Lære og Pagter 2021
17.-23. maj. Lære og Pagter 51-57: »En trofast, en retfærdig og en klog forvalter«


»17.-23. maj. Lære og Pagter 51-57: ›En trofast, en retfærdig og en klog forvalter‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»17.-23. maj. Lære og Pagter 51-57«, Kom og følg mig – Søndagsskolen

Billede
en landmand med okser

Første fure, af James Taylor Harwood

17.-23. maj

Lære og Pagter 51-57

»En trofast, en retfærdig og en klog forvalter«

Nogle gange kan inspiration om, hvad du skal undervise i, komme, når du taler om skrifterne med et familiemedlem eller en ven.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Overvej at dele disse ord fra ældste Quentin L. Cook: »Mit håb er, at vi hver især personligt og som familie vil gennemgå de forvaltninger, som vi har ansvar for og skal stå til regnskab for« (»Forvaltning – et helligt hverv«, Liahona, nov. 2009, s. 94). Du kan derpå spørge klassemedlemmerne, hvad de lærte af afsnit 51-57 om deres forvaltning.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 51:9, 15-20

Herren ønsker, at vi skal være trofaste, retfærdige og kloge forvaltere.

  • Hvordan vil du få klassens medlemmer til at overveje, hvordan Herrens ord i afsnit 51 gælder dem? Du kan skrive Hvad har Herren betroet mig? på tavlen og bede dem om at skrive deres svar (se ideer i »Yderligere ressourcer«). De kan derefter søge efter principper i vers 9, 15-20, der lærer dem, hvordan de bedre kan forvalte de ting, der er på deres liste. Eller du kan have fokus på ordene »trofast«, »retfærdig« og »klog« i vers 19 og tale om, hvordan hvert af disse ord kan vejlede os i at opfylde vores forvaltning. Gennemgå, hvis der er behov for det, definitionen på »Forvalter, forvaltning« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Billede
en grøn mark

Medlemmer, der efterlevede indvielsesloven, gav alt, de havde, til Kirken.

Lære og Pagter 52:10; 53:3; 55:1-3

Helligåndsgaven bliver modtaget ved håndspålæggelse.

  • Flere vers i disse åbenbaringer nævner modtagelse af Helligånden ved håndspålæggelse. Hvis en drøftelse af dette emne vil være til gavn for din klasse, kan du spørge dem, hvad de lærte af Lære og Pagter 52:10, 53:3 og 55:1-3 om Helligåndsgaven. Se mere om emnet i Apostlenes Gerninger 8:14-17 og 19:1-6. Klassen kan tale om deres erfaring med at få Helligåndsgaven, eller hvad de kan gøre for at fortsætte med at modtage hans indflydelse i deres liv.

Lære og Pagter 52:9-11, 22-27

Vi kan dele evangeliet, hvorend vi er.

  • Da Herren sendte adskillige kirkeledere til Missouri, fortalte han dem, at de skulle gøre brug af deres rejsetid og »prædike undervejs« (v. 25-27). Hvis I læser Lære og Pagter 52:9-11, 22-27, kan det føre til en samtale om, hvordan vi kan dele evangeliet ved at »prædike undervejs« eller i vores almindelige gøremål. Klassen kan tale om, hvordan de gør det til en naturlig del af deres liv at dele evangeliet.

Lære og Pagter 52:14-19

Gud gav et mønster til at undgå bedrag.

  • For at præsentere det mønster, Herren åbenbarede i Lære og Pagter 52:14-19, kan du dele eksempler på andre mønstre, klassens medlemmer er bekendt med, såsom mønstre til opbygning af ting eller adfærdsmønstre. Klassemedlemmerne kan have egne eksempler, de kan dele. Hvorfor er mønstre vigtige? Hvordan kan vi anvende mønstret i vers 14-19 for at undgå de bedrag, vi finder i verden i dag?

Lære og Pagter 54

Jeg kan vende mig til Herren, når jeg bliver såret af andres valg.

  • Mange af os har oplevet skuffelse, når en person, vi stolede på, ikke levede op til sine forpligtelser. Det skete for de hellige fra Colesville i New York, der forventede at slå sig ned på Leman Copleys jord i Ohio. Klassens medlemmer kan for at lære af denne oplevelse gennemgå indledningen til afsnit 54. De kan forestille sig, at de har en ven blandt de hellige fra Colesville og derpå finde et råd i afsnit 54, som de kan dele med den ven. Eller de kan se efter noget i åbenbaringen, der kan hjælpe en person, der lider på grund af en anden persons valg. (Du kan påpege løftet i v. 6 til dem, der holder deres pagter).

  • Lære og Pagter 54:10 indeholder flere vendinger, der kan være meningsfulde for din klasse, såsom »tålmodige i modgang«, »søgt mig tidligt« og »hvile for deres sjæl.« Klassens medlemmer kan vælge en vending, de kan overveje og studere ved at bruge fodnoter eller andre ressourcer til at finde relaterede skriftsteder. De kan derefter fortælle om deres tanker.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Vores forvaltning.

Præsident Spencer W. Kimball har forklaret: »I Kirken er forvaltning en hellig åndelig eller timelig tillid, hvortil der hører ansvarlighed. Da alt tilhører Herren, er vi forvaltere over vores legeme, sind, familie og ejendele. (Se L&P 104:11-15). En trofast forvalter er én, der udøver retfærdigt herredømme, drager omsorg for sine egne og tager sig af de fattige og trængende« (»Welfare Services: The Gospel in Action«, Ensign, nov. 1977, s. 78).

Gør undervisningen bedre

Hjælp deltagerne med at støtte hinanden. Skab et klassemiljø, hvor deltagerne støtter og opmuntrer hinanden. Bed dem om at dele ideer og strategier, der forbedrer deres personlige og familiens studium. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 36).

Udskriv