Läran och förbunden 2021
31 maj–6 juni. Läran och förbunden 60–62: ”Dock är allt kött i min hand”


”31 maj–6 juni. Läran och förbunden 60–62: ’Dock är allt kött i min hand’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”31 maj–6 juni. Läran och förbunden 60–62”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
Missourifloden

Lägerbål vid Missourifloden, av Bryan Mark Taylor

31 maj–6 juni

Läran och förbunden 60–62

”Dock är allt kött i min hand”

Kom ihåg att din bästa förberedelse för att undervisa om Läran och förbunden 60–62 är dina egna och din familjs studier av de här kapitlen.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Ge varje barn en chans att berätta något som han eller hon lärde sig av skrifterna under den gångna veckan eller av söndagens primärlektion. Efter varje barn som fått berätta ber du ett annat barn i klassen sammanfatta vad han eller hon sa.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 60:4; 61:1–2, 36; 62:1

Skrifterna lär mig om Jesus Kristus.

Läran och förbunden 60–62 innehåller många uttalanden som kan hjälpa barnen du undervisar förstå vem Jesus Kristus är och få större kärlek för honom.

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild på Jesus Kristus och be barnen berätta varför de älskar Jesus. Välj ut några fraser i Läran och förbunden 60–62 som lär oss om Frälsaren och läs dem för barnen (se t.ex. L&F 60:4; 61:1–2, 36; 62:1). Hjälp barnen upprepa fraserna tillsammans med dig. Berätta hur du känner för Jesus Kristus.

  • Visa några bilder av Jesus från hans tidiga verksamhet (se Evangeliebilder, nr 34–61). Låt barnen hjälpa dig förklara vad Jesus gör på bilderna. Hur visar han sin kärlek till vår himmelske Faders barn? Berätta för barnen om ett av dina favoritskriftställen som undervisar om Jesus.

  • Sjung med barnen”Jag vill gärna likna Jesus” (Barnens sångbok, s. 40–41). När ni sjunger om olika sätt att likna Jesus, så stanna upp då och då och be barnen avsluta meningen ”Jag kan likna Jesus genom att …”

    Bild
    den uppståndne Frälsaren

    I denna avsikt har jag kommit, av Yongsung Kim

Läran och förbunden 62:3

Jesus vill att jag delar med mig av hans evangelium.

Barn älskar att berätta vad de vet för andra. Hjälp dem förstå att när de berättar vad de vet om evangeliet så gläds vår himmelske Fader.

Möjliga aktiviteter

  • Förklara att Herren bad profeten Joseph Smith och andra ledare i kyrkan att resa från Kirtland i Ohio till Jackson County i Missouri. Han bad dem predika evangeliet längs vägen och när de kom hem igen. Läs Läran och förbunden 62:3 och be barnen lyssna efter vad missionärerna gjorde som gladde Herren. Vittna om att Herren gläder sig över oss när vi delar med oss av evangeliet till andra.

  • Hjälp barnen göra brickor som visar att de vill bli missionärer för kyrkan. Låt dem sätta på sig sina brickor och öva på att dela med sig av sina vittnesbörd till varandra.

  • Sjung en sång tillsammans om att dela med sig av evangeliet, såsom ”Jag skulle vilja vara missionär” (Barnens sångbok, s. 90). Hjälp barnen komma på vad de skulle säga om någon frågade dem vad de tycker om hos Jesus Kristus och hans kyrka. Be dem att rita bilder av sådant som de tycker om med Kristus evangelium.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 60:7, 13; 62:3, 9

Jag kan öppna munnen och sprida Jesu Kristi evangelium.

Ett barns vittnesbörd kan vara lika kraftfullt som en vuxens eftersom kraften i ett vittnesbörd inte kommer av en persons ålder eller erfarenhet, utan av den Helige Anden. Hjälp barnen få tillit till att de kan öppna munnen och berätta för andra om det de vet är sant.

Möjliga aktiviteter

  • Vilka välsignelser utlovade Herren i Läran och förbunden 60:7; 62:3, 9 till dem som sprider hans evangelium? Hur blir andra välsignade när vi sprider evangeliet? Berätta gärna om en egen upplevelse du haft av att dela med dig av evangeliet – vilka välsignelser ledde dina ansträngningar till? Be barnen berätta om upplevelser de har haft. Ni kan också sjunga en sång om missionsarbete, såsom ”Gå ut med tro” (Psalmer, nr 179) och prata om välsignelserna som nämns i sången.

  • Hjälp barnen rollspela situationer i vilka de kan dela med sig av evangeliet till sina vänner. Vad skulle de till exempel säga om någon frågade dem varför de går i kyrkan? Eller hur skulle det vara om en vän såg dem ha på sig en VDR-ring eller läsa Mormons bok och ställde frågor? Vad skulle de säga?

Läran och förbunden 60:7; 61:1–2, 36; 62:1

Herren förlåter mig villigt om jag omvänder mig.

Joseph Smith och andra ledare i kyrkan var inte fullkomliga. Ibland grälade de och var otåliga. Men Herren var barmhärtig mot dem och erbjöd alltid förlåtelse om de omvände sig.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Läran och förbunden 60:7; 61:2, och be dem titta efter ord som är gemensamma för de här verserna. Påminn barnen om att de här uppenbarelserna gavs till Joseph Smith och andra ledare i kyrkan. Vad ville Herren att de skulle veta? Vad lär vi oss av de här verserna om hur Frälsaren känner för oss när vi gör misstag?

  • Skriv Hur är Jesus Kristus? på tavlan. Läs Läran och förbunden 61:1–2, 36; 62:1 och gör en lista över svar på den här frågan som barnen hittar i verserna. Hur kan egenskaperna på tavlan hjälpa oss förstå varför Frälsaren är villig att förlåta oss? Hur kan vi följa hans exempel?

Läran och förbunden 60:5; 61:22; 62:5–8

Herren vill att jag ska använda min handlingsfrihet och hans Ande för att göra bra val.

Hur kan du med de här verserna undervisa barnen om hur Herren hjälper dem att göra bra val?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om ett tillfälle då de var tvungna att göra ett val. Hur bestämde de sig för vad de skulle göra? Läs Läran och förbunden 62:5, 7–8 för att få veta vad Herren sa till äldsterna som var på väg att resa från Missouri till Kirtland i Ohio. Vilka val behövde de göra för sin resa? Vad har Herren gett oss som en hjälp för oss att göra val? Berätta för barnen om hur du har använt Andens vägledning och din egen omdömesförmåga för att fatta beslut.

  • Dela upp klassen i tre grupper och be varje grupp läsa en av följande verser i vilka Herren gav några missionärer anvisningar om hur de skulle utföra sina missioner: Läran och förbunden 60:5; 61:22; 62:5. Vad lägger vi märke till med Herrens anvisningar i de här verserna? Varför är det ibland bra för oss att använda vårt eget omdöme i stället för att vänta på specifika anvisningar från Gud om allting?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Låt barnen öva på att berätta om evangeliet med en familjemedlem. De kan till exempel berätta om något de lärt sig i Primär.

Förbättra vår undervisning

Bär ditt vittnesbörd för klassen. När du ofta bär ditt vittnesbörd hjälper det barnen du undervisar att få egna vittnesbörd. Ett vittnesbörd kan vara så enkelt som ”Jag vet att vår himmelske Fader älskar var och en av er” eller ”Det känns bra inombords när jag lär mig om Jesus Kristus”.

Skriv ut