Lære og pakter 2021
29. november–5. desember. Lære og pakter 137–138: “Intet våpen som blir smidd mot dere, skal ha fremgang”


“29. november–5. desember. Lære og pakter 137‒138: ‘Intet våpen som blir smidd mot dere, skal ha fremgang’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“29. november–5. desember. Lære og pakter 137–138”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
personer i åndeverdenen

Joseph ser sin far, mor og bror i Det celestiale rike (Joseph Smith’s Vision of the Celestial Kingdom [Joseph Smiths syn av Det celestiale rike], Robert Barrett).

29. november–5. desember

Lære og pakter 137–138

“Synet om de dødes forløsning”

Se etter prinsipper i disse åpenbaringene som synes viktige for barna du underviser. Hvordan kan du hjelpe dem å forstå disse prinsippene?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis et bilde av Jesus Kristus i åndeverdenen, som bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna dele noe de vet om åndeverdenen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 137:1–5

Gud har gitt meg en måte jeg kan være sammen med min familie for evig.

I et syn så Joseph Smith medlemmer av sin familie sammen i Det celestiale rike. Hvordan kan du bruke hans syn til å undervise barna om at familier kan være sammen for evig?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av noen i familien din og snakk om hvor mye du ønsker å være sammen med ham eller henne i Det celestiale riket. Forklar at Joseph Smiths bror Alvin døde som ung mann og Joseph savnet ham veldig mye. Les Lære og pakter 137:1, 5, og spør barna om hvem Joseph Smith så i sitt syn om Det celestiale rike (se også Historier fra Lære og pakter, 151–54). Be barna strekke armene ut for å vise hvor glad de er i sin familie, og be dem fortelle hvorfor de ønsker å være sammen med sin familie i Det celestiale rike.

  • Bruk Lære og pakter 137:1–5 og denne ukens aktivitetsside for å hjelpe barna å oppdage detaljer om Joseph Smiths syn av Det celestiale rike. Be dem tegne et bilde av seg selv og sin familie på aktivitetssiden mens du spiller eller synger en sang om familier, for eksempel “I all evighet” (Barnas sangbok, 98).

Lære og pakter 138:6–11

Den hellige ånd kan hjelpe meg å forstå Skriftene.

Skriftene kan noen ganger være vanskelig å forstå, særlig for barn. Lære og pakter 138:11 underviser at Den hellige ånd kan åpne “[vår] forstands øyne.”

Bilde
gutt som leser i Skriftene

Den hellige ånd kan hjelpe meg å forstå det vi leser i Skriftene.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av president Joseph F. Smith (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 127). Forklar at han var Kirkens sjette president, og at han en dag leste i Skriftene og grunnet på dem (tenke på hva de betydde). Når du leser Lære og pakter 138:6, 11, be barna om å late som de er president Smith og gjøre bevegelser som passer til ordene.

  • Fortell barna om en gang da du grunnet på noe i Skriftene og Den hellige ånd hjalp deg å forstå det. Syng en sang om skriftstudium, for eksempel “Søk, overvei og be” (Barnas sangbok, 66). Hva sier denne sangen at vi skulle gjøre for å forstå Skriftene?

Lære og pakter 138:18–35

Alle vår himmelske Faders barn vil få anledning til å høre evangeliet.

Etter at Jesus Kristus var blitt korsfestet, besøkte han sine trofaste hellige i åndeverdenen. Han instruerte dem om å forkynne evangeliet til dem som ikke hadde mottatt det.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av en grav (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 58, 59 eller Bible Photographs, nr. 14), eller tegn et bilde av en grav på tavlen. Vis et bilde av Frelseren i åndeverdenen mens hans legeme var i graven (som bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Mens du gjør det, kan du stille spørsmål for å hjelpe barna å legge merke til viktige detaljer i Lære og pakter 138:18–19, 23–24, 27–30, som hvem Jesus besøkte, hva de følte og hva han ba dem om å gjøre.

  • Vis et bilde av misjonærer (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 109, 110), og be barna om å dele hva misjonærer gjør. Du kan også be dem om å rollespille noen av de ting misjonærer gjør. Les Lære og pakter 138:31 for barna. Forklar at akkurat som det er misjonærer her på jorden, er det også misjonærer i åndeverdenen som underviser folket der.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 137:1–5

Gud har gitt meg en måte jeg kan være sammen med min familie for evig.

Joseph Smith hadde et syn om Det celestiale rike og han så sine foreldre og sin bror Alvin der. Dette synet lærer oss at hvis vi er rettferdige, kan våre familieforhold fortsette i det neste liv.

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å lese Lære og pakter 137:1–5 og tegne et bilde av det de leser (se også denne ukens aktivitetsside). Hva kan Joseph Smith ha følt da han så medlemmer av sin familie i Det celestiale rike?

  • Vis videoen “Families Can Be Together Forever” [Familier kan være sammen for evig] (ChurchofJesusChrist.org), eller syng en sang om familier, for eksempel “I all evighet” (Barnas sangbok, 98). Hva lærer videoen eller sangen oss om hva vi kan gjøre for at vår familie kan være evig?

Lære og pakter 138:1–11

Når jeg grunner på Skriftene, kan Den hellige ånd hjelpe meg å forstå dem.

Hva kan barna lære av president Joseph F Smiths eksempel som kan forbedre måten de studerer Skriftene på?

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å lese Lære og pakter 138:1–11, og hjelp dem å skrive et sammendrag på én setning om president Joseph F. Smiths opplevelse. Hva gjorde han som førte til at han fikk dette bemerkelsesverdig synet? Hva vil det si å grunne på og reflektere over Skriftene?

  • Spør barna om hva de gjør når de har spørsmål om evangeliet. Del noen eksempler fra Skriftene eller ditt eget liv da det at du grunnet på Skriftene førte til forståelse fra Ånden (se for eksempel 1 Nephi 11:1–6; Lære og pakter 76:19–24; Joseph Smith – Historie 1:11–12).

Lære og pakter 138:12–35

Alle vår himmelske Faders barn vil få anledning til å høre evangeliet.

President Joseph F. Smith lærte at arbeidet med å forkynne evangeliet fortsetter i åndeverdenen. Dette arbeidet sikrer at alle vil få anledning til å ta imot evangeliet.

Mulige aktiviteter

  • Før opp på tavlen noen vers fra kapittel 138. Lag så en liste i en annen rekkefølge, uttalelser som oppsummerer hvert sett med vers. Be barna plassere uttalelsene som passer sammen med riktig vers. Versene kan omfatte 12–16 (rettferdige ånder samles for å vente på at Jesus skal vise seg), 18–19 (Frelseren viser seg for de rettferdige ånder), 29–30 (Jesus utnevner sendebud til å forkynne evangeliet), 31–35 (de rettferdige ånder forkynner evangeliet), og så videre. Etter at barna har funnet noe som passer, be dem om å dele det de lærer fra versene.

  • Be noen av barna om å lese Lære og pakter 138:33 for å finne ut hvilke av evangeliets prinsipper som ble undervist til de dødes ånder. Be andre barn om å lese prinsippene som undervises i Trosartiklene 1:4. Hva er likt i disse versene og hva er forskjellig? Hva lærer dette oss om vår himmelske Fader og hans plan?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna sette av litt tid denne uken der de vil grunne over Skriftene de leser.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til ærbødighet. Hjelp barna å forstå at en viktig del av ærbødighet er å tenke på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Du kan gjerne minne barna på å være ærbødige ved å synge eller nynne en Primær-sang lavt eller vise et bilde av Jesus.

Skriv ut