Gamla testamentet 2022
15–21 augusti. Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ”Jag ska berätta vad han gjort för min själ”


”15–21 augusti. Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ’Jag ska berätta vad han gjort för min själ’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”15–21 augusti. Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Jesus håller en lykta

Frälsa det som var förlorat, av Michael T. Malm

15–21 augusti

Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

”Jag ska berätta vad han gjort för min själ”

Ditt exempel som elev i evangeliet kan ha ett kraftfullt intryck på barnen. Berätta för dem om dina andliga upplevelser när du har lärt dig om evangeliet.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Berätta för barnen om en vers från skrifterna, en psalm eller en primärsång som hjälper dig känna Frälsarens kärlek. Ge varje barn tillfälle att göra detsamma.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Psaltaren 51:12

När jag gör ett felaktigt val kan Jesus Kristus hjälpa mig förändras.

Hjälp barnen förstå att misstag är en del av vårt jordiska liv och att vi kan få hjälp av Jesus Kristus att övervinna dem.

Möjliga aktiviteter

  • Återge en enkel berättelse, från ditt liv eller från Vännen eller Liahona, om ett barn som gjorde ett felaktigt val men som fick hjälp av Frälsaren att bli bättre (titta till exempel på videon ”Den blänkande cykeln” [The Shiny Bicycle] på JesuKristiKyrka.org). Läs Psaltaren 51:12 och berätta om glädjen du känner när Frälsaren hjälper dig få ”ett rent hjärta” och ”en frimodig ande”.

  • Visa veckans aktivitetssida för barnen. Peka på varje bild och be barnen beskriva vad de ser. Läs bildtexterna för att hjälpa barnen lära sig om omvändelse och förlåtelse.

Psaltaren 71:8

Jag kan berätta för andra om Jesus Kristus.

Ett barns trosfyllda ord har en unik kraft att röra vid hjärtan. Ge barnen tillförsikt om att deras vittnesbörd om Jesus Kristus kan hjälpa andra.

Bild
två pojkar sitter tillsammans på en stol

Vi kan prata med andra om det Jesus har gjort för oss.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Psaltaren 71:8 för barnen och rita en stor mun på tavlan. Be dem hjälpa dig ”fylla” munnen med saker som vi kan berätta för andra om Jesus Kristus.

  • Skicka runt en bild på Jesus Kristus. Be barnen turas om att hålla i bilden och säga en sak som de vet om honom. Vad har han gjort för oss? (Bilder i Evangeliebilder kan vara till hjälp.)

Psaltaren 86:7

Min himmelske Fader hör och besvarar mina böner.

Många av psalmerna är som böner till Gud om hjälp, vägledning eller beskydd. Fundera över hur du kan hjälpa barnen bygga upp sin tro på att deras himmelske Fader hör och svarar dem när de ber.

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen om hur de pratar med människor som bor långt bort. Visa dem saker vi kan använda för att kommunicera, som en telefon eller ett brev. Läs Psaltaren 86:7 för dem. Hur ”ropar” vi på vår himmelske Fader? Hur svarar han oss?

  • Be barnen dramatisera saker de gör varje dag, som att vakna, äta frukost, gå till skolan eller gå och lägga sig. Hjälp dem hitta stunder under dagen då de kan be till sin himmelske Fader. Vittna om att vi kan be till honom när som helst och att han alltid kommer att höra oss.

  • Sjung en sång om bön tillsammans, till exempel ”Barnets bön” (Barnens sångbok, s. 6–7). Berätta om ett tillfälle då Gud besvarade dina böner.

Psaltaren 77:12

”Jag minns HERRENS gärningar.”

Skrifterna kan bygga upp vår tro på Jesus Kristus genom att hjälpa oss minnas hans ”forna under”.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Psaltaren 77:12 för barnen och berätta för dem vad du försöker göra så att du ”minns HERRENS gärningar”, även hans gärningar i ditt liv. Uppmana barnen att rita bilder som hjälper dem komma ihåg de stora saker han har gjort.

  • Visa bilder från den här boken eller Kom och följ mig – för enskilda och familjer för att påminna barnen om berättelser de har hört ur Gamla testamentet om stora saker som Herren har gjort för sitt folk. Fråga dem vilka av dessa berättelser som de tycker bäst om och varför.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Psaltaren 51

Omvändelse är en hjärtats förändring.

Psaltaren 51 innehåller flera sanningar om omvändelse. Hur ska du hjälpa barnen upptäcka de här sanningarna?

Möjliga aktiviteter

  • Låt varje barn läsa en av skriftställehänvisningarna på veckans aktivitetssida. Be dem hitta ord som lär dem något om omvändelse. Låt dem skriva orden på tavlan. När alla har sagt något kan du fråga barnen vad de skulle säga om en vän frågade: ”Vad betyder det att omvända sig?”

  • Rita ett hjärta på tavlan. Be barnen nämna några av de synder som Satan frestar oss med. Skriv upp dessa synder inuti hjärtat. Be barnen hitta ordet hjärta i Psaltaren 51:12, 19. Vad lär de här verserna oss om omvändelse (se även v. 8)? Hjälp barnen förstå att även om vi slutar begå en synd så behöver våra hjärtan förändras så att vi kan omvända oss. Be barnen sudda ut synderna i hjärtat på tavlan och skriva nya ord som beskriver förändringen i våra hjärtan när vi omvänder oss. Bär ditt vittnesbörd om att Gud kan ”skapa i [oss] ett rent hjärta” när vi omvänder oss (v. 12).

Psaltaren 66:16; 77:12; 78:7

”Jag minns HERRENS gärningar.”

Israeliterna undervisade sina barn om de underverk som Gud hade utfört för dem så att barnen ”[skulle sätta] sitt hopp till Gud” (Ps. 78:7).

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta för dig om några av sina favoritberättelser från skrifterna (bilder från Evangeliebilder kan hjälpa dem komma på berättelser). Varför tycker de om de här berättelserna? Vad lär de här berättelserna oss om Herren? Läs Psaltaren 77:12; 78:7 tillsammans. Varför är det viktigt att vi ”minns HERRENS gärningar”?

  • Be barnen läsa Psaltaren 66:16 och tänka på eller skriva ner svar på frågan: ”Vad har Herren gjort för min själ?” Låt dem ge sina svar om de vill. Vad kan vi göra för att ”alltid minnas” (Mor. 4:3; 5:2) vad Herren har gjort för oss?

Psaltaren 86:5, 13, 15

Herren vill förlåta.

När vi syndar vill Satan att vi ska tro att Herren aldrig kommer att förlåta oss. Hjälp barnen bygga upp sin tro på att Herren är ”god och förlåtande, stor i nåd mot alla” (Ps. 86:5).

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av Frälsaren (som den i Kom och följ mig – för enskilda och familjer), och fråga barnen vilka ord de skulle använda för att beskriva honom. Be dem hitta ord som beskriver honom i Psaltaren 86:5, 13, 15. Om det behövs kan du hjälpa dem genom att definiera orden. Vad kan vi säga till en vän som tror att Gud är arg på dem när de syndar?

  • Sjung en sång med barnen som du känner hjälper dem förstå Frälsarens förlåtande natur, som ”Oändlig är kärleken” (Psalmer, nr 125). Bär ditt vittnesbörd om att Jesus Kristus vill förlåta oss.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be varje barn nämna en orsak till att de älskar sin himmelske Fader och Jesus Kristus. Uppmana dem att berätta om den orsaken för någon hemma. Vittna om att deras ord kommer att vara till välsignelse för den personen.

Förbättra vår undervisning

Uttryck förtroende. ”Om [barnen] känner att du har förtroende för dem, växer deras tillit till den egna gudomliga potentialen. … Förmedla på ett kärleksfullt sätt att du vet att de kan ta ansvar för sina egna studier” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 28).

Skriv ut