1 Tessalonikerbrev 5:1-10, bruker Paulus flere metaforer for å forklare viktige sannheter om den tiden da Jesus vil komme tilbake til jorden. Når du studerer disse metaforene, overvei å skrive ned inntrykkene som du får om Jesu Kristi annet komme:

“En tyv om natten”:

“Veer over en kvinne som skal føde”:

Andre metaforer som du finner:

Hvilke ytterligere sannheter kan du lære om Jesu Kristi annet komme fra 1 Tessalonikerbrev 4:16-18; 5:1-10; 2 Tessalonikerbrev 1:4-10? Hva blir du tilskyndet til å gjøre for å våke og forberede deg til hans komme?

Se også Dallin H. Oaks, “Forberedelse til det annet komme”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 7-10.

2 Tessalonikerbrev 2

Et apostasi, eller et frafall fra sannheten, ble profetert skulle finne sted før Det annet komme.

Midt blant økende forfølgelse, trodde mange av de hellige i Tessaloniki at Frelserens annet komme måtte være nært. Men Paulus visste at før Jesus kom tilbake til jorden ville det komme et frafall – et opprør eller “frafall” fra sannheten (se 2 Tessalonikerbrev 2:1-4). Du kan utdype din forståelse av det store frafallet – og din takknemlighet for gjenopprettelsen – ved å studere noen av følgende ressurser:

  • Skriftsteder som forutsa frafallet: Jesaja 24:5; Amos 8:11-12; Matteus 24:4-14; 2 Timoteus 4:3-4

  • Skriftsteder som viser at frafallet allerede var begynt på Paulus’ tid: Apostlenes gjerninger 20:28-30; Galaterne 1:6-7; 1 Timoteus 1:5-7

  • Observasjoner om det store frafall av kristne reformatorer:

    Martin Luther: “Jeg har ikke søkt noe annet enn å reformere Kirken i samsvar med de hellige skrifter… Jeg sier bare at kristendommen har opphørt å eksistere blant dem som burde ha bevart den” (i E. G. Schweibert, Luther and His Times: The Reformation from a New Perspective [1950], 590).

    Roger Williams: “Frafallet… har så langt forstyrret alt slik at det ikke kan bli noen gjenoppretting fra det før Kristus sender nye apostler til å opprette menigheter på nytt” (i Philip Schaff, The Creeds of Christendom [1877], 851).

    Erasmus: “Alt er nå så innblandet i disse spørsmålene [av doktrinen] og avgjørelser at vi tør ikke engang håpe på å kalle verden tilbake til sann kristendom” (The Praise of Folly, trans. Clarence H. Miller, 2. utg. [2003], 155-56).

Se også 2 Nephi 28.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Mens du leser i Skriftene sammen med familien, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør drøftes basert på familiens behov. Her er noen forslag:

1 Tessalonikerbrev 3:9-13

Hva gjør inntrykk på deg angående de følelser Paulus hadde for vennene sine? Hvordan kan vi dyrke slike følelser for vår familie, venner og medhellige?

1 Tessalonikerbrev 4:13-18

Hvordan kan vi bruke disse versene til å trøste oss selv eller noen andre når en av våre kjære går bort?

1 Tessalonikerbrev 5:14-25

Gjennomgå Paulus’ råd i 1 Tessalonikerbrev 5:14-25, og finn et uttrykk som din familie vil fokusere på. Overvei å skrive det på en plakat og heng den opp hjemme. Familiemedlemmene kan legge til notater på plakaten når de ser hverandre etterleve rådet på plakaten.

2 Tessalonikerbrev 3:13

Føler vi oss noen ganger “trette av å gjøre det gode” – overveldet kanskje, av disippelskapets krav? Hva hjelper oss når vi føler det på denne måten? (Se Galaterne 6:9; L&p 64:33.) Hvordan kan vi støtte hverandre når dette skjer?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av vårt personlige studium

Søk åpenbaring daglig. “Åpenbaring kommer ofte ‘linje på linje’ (2 Nephi 28:30), ikke alt på én gang… Ikke se på [studium av evangeliet] som noe du setter av tid til, men snarere noe du alltid gjør.(Undervisning på Frelserens måte, 12).

Bilde
Kristus i skyene

Resurrected Christ, av Robert T. Barrett

Skriv ut