Läran och förbunden 2021
10–16 maj. Läran och förbunden 49–50: ”Det som är av Gud är ljus”


”10–16 maj. Läran och förbunden 49–50: ’Det som är av Gud är ljus’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”10–16 maj. Läran och förbunden 49–50”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
damm i soluppgången

10–16 maj

Läran och förbunden 49–50

”Det som är av Gud är ljus”

När du läser Läran och förbunden 49–50 så titta efter budskap eller principer som du känner är speciellt betydelsefulla för barnen du undervisar. Några föreslås i det här lektionsförslaget.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och hjälp barnen prata om hur Jesus Kristus är som en god herde.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 49:12–14

Jag kan följa Jesus Kristus.

Hjälp barnen förstå att de kan följa Jesus Kristus genom att tro på honom, omvända sig, bli döpta och ta emot den Helige Anden.

Möjliga aktiviteter

  • Visa upp fyra fotavtryck av papper och fyra bilder som föreställer att tro på Jesus Kristus, att omvända sig, att bli döpt och att ta emot den Helige Anden. Läs Läran och förbunden 49:12–14 och be barnen peka på rätt bild när den omnämns i verserna. Låt barnen hjälpa dig placera fotavtrycken på golvet med bilderna intill dem, och be barnen turas om att gå på fotavtrycken. Bär ditt vittnesbörd om att när vi gör sakerna på de här bilderna så följer vi Jesus Kristus.

  • Använd veckans aktivitetssida för att göra fingerdockor som kan hjälpa barnen lära sig hur de kan följa Jesus Kristus genom att ha tro, omvända sig, bli döpta och ta emot den Helige Andens gåva.

Läran och förbunden 50:23–25

Min andliga lampa kan växa sig klarare och klarare.

Abstrakta begrepp som sanning och ande kan vara svåra för små barn att förstå, men att jämföra dem med ljus, som Herren gör i Läran och förbunden 50:23–25, kan hjälpa.

Möjliga aktiviteter

  • Använd en aktivitet som åskådliggör hur vårt andliga ljus kan växa sig klarare och klarare. Du kan visa bilder på föremål som ger ljus (såsom ett stearinljus, en glödlampa och solen) och låta barnen sätta dem i ordning efter ljusstyrka. Eller be barnen låtsas vara ljus som blir klarare genom att böja sig ner och sakta ställa sig upp och sträcka upp armarna. Hjälp dem tänka på bra saker de kan göra för att få sitt andliga ljus att lysa klarare.

  • Sjung en sång med barnen om att välja det rätta, till exempel ”Mitt ljus måhända litet är” (Barnens sångbok, s. 96). Vittna om hur vår himmelske Fader har hjälpt ditt ljus växa sig klarare. Berätta för barnen om ljuset du ser i dem.

Läran och förbunden 50:41–44

Jesus Kristus älskar mig.

Jesus Kristus är den gode herden. Vi är hans får och han älskar var och en av oss. Vad kan hjälpa barnen du undervisar känna att han älskar dem?

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild på Jesus Kristus med barnen (se Evangeliebilder, nr 47, 84 eller 116) och fråga barnen hur de vet att Jesus älskar barn. Berätta hur du vet att Jesus älskar dig och vart och ett av barnen i klassen.

  • Gör pappersfår, skriv namnen på barnen i klassen på fåren och göm dem runtom i rummet. Visa en bild på Frälsaren och läs upp Läran och förbunden 50:41–42. Hjälp barnen förstå vad de verserna lär oss om vad Jesus Kristus känner för dem. Låt dem leta efter fåren runtom i rummet och sätta upp dem på tavlan nära bilden av Jesus så att ”ingen av dem … ska gå förlorad” (v. 42).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 49:12–14

Jag kan följa Jesus Kristus.

Herren behöver oss alla till att undervisa andra om att de kan komma tillbaka till honom genom att ha tro, omvända sig, bli döpta och ta emot den Helige Andens gåva.

Möjliga aktiviteter

Läran och förbunden 49:15–17

Äktenskapet mellan man och kvinna är en nödvändig del av Guds plan.

Barnen du undervisar kan få förvirrande budskap om äktenskapet. Läran och förbunden 49:15–17 kan hjälpa dem förstå hur Herren känner för äktenskapet.

Möjliga aktiviteter

Läran och förbunden 50:40–46

Jesus Kristus är den gode herden.

Läran och förbunden 50:40–46 innehåller ett bildspråk som kan hjälpa barnen du undervisar förstå hur Frälsaren känner för dem.

Möjliga aktiviteter

  • Gör ett matchningsspel med hjälp av fraser i Läran och förbunden 50:40–46. Du kan till exempel skriva ”Frukta inte, små barn” på ett kort som ska paras ihop med ett annat kort där det står ”för ni är mina” (v. 41). Läs Läran och förbunden 50:40–46 tillsammans. Blanda sedan ihop korten på golvet, på ett bord eller på tavlan och be barnen para ihop fraserna. Vad lär de här fraserna oss om Jesus Kristus?

  • För att hjälpa barnen förstå hur Frälsaren är som en god herde, ber du dem läsa Läran och förbunden 50:40–46 tillsammans.   Hur kan Jesus rädda oss? Hur kan vi vara goda herdar för andra?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Skriv en lapp till varje barn med de här orden: Fråga mig om . Låt barnen fylla i luckan med något de lärt sig under lektionen (hjälp dem vid behov) och nåla fast lappen på deras kläder för att framkalla en diskussion hemma.

Förbättra vår undervisning

Anpassa aktiviteterna till åldern på de barn du undervisar. Allteftersom barn växer, har de mer att bidra med till lektionen. De är mer erfarna och kan vara bättre på att dela med sig av sina tankar. När du undervisar yngre barn kan du behöva förklara mer än för äldre barn. Ge alltid barnen möjlighet att delta på egen hand, och hjälp dem vid behov.

Skriv ut