Tule ja seuraa minua
27. huhtikuuta – 3. toukokuuta. Moosia 7–10: ”Herran voimassa”


”27. huhtikuuta – 3. toukokuuta. Moosia 7–10: ’Herran voimassa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”27. huhtikuuta – 3. toukokuuta. Moosia 7–10”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Ammon opettaa kuningas Limhiä

Ammon kuningas Limhin edessä, Minerva K. Teichert (1888–1976), 1949–1951, öljyvärityö kuitulevylle, 91 x 122 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo, 1969.

27. huhtikuuta – 3. toukokuuta

Moosia 7–10

”Herran voimassa”

Lue rukoillen lukuja Moosia 7–10 ja pohdi saamiasi vaikutelmia. Kuinka näiden lukujen sisältämät totuudet auttavat vastaamaan opettamiesi lasten tarpeisiin?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kannusta lapsia kertomaan, mitä he mahdollisesti tietävät näiden lukujen tapahtumista. Apunasi voisi olla ”Luku 13: Senif” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 36–37).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Moosia 7:18–20, 33

Jumala auttoi pyhien kirjoitusten ihmisiä, ja Hän voi auttaa minua.

Lamanilaisten orjina elävä Limhin kansa tarvitsi uskoa siihen, että Jumala auttaisi heitä, joten Limhi muistutti heitä ajoista, jolloin Jumala auttoi kansaansa.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin he ovat tarvinneet apua. Selitä, että kuningas Limhin kansalla oli ongelmia, joten Limhi esitti heille kertomuksen, joka auttaisi heitä olemaan luottavaisia. Lue lapsille jae Moosia 7:19 ja näytä kuvaa Israelin lapsista ylittämässä Punaistamerta (ks. Mooses halkaisee Kaislameren, ChurchofJesusChrist.org). Käykää läpi tämä kertomus sekä kertomus mannasta. Auta lapsia esittämään nämä kertomukset näytelmänä (ks. luvut 17 ja 18 julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Kuinka Herra auttoi kansaa? Todista, että Herra voi auttaa meitäkin.

  • Lue lapsille jae Moosia 7:33 ja auta heitä ymmärtämään, mitä jae opettaa meitä tekemään, jotta saisimme apua Herralta. Auta lapsia keksimään, millaiset liikkeet voisivat sopia kuvaamaan näitä asioita, ja toistakaa jae samalla kun he tekevät näitä liikkeitä. Missä asioissa me tarvitsemme apua? Millä tavoin me voimme osoittaa, että me turvaamme Herraan? Kerro jokin kokemus siitä, kun sinä turvasit Herraan ja Hän auttoi sinua.

  • Valitse joitakin säkeistöjä lauluista ”Mormonin Kirjan tarinoita” tai ”Nefin rohkeus” (Lasten laulukirja, s. 62–63, 64–65) laulettavaksi lasten kanssa. Auta heitä huomaamaan, millä tavoin Herra auttoi Mormonin kirjan ihmisiä. Kerro muitakin pyhien kirjoitusten kertomuksia, jotka voisivat mielestäsi auttaa lapsia oppimaan turvaamaan Herraan.

Moosia 8:16–17

Jumala on antanut meille profeettoja, näkijöitä ja ilmoituksensaajia.

Kuinka voit käyttää jakeita Moosia 8:16–17 apuna opettaaksesi lapsille asioita profeetan roolista näkijänä?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille, kuinka he voivat asettaa kätensä silmiensä eteen ikään kuin he katsoisivat kiikarilla. Lue jakeet Moosia 8:16–17 ja pyydä lapsia laittamaan ”kiikarit” silmilleen, kun he kuulevat sanan ”näkijä”. Selitä, että Jumala on antanut meille profeettoja ja että yksi profeetan tehtävistä on olla ”näkijä”, koska hän voi ”nähdä” tulevia asioita. Mainitse esimerkkejä asioista, joita profeetat ovat nähneet ja ilmoittaneet meille (mukaan lukien pyhät kirjoitukset), tai kerro esimerkki siitä, kun profeetta on toiminut näkijänä (kuten esimerkiksi jakeissa 1. Nefi 11:20–21).

  • Tee paperista jalanjälkiä ja piirrä niihin kuvia asioista, joita profeetat ovat neuvoneet meitä tekemään. Laita näitä jalanjälkiä eri puolille huonetta ja kuvaile piirtämiäsi kuvia. Anna lasten kunkin vuorollaan leikkiä olevansa profeetta, joka ohjaa muita lapsia seuraamaan näitä jalanjälkiä.

  • Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja kehota lapsia kuvailemaan näkemäänsä. Selitä, että profeetta Joseph Smith oli näkijä. Herra antoi hänelle urimiksi ja tummimiksi kutsutut välineet sekä näkijänkiven avuksi Mormonin kirjan kääntämiseen.

  • Näytä lyhyt videoleike äskettäisestä kirkon presidentin konferenssipuheesta (tai näytä hänen kuvaansa ja lue joitakin hänen opetuksistaan). Todista siitä, että hän on profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Moosia 7:18–20, 33; 9:14–19; 10:6–10, 19–21

Jumala auttoi pyhien kirjoitusten ihmisiä, ja Hän voi auttaa minua.

Senif ja hänen kansansa, jotka olivat asettuneet lamanilaisten maahan, joutuivat lamanilaisten hyökkäyksen kohteeksi ja tarvitsivat Jumalan apua. Mitä lapset voivat oppia tämän kertomuksen pohjalta siitä, kuinka Jumala auttaa kansaansa?

Mahdollisia toimintoja

  • Jaa lapset kolmeen ryhmään ja kehota kutakin ryhmää tutkimaan yhtä seuraavista pyhien kirjoitusten kertomuksista: israelilaiset ylittävät Punaisenmeren (ks. 2. Moos. 14:10–14, 21–31), Lehin perhe matkallaan erämaassa (ks. 1. Nefi 16:9–16; 17:1–6) ja Senifin kansa vapautuu lamanilaisten orjuudesta (ks. Moosia 9:14–19; 10:6–10, 19–21). Kuinka ihmiset näissä kertomuksissa osoittivat luottamustaan Jumalaan? Kuinka Jumala auttoi heitä? Kuinka Hän auttaa meitä, kun me luotamme Häneen?

  • Pyydä kolmea lasta kirjoittamaan tauluun jokin kokemansa koettelemus tai haaste. Pyydä yhtä lasta lukemaan jae Moosia 7:33. Kannusta muita lapsia pyyhkimään pois yksi koettelemuksista tai haasteista aina kun he kuulevat, mitä he voivat tehdä saadakseen Herralta apua. Kuinka se, että me luotamme Herraan, auttaa meitä voittamaan haasteemme?

Moosia 8:12–19

Jumala antaa profeettoja, näkijöitä ja ilmoituksensaajia ihmiskunnan hyödyksi.

Me tuemme ensimmäistä presidenttikuntaa ja kahtatoista apostolia profeettoina, näkijöinä ja ilmoituksensaajina. Kuinka voit opettaa lapsille, miten arvokkaita profeetat ovat?

Mahdollisia toimintoja

  • Valitse jakeista Moosia 8:12–19 useita tärkeitä sanoja ja kirjoita ne tauluun. Kehota yhtä lasta lukemaan nämä jakeet. Pyydä muita lapsia nostamaan kätensä aina kun he kuulevat jonkin taululla olevan sanan. Lopettakaa lukeminen ja keskustelkaa kustakin sanasta luokan kesken.

  • Pyydä lapsia käymään läpi jakeet Moosia 8:16–18 saadakseen tietää, mikä näkijä on. Kirjoita tauluun seuraava virke: Näkijä on kuin . Auta lapsia keksimään tapoja täydentää virke selittämällä, miksi näkijä on meille siunaukseksi – esimerkiksi: näkijä on kuin uimavalvoja, joka varoittaa meitä vaarasta.

  • Valitse jokin ilmaus jakeista Moosia 8:16–17 ja kirjoita se tauluun niin, että korvaat kunkin sanan itse keksimälläsi merkillä. Anna lapsille luettelo merkeistä ja sanoista, joita merkit edustavat, ja anna heidän purkaa eli ”kääntää” virke näkijöiden tavoin. Millä muilla tavoilla profeetat, näkijät ja ilmoituksensaajat ovat meille ”suureksi hyödyksi” (Moosia 8:18)?

Moosia 9:14–18; 10:10–11

Kun minä olen heikko, Herra voi vahvistaa minua.

Kohdatessaan haasteita lapset tuntevat toisinaan olevansa heikkoja ja avuttomia. Käytä kertomusta Senifin kansasta opettaaksesi lapsille, että he voivat saada voimaa Herralta.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan tavoista, joilla he voivat vahvistua fyysisesti. Mitä tarkoittaa se, että joku on vahva ”mitä ihmisvoimaan tulee”? (Ks. Moosia 10:11.) Mitä tarkoittaa se, että joku on vahva ”Herran voimassa”? (Ks. Moosia 9:17–18; 10:10.) Kuinka me voimme saada Herran voimaa?

  • Kehota lapsia piirtämään kuva henkilöstä, joka on heidän mielestään vahva Herran voimassa. Pyydä heitä kertomaan, miksi he piirsivät kyseisen henkilön.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan perheelleen jokin pyhien kirjoitusten kertomus, joka innoittaa heitä panemaan turvansa Jumalaan (ks. Moosia 7:19).

Näin kehitymme opettamisessa

Esitä innoitettuja kysymyksiä. Esitä kysymyksiä, jotka innoittavat lapsia lausumaan todistuksensa evankeliumin totuuksista. Esimerkiksi jos keskustelette profeetoista, voisit pyytää lapsia kertomaan, kuinka profeetat ovat siunanneet heitä.

Tulosta