Läran och förbunden 2021
4–10 oktober. Läran och förbunden 111–114: Jag ska ”ordna allt till ert bästa”


”4–10 oktober Läran och förbunden 111–114: Jag ska ’ordna allt till ert bästa’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”4–10 oktober Läran och förbunden 111–114”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
Joseph Smith predikar

4–10 oktober

Läran och förbunden 111–114

Jag ska ”ordna allt till ert bästa”

Syster Cheryl A. Esplin, tidigare rådgivare i Primärs generalpresidentskap, lärde att vi borde ”hjälpa våra barn att få in läran i hjärtat [så att den] … återspeglas i deras inställning och uppträdande under hela livet” (se ”Så lär vi våra barn att förstå”, Liahona, maj 2012, s. 10).

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

För att uppmuntra barnen att öppna sig tar du med några föremål som relaterar till en tidigare lektion. Låt dem prata om vad varje föremål påminner dem om.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 111:2, 10–11

Det som tillhör Gud kan vara en skatt för mig.

När barnen tänker på ordet skatt kanske de tänker på annorlunda saker än de skatter som avses i Läran och förbunden 111:2, 10. Hur kan du hjälpa dem uppskatta det som hör Herren till?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen rita det som de kommer att tänka på när de hör ordet skatt. Kontrastera sådant som världen ser som skatter mot det som Herren ser som skatter (se L&F 111:2, 10–11), såsom hans folk, vishet och rättfärdighet och att göra bra val.

  • Hjälp barnen fylla i veckans aktivitetssida. Vad lär vi oss om Jesus av det han värdesätter? Hur kan vi vara mer som han?

Läran och förbunden 112:10

Herren ska leda mig vid handen och besvara mina böner.

Läran och förbunden 112:10 kan hjälpa barnen du undervisar att bygga upp tron på att Jesus Kristus ska vägleda dem genom livet.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen tänka på tillfällen när det är viktigt att hålla någon i familjen i handen, som när man ska över gatan eller ger tröst. De kanske vill spela upp några av exemplen de skrivit ner. Läs Läran och förbunden 112:10. Varför vill vi att Herren ska ”leda [oss] vid handen”?

  • Sätt en ögonbindel på ett av barnen och be honom eller henne gå tvärs över rummet medan ett annat barn leder det vid handen. Berätta om en upplevelse när du kände att Herren ledde dig vid handen.

    Bild
    Jesus med en pojke och hans mor

    Stå upp och gå, av Simon Dewey

Läran och förbunden 112:11

Jesus vill att jag ska älska alla.

Hjälp barnen förstå att Frälsaren vill att vi ska älska alla, också dem som kanske inte behandlar oss snällt.

Möjliga aktiviteter

  • Medan du läser ”Kapitel 41: Oroligheter i Kirtland” (Berättelser ur Läran och förbunden, s. 158–160) ber du barnen forma händerna till ett hjärta när de hör om någon som gör det rätta. Hjälp barnen förstå att Herren vill att vi ska älska alla, också dem som kanske gör felaktiga val.

  • Rita ett ledset ansikte på tavlan och fråga barnen hur vi kan visa kärlek till andra som är ledsna (se L&F 112:11). Medan barnen pratar ritar du om det ledsna ansiktet till ett glatt ansikte. Bär ditt vittnesbörd om den kraft som kommer av att älska andra. Sjung tillsammans en sång om kärlek, till exempel ”Jesus sade älska alla” (Barnens sångbok, s. 39).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 112:10

Jag kan vara ödmjuk och söka Guds ledning.

Vår himmelske Fader vill att vi ska vara ödmjuka så att han kan leda oss. Hjälp barnen förstå hur de kan visa ödmjukhet inför Gud genom att till exempel be och ta emot hans råd.

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen vad det betyder att vara ödmjuk. (De kan läsa under ”Ödmjukhet” i Stå fast i din tro [s. 183] om det behövs). Hjälp dem tänka på ord eller uttryck som har med ”ödmjuk” att göra och låt dem läsa Läran och förbunden 112:10 och byta ut ett av dessa ord och uttryck mot ”ödmjuk” i versen. Varför vill vår himmelske Fader att vi ska vara ödmjuka? För att lära sig mer kan barnen läsa fler skriftställen som nämns under ”Ödmjuk, Ödmjukhet” i Handledning för skriftstudier (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

  • Skriv orden från Läran och förbunden 112:10 på tavlan och be barnen läsa dem högt. Låt ett barn stryka under välsignelserna för dem som är ödmjuka som nämns i den här versen. Be barnen berätta om tillfällen när de ödmjukt sökt Herrens hjälp och fått ledning av honom, som när deras böner blev besvarade.

Läran och förbunden 112:11

Jesus vill att jag ska älska alla.

Jesus Kristus var det fullkomliga exemplet på kärlek till alla, också dem som behandlade honom illa. Joseph Smith fick också utstå förföljelse från människor som hade varit hans vänner. Hjälp barnen lära sig att vi kan älska alla precis som Frälsaren och Joseph Smith gjorde.

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen turas om att läsa ur ”Kapitel 41: Oroligheter i Kirtland” (Berättelser ur Läran och förbunden, s. 158–160). Vem i berättelsen gjorde svårigheterna i Kirtland värre? Vem försökte göra dem mindre? Låt barnen läsa Läran och förbunden 112:11 och prata om varför det är viktigt att älska alla.

  • Varför är det viktigt att älska människor som är annorlunda än vi? Varför har vår himmelske Fader gjort oss olika? Hur kan vi låta vår ”kärlek överflöda till alla människor”, också dem som är annorlunda än vi. Sjung med barnen en sång om att älska andra, till exempel ”Jag går med dig” (Barnens sångbok, s. 78–79).

  • Hjälp barnen komma på exempel på när Frälsaren älskade dem som var elaka mot honom (se till exempel Luk. 23:34).

Läran och förbunden 112:12–15, 26

De som är verkligt omvända lär känna Jesus Kristus.

Att bli omvänd till Jesus Kristus är en livslång process och innefattar mer än att bara ”[påstå] sig känna [hans] namn” (L&F 112:26). Hjälp barnen bättre förstå vad det innebär att verkligen känna Frälsaren.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen att år 1837 hade några av apostlarna vänt sig mot profeten Joseph Smith. Varför är det viktigt att följa profeten (se v. 15)? Hjälp barnen göra en lista över det som Herren sa till Thomas B. Marsh, som var president för de tolv apostlarnas kvorum, att göra (se L&F 112:12–15). Använd listan till att prata om hur vi kan bli mer omvända till Jesus Kristus.

  • Fråga barnen vad de tror det betyder att påstå sig känna Jesus Kristus men egentligen inte känna honom (se L&F 112:26). Vad lär oss vers 14 att vi kan göra för att känna honom bättre? Hjälp barnen förstå vad det innebär att ”ta upp sitt kors” (JST Matt. 16:25–26 [i HFS]) eller att föda hans får.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen sammanfatta det de lärt sig i klassen i dag. Hjälp dem skriva något eller göra en bild som påminner dem om vad de lärt sig så att de kan dela det med sina familjer.

Förbättra vår undervisning

Barn är nyfikna och lär sig på många sätt. Barn tycker om att lära sig genom nya och omväxlande upplevelser. Använd aktiviteter som hjälper dem att röra på sig, använda alla sina sinnen, utforska och prova nya saker. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26.)

Skriv ut