Nya testamentet 2023
27 februari–5 mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7: ”Din tro har frälst dig”


”27 februari–5 mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7: ’Din tro har frälst dig’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”27 februari–5 mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Jesus reser upp en man från en säng

27 februari–5 mars

Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7

”Din tro har frälst dig”

Se till att inte skynda igenom skriftstudierna. Ta dig tid att begrunda med en bön i hjärtat, även om det innebär att du inte hinner läsa varje vers. Dessa stunder av eftertanke leder ofta till personlig uppenbarelse.

Skriv ner dina intryck

Ett av de tydligaste budskapen i Nya testamentet är att Jesus Kristus är en helbrägdagörare. Det finns många berättelser om hur Frälsaren botar sjuka och lidande – från en kvinna med feber till en änkas son som hade dött. Varför betonas den fysiska helbrägdagörelsen? Vilka budskap kan det finnas för oss i de här underverken? Ett uppenbart budskap är att Jesus Kristus är Guds Son, med makt över allting, även vår fysiska smärta och våra ofullkomligheter. Men ännu en innebörd finner vi i hans ord till de skeptiska skriftlärda: ”Ni ska veta att Människosonen har makt på jorden att förlåta synder” (Markus 2:10). Så när du läser om en blind eller en spetälsk som blir botad, kan du tänka på den helbrägdagörelse – både andlig och fysisk – som du kan få av Frälsaren och höra honom säga till dig: ”Din tro har frälst dig” (Lukas 7:50).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 8; Markus 2–3; Lukas 7

Frälsaren kan bota svagheter och sjukdomar.

I de här kapitlen beskrivs många fall av mirakulös helbrägdagörelse som utfördes av Frälsaren. När du studerar dessa bör du söka efter möjliga budskap till dig. Du kan fråga dig: Vad lär berättelsen mig om tro på Jesus Kristus? Vad lär berättelsen mig om Frälsaren? Vad vill Gud att jag ska lära av det här underverket? Här är några exempel, men det finns många fler:

Se även David A. Bednar, ”Acceptera Herrens vilja och tidsplan”, Liahona, aug. 2016, s. 17–23; Neil L. Andersen, ”Sårade”, Liahona, nov. 2018, s. 83–86.

Markus 2:15–17; Lukas 7:36–50

Jesus Kristus kom inte för att fördöma syndare utan för att läka dem.

När du läser de här verserna om Jesu interaktion med de skriftlärda och fariseerna kan du fundera på om du ser dig själv i dessa berättelser. Är dina tankar och handlingar till exempel någonsin som farisén Simons tankar och handlingar? Hur skulle du beskriva skillnaden mellan hur Jesus såg på syndare och hur fariseer som Simon såg på dem? Tänk på hur de som tyngs av synd kan känna sig när de är med Frälsaren. Hur känner de sig när de är med dig?

Du kan också fundera på hur du är som kvinnan som beskrivs i Lukas 7:36–50. När har du upplevt den mildhet och barmhärtighet som Frälsaren visade henne? Vad lär du dig av hennes exempel på tro, kärlek och ödmjukhet?

Se även Johannes 3:17; Lukas 9:51–56; Dieter F. Uchtdorf, ”Nådens gåva”, Liahona, maj 2015, s. 107–110.

Matteus 8:18–22; Markus 3:31–35

Att vara en Jesu Kristi lärjunge innebär att jag sätter honom främst i mitt liv.

I de här verserna lärde Jesus att om vi ska vara hans lärjungar krävs det att vi sätter honom främst i vårt liv, även om vi måste uppoffra annat som vi värdesätter. När du studerar de här verserna kan du begrunda ditt eget lärjungeskap. Varför måste lärjungar vara villiga att sätta Frälsaren främst? Vad kan du behöva avstå från för att sätta Jesus främst? (Se även Lukas 9:57–62.)

Matteus 8:23–27; Markus 4:35–41

Jesus Kristus har makt att skapa frid mitt i livets stormar.

Har du någonsin känt dig som lärjungarna i stormen på sjön – som såg vattnets vågor fylla båten och frågade: ”Mästare! Bryr du dig inte om att vi går under?”

I Markus 4:35–41 hittar du fyra frågor. Skriv upp var och en och tänk efter vad den lär dig om att möta livets prövningar med tro på Jesus Kristus. Hur ger Frälsaren dig frid mitt i ditt livs stormar?

Se även Lisa L. Harkness, ”Frid, var lugn”, Liahona, nov. 2020, s. 80–82.

Bild
Jesus i båten lugnar stormen

Från rädsla till tro, av Howard Lyon

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7.Gör gärna en lista över de underverk som beskrivs i dessa kapitel. Försök att hitta eller rita bilder av några av dem (se Evangeliebilder eller JesuKristiKyrka.org). Varje familjemedlem kan använda bilderna för att berätta om ett av underverken och vad de lärt sig av det. Ni kan återge exempel på underverk ni har sett eller läst om i vår tid.

Se även videorna ”Änkan från Nain” [Widow of Nain] och ”Jesus lugnar stormen” [Calming the Tempest] (ChurchofJesusChrist.org).

Matteus 8:5–13; Lukas 7:1–10.Vad var det med officerens tro som imponerade på Jesus? Hur kan vi visa liknande tro på Jesus Kristus?

Markus 2:1–12.Kapitel 23: Mannen som inte kunde gå” (i Berättelser ur Nya testamentet, s. 57–58, eller motsvarande video, Mannen som inte kunde gå [The Man Who Could Not Walk], på ChurchofJesusChrist.org) kan hjälpa familjen att diskutera Markus 2:1–12. (Se även videon ”Jesus förlåter synder och botar en lam man” på JesuKristiKyrka.org.) Hur kan vi vara som vännerna till mannen som inte kunde gå? Vem har varit en sådan vän för oss?

Markus 4:35–41.Kan den här berättelsen hjälpa familjemedlemmarna när de känner sig rädda? De kanske kan läsa vers 39 och berätta om hur Frälsaren hjälpt dem att stilla sig.

Barnen skulle kanske tycka om att låtsas att de sitter i en båt på stormigt vatten medan någon läser Markus 4:35–38. När någon sedan läser vers 39 kan de låtsas att de är i en båt på lugnt vatten. Ni kan också tillsammans sjunga en sång om att finna frid i Frälsaren, till exempel ”Mästare, hör hur det stormar” (Psalmer, nr 66). Vilka fraser i sången lär oss om den frid som Jesus erbjuder?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Mästare, hör hur det stormar”, Psalmer, nr 66.

Förbättra vår undervisning

Var tillgänglig och åtkomlig. Några av de bästa undervisningstillfällena börjar med en fråga eller ett bekymmer som en familjemedlem har på hjärtat. Låt familjemedlemmarna genom dina ord och handlingar få veta att du mer än gärna lyssnar på dem. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 16.)

Bild
Jesus med en sjuk man på en säng som sänkts ner genom taket

Kristus och den lame mannen, av J. Kirk Richards

Skriv ut