Läran och förbunden 2021
20–26 december. Jul: Den oförlikneliga gåvan – Guds gudomlige Son


”20–26 december. Jul: Den oförlikneliga gåvan – Guds gudomlige Son”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Läran och förbunden 2021 (2020)

”20–26 december. Jul”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2021

Bild
konstverk med Maria och den nyfödde Jesus

Jesu födelse i koppar och umbra, av J. Kirk Richards

20–26 december

Jul

Den oförlikneliga gåvan – Guds gudomlige Son

Kom ihåg att klassdeltagarnas viktigaste och mest effektiva evangelielärande äger rum i deras hem. När du förbereder dig för att undervisa, tänk då på hur din söndagsskoleklass kan stärka sina studier enskilt och med familjen.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Hur har deltagarna i din klass välsignats av sina studier av ”Den levande Kristus” (ChurchofJesusChrist.org) den här veckan? Du kan delge klassen de här orden av president Jean B. Bingham, Hjälpföreningens generalpresident, och därefter låta klassdeltagarna prata om liknande upplevelser som de har haft: ”När jag har studerat Jesu Kristi liv och undervisning med större fokus och lärt mig ’Den levande Kristus’ utantill har min tacksamhet och kärlek till vår Frälsare ökat. Varje mening i det inspirerade dokumentet innehåller en predikan och har förbättrat min insikt i hans gudomliga roller och jordiska mission. Det jag har lärt och känt under den här perioden av studier och reflektion bekräftar att Jesus i sanning ’är världens ljus, liv och hopp’ (”För att er glädje skall bli fullkomlig”, Liahona, nov. 2017, s. 85–86).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

”Ingen annan har haft ett så djupgående inflytande.”

  • Klassdeltagarna kan läsa det första stycket i ”Den levande Kristus” och delge sina tankar om varför Jesu Kristi inflytande har varit mer djupgående än någon annan människas. Vilka andra meningar i ”Den levande Kristus” stöder det här påståendet? Be klassdeltagarna berätta hur Kristus har haft inflytande på dem personligen. Videon ”Why We Need a Savior” [Varför vi behöver en Frälsare] (ChurchofJesusChrist.org) kan bidra till diskussionen.

  • Har någon i klassen någonsin behövt förklara för en person från en annan kultur varför vi firar jul? De kanske kan berätta om sina upplevelser. Eller så kan du be klassdeltagarna föreställa sig att de fått den här frågan av någon som är obekant med kristendomen. Hur skulle vi besvara den här frågan? Uppmuntra klassdeltagarna att gå igenom ”Den levande Kristus” med den här frågan i åtanke, och be några av dem att delge sina tankar. Ni kan också tillsammans läsa Lukas 2:10–14 eller sjunga en psalm som uttrycker julens glädje (till exempel ”Gläd dig, o jord”, Psalmer, nr 139) och prata om varför Kristi födelse medför ”stor glädje”. Vad kan vi göra för att ta emot vår ”Konung”?

    Bild
    Jesus Kristus

    Världens ljus, av Howard Lyon

”Gud vare tack för [hans] oförlikneliga gåva.”

  • I ”Den levande Kristus” talar apostlarna om Frälsaren som en ”gåva” från vår himmelske Fader. För att hjälpa klassdeltagarna lära sig mer om den här gåvan kan du på tavlan skriva Genom Jesus Kristus ger Gud oss gåvan av … och be klassen ge förslag på hur man kan avsluta meningen, utifrån vad de har läst i ”Den levande Kristus” samt i citatet från president Russell M. Nelson i ”Övriga resurser”. Hur tar vi emot de här gåvorna? Du kan uppmuntra klassdeltagarna att välja en av de här gåvorna och arbeta på att mer fullständigt ta emot den.

Bild
Ikonen Övriga resurser

Övriga resurser

De gåvor Frälsaren erbjuder.

I ett tal på julen nämnde president Russell M. Nelson fyra gåvor som Frälsaren ger till alla som är villiga att ta emot dem:

”För det första gav han er och mig en obegränsad förmåga att älska. Det inbegriper förmågan att älska personer som man har svårt för och personer som inte bara ogillar er utan också illvilligt utnyttjar er och förföljer er.

Med Frälsarens hjälp kan vi lära oss att älska som han gjorde. …

Den andra gåvan Frälsaren erbjuder är förmågan att förlåta. Genom hans oändliga försoning kan ni förlåta dem som har sårat er och som kanske aldrig kommer att ta ansvar för sin grymhet mot er. …

En tredje gåva från Frälsaren är omvändelse. Den här gåvan är inte alltid lätt att förstå. … Omvändelse är en enastående gåva. Det är en process som vi inte ska vara rädda för. Det är en gåva som vi ska ta emot med glädje och använda – ja, omfamna – dag för dag medan vi strävar efter att bli mer som vår Frälsare. …

En fjärde gåva från vår Frälsare är faktiskt ett löfte – ett löfte om evigt liv. … Evigt liv är det slags liv och livskvalitet som vår himmelske Fader och hans älskade Son har. När Fadern erbjuder oss evigt liv säger han egentligen: ’Om du väljer att följa min Son – om din önskan verkligen är att bli mer som han – då får du så småningom leva som vi lever och presidera över världar och riken som vi gör.’

De här fyra unika gåvorna ger oss mer och mer glädje allteftersom vi tar emot dem. De möjliggjordes därför att Jehova nedsteg till jorden och blev ett litet barn” (”Fyra gåvor som Jesus Kristus erbjuder dig” [Första presidentskapets julandakt, 2 dec. 2018], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Förbättra vår undervisning

Förbered dig andligen. ”Kraftfull evangelieundervisning kräver inte bara en förberedd lektion utan att vi också förbereder oss själva. … Effektiva evangelielärare [fokuserar] – innan de tänker på att fylla ut lektionstiden – på att fylla sitt hjärta med den Helige Anden” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 12).

Skriv ut