Nya testamentet 2023
9–15 januari. Matteus 2; Lukas 2: Vi har kommit för att tillbe honom


”9–15 januari. Matteus 2, Lukas 2: Vi har kommit för att tillbe honom”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”9–15 januari. Matteus 2, Lukas 2”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
vise män som rider på kameler

Låt oss tillbe honom, av Dana Mario Wood

9–15 januari

Matteus 2; Lukas 2

Vi har kommit för att tillbe honom

Börja med att läsa Matteus 2 och Lukas 2, och var uppmärksam på de andliga insikter du får. Studieförslagen i den här översikten kan hjälpa dig hitta viktiga och relevanta principer i de här kapitlen.

Skriv ner dina intryck

Från den dag han föddes var det tydligt att Jesus inte var något vanligt barn. Det var inte bara den nya stjärnan på himlen eller änglarnas glädjefyllda tillkännagivande som gjorde Jesu spädbarnstid anmärkningsvärd. Det var också det faktum att så många olika trofasta människor – från olika nationer, yrken och bakgrunder – omedelbart kände sig dragna till honom. Redan innan han yttrade sin inbjudan, ”Kom … och följ mig”, kom de (Lukas 18:22). Alla kom naturligtvis inte till honom. Det fanns många som inte brydde sig om honom, och en avundsjuk ledare försökte till och med döda honom. Men de ödmjuka, rena, hängivna sökarna efter rättfärdighet såg honom för den han var – deras utlovade Messias. Deras hängivenhet inspirerar vår egen, för det ”bud … om en stor glädje” som gavs till herdarna var för ”hela folket”, och Frälsaren som ”är Messias, Herren” föddes den dagen för oss alla (se Lukas 2:10–11).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Lukas 2:1–7

Jesus Kristus föddes i enkla omständigheter.

Även om Jesus Kristus hade härlighet med Gud Fadern ”innan världen var till” (Johannes 17:5), var han villig att födas i enkla omständigheter och bo bland oss här på jorden. När du läser Lukas 2:1–7, fundera då över vad denna berättelse om hans födelse lär dig om honom. Försök att hitta detaljer eller insikter i den här berättelsen som du inte har lagt märke till tidigare. Hur påverkas dina känslor för honom när du lägger märke till de här sakerna?

Se även ”Jesusbarnet” [The Christ Child] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 2:1–12; Lukas 2:8–38

Det finns många vittnen till Kristi födelse.

Kristi födelse och barndom präglades av vittnen och tillbedjare från många olika samhällsskikt. Vad lär du dig om olika sätt att tillbe och vittna om Kristus när du utforskar deras berättelser?

Vittnen om Kristus

Vad lär jag mig om att tillbe Kristus och vittna om honom?

Vittnen om Kristus

Herdarna (Lukas 2:8–20)

Vad lär jag mig om att tillbe Kristus och vittna om honom?

Vittnen om Kristus

Simeon (Lukas 2:25–35)

Vad lär jag mig om att tillbe Kristus och vittna om honom?

Vittnen om Kristus

Hanna (Lukas 2:36–38)

Vad lär jag mig om att tillbe Kristus och vittna om honom?

Vittnen om Kristus

De vise männen (Matteus 2:1–12)

Vad lär jag mig om att tillbe Kristus och vittna om honom?

Se även 1 Nephi 11:13–23; 3 Nephi 1:5–21; ”Herdar får veta om Kristi födelse” [Shepherds Learn of the Birth of Christ] och ”Jesusbarnet förs fram i templet” [The Christ Child Is Presented at the Temple] (videor), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 2:13–23

Föräldrar kan få uppenbarelser för att skydda sin familj.

Josef kunde aldrig ha gjort det han ombads att göra – skydda Jesus i hans barndom – utan hjälp från himlen. Liksom de vise männen fick han en uppenbarelse som varnade honom för fara. När du läser om Josefs upplevelse i Matteus 2:13–23, tänk då på fysiska och andliga faror som du och din familj står inför i dag. Tänk på tillfällen när du har känt Guds vägledning skydda dig och dina nära och kära. Om du vill kan du berätta om upplevelserna för andra. Vad kan du göra för att få sådan vägledning i framtiden?

Dessutom kan du se videon ”Julens sanna anda” [The First Christmas Spirit] (ChurchofJesusChrist.org) som visar vad Josef kan ha känt när han ställdes inför ansvaret att ta hand om Guds Son.

Lukas 2:40–52

Även i sin ungdom var Jesus inriktad på att göra sin Faders vilja.

Som ung man undervisade Frälsaren om evangeliet så kraftfullt att till och med lärarna i templet häpnade över ”hans förstånd och hans svar” (Lukas 2:47). Vad lär du dig av de här verserna om Frälsaren som ung man? Hur försöker ungdomar som du känner ”vara hos [sin] Far”, eller verka i det som tillhör deras Far (Lukas 2:49, se även fotnoten i SFB15)? Hur har ungdomar och barn hjälpt dig få en djupare insikt om evangeliet? Vad lär du dig mer från det exempel Jesu barndom utgör i Lukas 2:40–52 och i Joseph Smiths översättning av Matteus 3:24–26 (i Handledning för skriftstudier)?

Bild
Jesus som gosse med lärare i templet

”Visste ni inte att jag måste vara hos min Far?” (Lukas 2:49.)

Vad är Joseph Smiths översättning?

Eftersom ”många tydliga och dyrbara” sanningar förlorats ur Bibeln under århundradenas gång (1 Nephi 13:28; se även Mose 1:41), befallde Herren Joseph Smith att göra en inspirerad revision av Bibeln, som kallas Joseph Smiths översättning. Många ändringar som gjorts av profeten finns i tillägget i kyrkans utgåva av skrifterna. Joseph Smiths översättning av Matteus 24, som kallas Joseph Smith – Matteus, återfinns i Den kostbara pärlan. För mer information, se ”Joseph Smiths översättning (JSÖ)” i Handledning för skriftstudier samt Gospel Topics-artikeln ”Bible, Inerrancy of” (topics.ChurchofJesusChrist.org).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Lukas 2.Låt familjemedlemmarna välja en person som beskrivs i Lukas 2, läsa några verser om den personens interaktion med Frälsaren och berätta om något som de lärt sig som ökar deras tro på Jesus Kristus. Sjung tillsammans ”Marias vaggsång” eller ”Barnet i Betlehem” (Barnens sångbok, s. 28–29, 32–33). Vad lär vi oss av de här sångerna om Frälsarens födelse?

Fundera på hur konstverk kan förhöja samtalet om Kristi födelse. (Se till exempel Evangeliebilder eller history.ChurchofJesusChrist.org/exhibit/birth-of-Christ.)

Matteus 2:1–12.Vad lär vi oss om att söka och hitta Frälsaren genom de vise männens exempel?

Lukas 2:41–49.Vad innebär det att ”vara hos min Far” eller att verka ”i det som hör till min Far” (Lukas 2:49 [se fotnoten till v. 49]; se Mose 1:39; Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga1.2, JesuKristiKyrka.org)? Vad får vi veta om det som hör till Fadern av berättelsen i Lukas 2:41–49? Du kan skriva ner några sätt för din familj att delta i Faderns verk på papperslappar och lägga lapparna i en burk. När din familj söker efter sätt att bidra till vår himmelske Faders verk under den kommande veckan kan de välja förslag från burken. Planera en tid när ni ska berätta om era upplevelser för varandra.

Lukas 2:52.Vad kan vi lära oss av Lukas 2:52 om hur Jesus utvecklades i livet? Vilka personliga mål eller mål i familjen kan vi sätta upp för att växa i ”vishet, ålder och välbehag inför Gud och människor”?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Herdar sov i vinternatten”, Barnens sångbok, s. 24.

Förbättra våra personliga studier

Använd studiehjälpmedel. För att få ytterligare insikter när du studerar skrifterna kan du använda dig av resurser såsom fotnoter, Topical Guide, Bible Dictionary, Handledning för skriftstudier och andra hjälpmedel för studier som finns på JesuKristiKyrka.org eller ChurchofJesusChrist.org.

Bild
Maria, Josef och Jesusbarnet

Världens Frälsare kom till jorden under enkla omständigheter.

Skriv ut