Tule ja seuraa minua
8.–14. kesäkuuta. Alma 8–12: Jeesus Kristus tulee lunastamaan kansansa


”8.–14. kesäkuuta. Alma 8–12: Jeesus Kristus tulee lunastamaan kansansa”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”8.–14. kesäkuuta. Alma 8–12”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Alma saarnaamassa

Opettamassa tosi oppia, Michael T. Malm

8.–14. kesäkuuta

Alma 8–12

Jeesus Kristus tulee lunastamaan kansansa

Kun luet, mitä Alma ja Amulek opettivat Ammonihan kansalle, mieti, mikä tuntuu erityisen merkitykselliseltä opettamillesi lapsille.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehota lapsia kuvailemaan, mitä lähetyssaarnaajat tekevät, ja kertomaan sinulle jostakusta tuntemastaan henkilöstä, joka palvelee lähetystyössä. Mitä lähetyssaarnaajat opettavat ihmisille? Auta lapsia huomaamaan, että Alma ja Amulek olivat lähetyssaarnaajia, jotka kertoivat evankeliumista Ammonihan asukkaille.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Alma 8

Minä voin kertoa evankeliumista.

Alma matkusti kaikkialla maassa saarnaten evankeliumia, ja Amulek saarnasi omassa kaupungissaan ystävilleen ja naapureilleen. Kuinka voit auttaa lapsia seuraamaan heidän esimerkkiään ja kertomaan evankeliumista muille?

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä ensimmäinen puolisko seuraavasta: ”Luku 22: Alman lähetysmatka Ammonihaan” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 58–63). Kehota lapsia pareittain tarttumaan toisiaan käsikynkästä ja kuvittelemaan, että he ovat Amulek ja Alma, jotka opettivat yhdessä evankeliumia. Pyydä heitä samalla laulamaan jotakin lähetystyöstä kertovaa laulua, kuten ”Lähetyssaarnaaja” (Lasten laulukirja, s. 90).

  • Auta lapsia toistamaan useaan kertaan jotakin evankeliumin totuutta, kuten ”Mormonin kirja todistaa Kristuksesta” tai ”Minä tiedän, että Jeesus rakastaa minua”. Kehota sen jälkeen kutakin lasta harjoittelemaan tämän totuuden lausumista jonkun luokkatoverinsa kanssa. Osana tätä toimintaa voisit auttaa lapsia suorittamaan tämän viikon toimintasivun tehtävän.

  • Pyydä lapsia kertomaan sinulle jostakin sellaisesta, minkä he ovat jakaneet perheenjäsenen tai ystävän kanssa – kuten lelu tai karamelli. Auta heitä luettelemaan Jeesukseen Kristukseen liittyviä tärkeitä asioita, joista voimme kertoa muille. Selitä, että koska evankeliumi on niin tärkeä, Alma halusi jakaa sen tiedon ihmisille monissa muissa kaupungeissa, jotta he voisivat oppia olemaan onnellisia.

Alma 8:18–22

Minä voin olla hyvä ystävä.

Se, kuinka Amulek palveli Almaa, on lapsille hyvä esimerkki siitä, kuinka he voivat rakastaa ja palvella muita.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lasta esittämään, että hän on Amulek, ja toista lasta esittämään, että hän on Alma, kun kerrot jakeissa Alma 8:18–22 olevaa kertomusta. Anna lasten auttaa kertomuksen kertomisessa ja kutsu toisia lapsia esittämään Almaa ja Amulekia. Millä tavoin Amulek oli hyvä ystävä Almalle? Pyydä lapsia kertomaan, millä tavalla joku on ollut heille hyvä ystävä. Miltä tämä kokemus heistä tuntui? Miksi Jumala haluaa meidän olevan hyviä ystäviä muille?

  • Hanki tai piirrä jokin ystävyyttä esittävä kuva (esimerkiksi kaksi ihmistä halaamassa tai sydän) ja leikkaa se palapelin paloiksi. Kirjoita kunkin palapelipalan kääntöpuolelle jotakin sellaista, mitä Alma ja Amulek tekivät ollakseen hyviä ystäviä tai mitä me voimme tehdä ollaksemme hyviä ystäviä. Kehota lapsia vuorotellen valitsemaan pala, ja kun olet lukenut sen kääntöpuolella olevat sanat, laittamaan se paikoilleen palapeliin. Auta heitä miettimään ihmisiä, joille he voisivat olla ystäviä. Todista, että Jeesus Kristus on paras ystävä, joka meillä voi olla.

Kuva
kaksi tyttöä nauraa

Me voimme olla hyviä ystäviä muille.

Alma 11:43–44

Kuolemani jälkeen minä nousen ylös kuolleista.

Amulek opetti Ammonihan kansalle asioita ylösnousemuksesta. Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että joku on ylösnoussut?

Mahdollisia toimintoja

  • Käytä kättäsi kuvaamaan henkeä ja käsinettä kuvaamaan ruumista. Riisu käsine kädestäsi osoittaaksesi lapsille, että meidän henkemme ja ruumiimme erotetaan toisistaan kuolemassa. Laita sitten käsine takaisin käteesi osoittaaksesi, että meidän henkemme ja ruumiimme yhdistetään jälleen toisiinsa ylösnousemuksessa. Anna lasten vuorotellen kokeilla käsineen käteen laittamista ja sen pois riisumista, samalla kun luet heille jakeen Alma 11:43. Aseta esille kuva Maria ja ylösnoussut Jeesus Kristus (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 59) ja todista, että Jeesus Kristus teki mahdolliseksi sen, että jokainen tulee nousemaan kuolleista.

  • Kehota lapsia piirtämään kuvia ystävistään tai perheestään ja lähisukulaisistaan. Kun lapset kertovat piirustuksistaan, osoita kutakin heidän piirtämäänsä ystävää tai perheenjäsentä ja selitä, että hänkin tulee nousemaan kuolleista. Todista, että Jeesus on tehnyt mahdolliseksi sen, että me voimme olla yhdessä perheemme kanssa ikuisesti.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Alma 8–10

Minä voin kertoa evankeliumista.

Alma ja Amulek kertoivat evankeliumista muille silloinkin, kun se oli vaikeaa. Kuinka heidän rohkeutensa ja uskonsa voisi innoittaa opettamiasi lapsia?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lyhyesti omin sanoin lukujen Alma 8–10 tapahtumista. Valitse näistä tapahtumista useita periaatteita, jotka voisivat auttaa lapsia kertomaan evankeliumista muille, kuten esimerkiksi sinnikkyys (ks. Alma 8:8–13), Kristuksesta todistaminen (ks. Alma 9:26–27) ja toverin kanssa oleminen (ks. Alma 10:7–11). Kehota lapsia lukemaan valitut jakeet ja kertomaan, mitä he oppivat evankeliumin eteenpäin viemisestä. Miksi on tärkeää kertoa muille evankeliumista?

  • Pyydä lapsia kertomaan kokemuksista, jolloin he ovat kertoneet evankeliumista jollekulle, tai kerro jostakin omasta kokemuksestasi. Kun lapset laulavat jotakin lähetystyöstä kertovaa laulua, kuten ”Kuin Nefi muinoin” (Lasten laulukirja, s. 92–93), kehota heitä samalla panemaan merkille tapoja, joilla he voivat valmistautua kertomaan evankeliumista muille. Miksi taivaallinen Isä haluaa, että me kerromme evankeliumista muille? Auta lapsia suunnittelemaan, millä tavalla he voivat kertoa evankeliumista ystävilleen, kuten antamalla ystävälle Mormonin kirjan tai kutsumalla heidät mukaan johonkin kirkon toimintaan. Anna heille aikaa esittää roolileikkinä, mitä he voisivat sanoa tai tehdä näissä tilanteissa.

Alma 11–12

Jumalan suunnitelma on lunastussuunnitelma.

Kuinka aiot käyttää lukuja Alma 11–12 kertoaksesi lapsille lunastussuunnitelmasta? (Ks. Alma 12:30.)

Mahdollinen toiminta

  • Kirjoita tauluun luvuissa Alma 11–12 olevia lunastussuunnitelmaan kuuluvia periaatteita. Näitä ovat esimerkiksi Aadamin ja Eevan lankeemus, Jeesuksen Kristuksen sovitus, parannus, kuolema, ylösnousemus ja tuomio. Lue luvuista Alma 11 tai 12 muutamia jakeita, joissa opetetaan näitä periaatteita, ja anna lapsille aikaa piirtää kuvia, jotka kuvaavat kutakin periaatetta. Mikä on Vapahtajan rooli tässä suunnitelmassa? Kehota sitten lapsia käyttämään kuviaan, kun he roolileikin avulla opettavat ystävälleen asioita Jumalan suunnitelmasta.

Alma 12:10

Jos minä en paaduta sydäntäni, voin vastaanottaa enemmän Jumalan sanaa.

Mitä tulee hengellisten totuuksien oppimiseen, meidän sydämemme tila on aivan yhtä tärkeä kuin meidän mielemme kyvyt.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä jae Alma 12:10. Keskustelkaa siitä, mitä tarkoittaa sydämemme paaduttaminen. Miksi on vaikeampaa oppia Jumalasta, kun sydän on paatunut?

  • Havainnollistaaksesi tätä periaatetta näytä lapsille pesusieni ja kivi ja kysy heiltä, kumpi niistä imee paremmin vettä. Kuinka me voimme osoittaa Herralle, että me haluamme sydämemme olevan pehmeä kuin pesusieni?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia etsimään tulevalla viikolla tilaisuuksia kertoa evankeliumista tai auttaa jotakuta.

Näin kehitymme opettamisessa

Todista luokallesi. Todistus voi olla niinkin yksinkertainen kuin ”tiedän, että taivaallinen Isä rakastaa teitä jokaista” tai ”minusta tuntuu hyvältä sisimmässäni, kun opin Jeesuksesta Kristuksesta”. (Ks. myös Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 11.)

Tulosta