Vanha testamentti 2022
4.–10. huhtikuuta. 2. Mooses 14–17: ”Pysykää aloillanne, niin saatte nähdä, kuinka Herra pelastaa teidät”


”4.–10. huhtikuuta. 2. Mooses 14–17: ’Pysykää aloillanne, niin saatte nähdä, kuinka Herra pelastaa teidät’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”4.–10. huhtikuuta. 2. Mooses 14–17”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
Punainenmeri

Punainenmeri

4.–10. huhtikuuta

2. Mooses 14–17

”Pysykää aloillanne, niin saatte nähdä, kuinka Herra pelastaa teidät”

Jumala käski Moosesta kirjoittamaan kokemastaan ”kirjaan, ettei se unohdu, ja teroita se Joosuan mieleen” (2. Moos. 17:14). Samalla tavoin hengellisten kokemustesi kirjoittaminen muistiin auttaa sinua ja omaisiasi muistamaan Herran hyvyyden.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Israelilaiset olivat ansassa. Punainenmeri (Raamatussa Kaislameri) oli toisella puolella, ja faraon sotajoukot etenivät toisella puolella. Heidän pakonsa Egyptistä näytti jäävän lyhytaikaiseksi. Mutta Jumalalla oli israelilaisille sanoma, jonka Hän halusi heidän muistavan sukupolvien ajan: ”Älkää pelätkö – –. Herra sotii teidän puolestanne.” (2. Moos. 14:13–14.)

Siitä ajasta lähtien kun Jumalan kansa on tarvinnut uskoa ja rohkeutta, se on usein kääntynyt tämän israelilaisten ihmeellisestä vapautumisesta kertovan kertomuksen puoleen. Kun Nefi halusi innoittaa veljiään, hän sanoi: ”Olkaamme vahvoja kuin Mooses, sillä totisesti hän puhui Punaisenmeren vesille, ja ne jakaantuivat kahtia, ja isämme pääsivät sen poikki, pois orjuudesta, kuivaa maata pitkin” (1. Nefi 4:2). Kun kuningas Limhi halusi orjuudessa elävän kansansa nostavan päänsä ja riemuitsevan, hän muistutti sitä tästä samasta kertomuksesta (ks. Moosia 7:19). Kun Alma halusi todistaa pojalleen Jumalan voimasta, hänkin viittasi tähän kertomukseen (ks. Alma 36:28). Ja kun me tarvitsemme vapautumista – kun tarvitsemme hieman enemmän uskoa, kun tarvitsemme sitä, että pysymme aloillamme ja näemme, kuinka Herra pelastaa meidät – me voimme muistaa, kuinka ”Herra pelasti sinä päivänä Israelin Egyptin käsistä” (2. Moos. 14:13, 30).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

2. Moos. 14

Jumalalla on voima vapauttaa minut.

Kun luet jakeita 2. Moos. 14:1–10, kuvittele, miltä israelilaisista on mahtanut tuntua, kun he näkivät faraon sotajoukkojen lähestyvän. Ehkäpä sinusta tuntuu, että tarvitset ihmeen selviytyäksesi jostakin kohtaamastasi vaikeasta haasteesta. Mitä sellaista opit jakeista 2. Moos. 14:13–31, mikä voi auttaa sinua tavoittelemaan Jumalan suomaa vapautusta omassa elämässäsi? Mitä olet oppinut siitä, millä tavoin Jumala suo vapautuksen vastoinkäymisistä? Pohdi, millä tavoin olet nähnyt Hänen vapauttavan voimansa elämässäsi.

Katso myös OL 8:2–3; L. Tom Perry, ”Voima vapautua”, Liahona, toukokuu 2012, s. 94–97; Raamatun kartat, nro 2, ”Israelin lähtö Egyptistä ja tulo Kanaaniin”.

2. Moos. 15:22–27

Herra voi tehdä kitkeristä asioista hyviä.

Kun luet jakeista 2. Moos. 15:22–27 israelilaisten matkaamisesta kohti luvattua maata, mieti, mitkä asiat sinun elämässäsi tuntuvat ”kitkeriltä” kuten Maran lähteen vesi. Mieti seuraavia kysymyksiä, kun pohdit näitä jakeita: Millä tavoin Herra voi tehdä kitkeristä asioista elämässäsi hyviä? Millainen arvo näillä kokemuksilla on ollut sinun elämässäsi? Mitä jakeissa 26 ja 27 annetaan ymmärtää siitä, kuinka Herra siunaa meitä, kun kuulemme Hänen ääntään?

2. Moos. 15:23–27; 16:1–15; 17:1–7

Voin luottaa Herraan vaikeinakin aikoina.

On houkuttelevaa arvostella israelilaisia siitä, että nämä nurisivat eli valittivat, kun heidän olosuhteensa kävivät vaikeiksi – kaiken senkin jälkeen, mitä Jumala oli tehnyt heidän hyväkseen. Mutta kun luet jakeita 2. Moos. 15:23–27; 16:1–15; 17:1–7, mieti, oletko itse koskaan tehnyt samaa. Mitä sellaista opit israelilaisten kokemuksista, mikä voi auttaa sinua nurisemaan vähemmän ja luottamaan täydellisemmin Jumalaan? Esimerkiksi mitä eroja huomaat siinä, millä tavoin israelilaiset suhtautuivat vaikeuksiin ja millä tavoin Mooses suhtautui niihin? Mitä nämä jakeet opettavat sinulle Jumalasta?

Katso myös 1. Nefi 2:11–12.

Kuva
nainen keräämässä mannaa

Jumalan antama manna ruokki israelilaisia fyysisesti. Me tarvitsemme päivittäin myös hengellistä ravintoa. Fresko, Leopold Bruckner

2. Moos. 16

Minun tulee etsiä päivittäin hengellistä ravintoa.

Voimme oppia monia hengellisiä opetuksia mannan ihmeestä, josta kerrotaan luvussa 2. Moos. 16. Huomaa, miten yksityiskohtaiset ohjeet israelilaisille annettiin siitä, kuinka kerätä, käyttää ja säilyttää mannaa (ks. 2. Moos. 16:16, 19, 22–26). Mikä näissä ohjeissa mielestäsi koskee sinua, kun etsit päivittäin hengellistä ravintoa?

Katso myös Joh. 6:31–35, 48–58 sekä videot ”Jokapäiväinen leipä: malli”, ”Jokapäiväinen leipä: kokemus” ja ”Jokapäiväinen leipä: muutos” (churchofjesuschrist.org).

2. Moos. 17:1–7

Jeesus Kristus on minun hengellinen kallioni ja elävä veteni.

Ajattele Vapahtajaa, kun luet jakeita 2. Moos. 17:1–7. Millä tavoin Jeesus Kristus on sinulle kuin kallio? (Ks. Ps. 62:7–8; Hel. 5:12.) Millä tavoin Hän on kuin vesi? (Ks. Joh. 4:10–14; 1. Kor. 10:1–4; 1. Nefi 11:25.)

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

2. Moos. 14:13–22.Perheenne jäsenistä voisi olla hauskaa yrittää ”jakaa” vettä kulhossa tai kylpyammeessa, kuten Mooses jakoi Punaisenmeren. Auta heitä ymmärtämään, että Punaistamerta ei voinut jakaa ilman Jumalan voimaa. Kuinka olemme nähneet Jumalan voiman omassa elämässämme ja esivanhempiemme elämässä?

2. Moos. 15:1–21.Kun israelilaiset olivat ihmeellisellä tavalla ylittäneet Punaisenmeren, he lauloivat ylistyslaulun, jota nimitetään Mooseksen lauluksi ja joka on kohdassa 2. Moos. 15:1–21. Etsikää yhdessä näistä jakeista ilmauksia, jotka todistavat, mitä Jumala teki israelilaisten hyväksi, ja muita merkityksellisiä ilmauksia. Sitten voisitte laulaa jonkin kirkon laulun, joka muistuttaa perheellenne, mitä Jumala on tehnyt teidän hyväksenne.

2. Moos. 16:1–5; 17:1–7.Jakeiden 2. Moos. 16:1–5 ja 17:1–7 lukeminen voi johtaa keskusteluun siitä, miten Vapahtaja on kuin elämän leipä, kuin elävä vesi ja kuin meidän kalliomme. Kuinka nämä kertomukset muistuttavat meitä siitä, mitä Jeesus Kristus tekee meidän hyväksemme? Voisitte keskustelunne aikana lukea Joh. 4:10–14; 6:29–35, 48–51; Hel. 5:12; OL 20:77, 79.

2. Moos. 17:8–16.Voisitte näytellä kertomuksen Aaronista ja Hurista, jotka kannattelivat Mooseksen käsiä, ja keskustella, kuinka tämä voi olla vertauskuvana siitä, kuinka me tuemme niitä, jotka Jumala on kutsunut johtamaan meitä. Voisitte myös verrata Aaronin ja Hurin esimerkkiä siihen, miten israelilaiset nurisivat Moosesta vastaan (sitä kuvaillaan eri puolilla lukuja 15–17). Millä tavoin me voimme auttaa ja tukea johtajiamme? Mitä siunauksia tulee meille ja johtajillemme, kun teemme niin?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”On Vapahtaja Israelin”, MAP-lauluja, 5.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi omaa hengellistä innoitusta. Älä rajoitu henkilökohtaisessa tutkimisessasi ja perheen kesken tapahtuvassa tutkimisessa pelkästään näissä oppimisehdotuksissa tähdennettyihin jakeisiin. Herralla on todennäköisesti sanomia sinulle niissäkin luvuissa, joita tässä ei tähdennetä. Tavoittele rukoillen innoitusta.

Kuva
Mooses jakaa Punaisenmeren

Kuva Mooseksesta jakamassa Punaistamerta, Robert T. Barrett