Kom og følg mig
13.-19. maj. Matthæus 19-20; Markus 10; Lukas 18: ›Hvad mangler jeg så?‹


»13.-19. maj. Matthæus 19-20; Markus 10; Lukas 18: ›Hvad mangler jeg så?‹«,Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»13.-19. maj. Matthæus 19-20; Markus 9; Lukas 9«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
arbejdere i vingården

13.-19. maj

Matthæus 19-20; Markus 10; Lukas 18

»Hvad mangler jeg så?«

Når du studerer Matthæus 19-20, Markus 10 og Lukas 18, så overvej bønsomt, hvad dine klassemedlemmer kan have lært eller følt i deres eget studie.

Nedskriv dine indtryk

Billede
Deleikon

Del med hinanden

Det kan være hjælpsomt indimellem at drøfte klassemedlemmernes oplevelser i forbindelse med dette års øgede fokus på hjemmecentreret evangelisk læring. Hvilke succesrige oplevelser kan de fortælle om? Hvilke forhindringer eller udfordringer står de overfor? Hvilke råd kan de give hinanden?

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 19:3-9

Ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud.

  • Verdens syn på ægteskab adskiller sig mere og mere fra den evige sandhed. For at hjælpe din klasse til at lære om Guds syn på ægteskab kan du bede dem om at læse Matthæus 19:3-9 og skrive de sandheder, som de finder angående ægteskab, på tavlen. De kan også skrive yderligere sandheder fundet i: 1 Mosebog 1:27-28, 1 Korinther 11:11, Lære og Pagter 42:22, 49:15-17, 131:1-4, 132:19 og Moses 3:18, 21-24. Hvordan fremhæves disse sandheder i »Familien: En proklamation til verden«? (Liahona, nov. 2010, s. 129).

  • Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne til at føle sig bedre beredt på at forklare eller forsvare Herrens lærdomme om ægteskab? Du kan bede dem om at skrive nogle spørgsmål, som de har hørt om Kirkens lære i forhold til ægteskab, på tavlen. De kan så foreslå svar på disse spørgsmål ved at bruge det, de ved om frelsesplanen, og bruge udtalelser fra »Familien: En proklamation til verden«, Matthæus 19:3-9 og de lærdomme, der findes i »Yderligere ressourcer«. Overvej at bede dem om at lave et rollespil over, hvordan de kan forklare vores overbevisninger om ægteskab til nogen, der tror på noget andet.

  • Overvej at introducere emnet ægteskab med følgende citat af ældste Robert D. Hales: »Ingen af os [gifter sig] med perfektion; vi gifter os med potentiale« (»Mød udfordringerne i verden i dag«, Liahona nov. 2015, s. 46). Bed dem om at tænke på et ægtepar, som de beundrer. Hvilke kvaliteter har dette par? Hvilke kvaliteter vil klassemedlemmerne gerne have i en ægtefælle, og hvilke kvaliteter ønsker de at udvikle for at være en god ægtefælle? Overvej også, hvilke udtalelser du kan bruge fra præsident Russell M. Nelsons tale »Celestialt ægteskab« (Liahona, nov. 2008, s. 92-95) for at inspirere dem til at søge et celestialt ægteskab.

Billede
Ældre par foran et tempel

Evigt ægteskab er en del af Guds plan.

Matthæus 20:1-16

Evigt liv er tilgængeligt for alle, uanset hvor tidligt eller sent vi tager imod evangeliet.

  • Hvad vil hjælpe dine klassemedlemmer til at anvende principperne i lignelsen om arbejderne i vingården? Du kan bede nogle stykker om at forberede sig på at fremføre lignelsen for klassen. Efter deres præsentation kan de, der spillede arbejdere, fortælle, hvad de følte om deres løn, og hvorfor. Hvad siger denne lignelse om himmeriget? Hvilke andre indblik får de om denne lignelse i ældste Jeffrey R. Hollands tale »Arbejderne i vingården«? (Liahona, maj 2012, s. 31-33).

Matthæus 19:16-22; Markus 10:17-27

Frelseren vil lede os tættere på ham, når vi beder om hans hjælp.

  • Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne til at finde og anvende principper i historien om den rige unge mand? En tilgang kunne være at bede dem om at læse Markus 10:17-27 og overveje, om de nogensinde har følt som den rige unge mand. Hvad har hjulpet dem til at følge Frelserens råd, selv når det er svært? Er der nogen i klassen, der kan fortælle om en oplevelse, hvor han eller hun spurgte: »Hvad mangler jeg så?« (Matt 19:20) og modtog personlig tilskyndelse til forbedring? Hvilken forskel gjorde det i hans eller hendes liv?

Lukas 18:9-14.

Vi bør stole på Guds barmhjertighed og ikke vores egen retfærdighed.

  • Frelserens lignelse, der sammenligner en farisæers bøn med en tolders, kan hjælpe dig til at fremhæve den attitude, som Herren forlanger af dem, der søger at følge ham. For at hjælpe dem til at anvende denne lignelse i vore dage kan du bede dem om at omskrive farisæerens bøn på en måde, der bruger nutidige detaljer til at udtrykke den samme attitude. De kan gøre det samme med tolderens bøn og derpå fortælle, hvad de har skrevet. Hvordan relaterer vers 15-17 og 18-24 til det, som Frelseren lærte os i denne lignelse?

  • Hvordan kan disse vers inspirere dem, du underviser, til at forblive ydmyge, ligesom tolderen var? Måske kan den følgende udtalelse om disse vers af ældste Dale G. Renlund hjælpe: »Budskabet til os er klart: En angrende synder kommer tættere på Gud end den selvretfærdige person, der fordømmer denne synder« (»Vores gode hyrde« Liahona, maj 2017, s. 31).

Billede
Læreikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at opfordre din klasse til at studere Matthæus 21-23, Markus 11-12, Lukas 19-20 og Johannes 12, så overvej at spørge dem: »Hvad ville I gøre, hvis I kun havde en uge til at leve ?« Fortæl dem, at disse kapitler afslører, hvad Frelseren gjorde i den sidste uge af sit liv.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Matthæus 19-20; Markus 10; Lukas 18

Ægteskab er centralt i Herrens plan.

Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum har udsendt en offentlig erklæring om ægteskab mellem to af samme køn:

»Når vi står over for dette og andre spørgsmål, opfordrer vi alle til at erindre vor himmelske Faders hensigter med at skabe jorden og skabe rammerne for vores jordiske fødsel og tilværelse her som hans børn (se 1 Mos 1:27-28; 2:24) … Ægteskabet mellem en mand og en kvinde blev indstiftet af Gud og er centralt for hans plan for hans børn og for samfundets velfærd …

 Gud forventer, at vi støtter op om og holder hans befalinger, uanset modstridende meninger eller tendenser i samfundet. Hans kyskhedslov er klar: Seksuelle forhold er kun passende mellem en mand og en kvinde, der er lovformeligt viet som ægtemand og hustru« (»LDS Church Instructs Leaders Regarding Same-Sex Marriage«, 10. jan, 2014, mormonnewsroom.org).

Yderligere indblik om ægteskab.

»Familien: En proklamation til verden« kan være behjælpsom i en drøftelse om, hvorfor Herrens profeter advarer mod alt, der er i strid med ægteskab imellem en mand og en kvinde. Følgende punkter kan også være en hjælp:

  • Familien er et evigt begreb. Vi er alle en del af Guds familie, og hans plan er, at mænd og kvinder bliver gift, så de kan leve som familie for evigt (se 1 Mos 2:18, 21-24; 1 Kor 11:11).

  • Som en del af Guds plan bliver ægtemænd og hustruer befalet at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden (se 1 Mos 1:28) og opfostre deres børn i retfærdighed.

  • Den ultimative del af Guds plan er ophøjelse, eller evigt liv, i Guds nærhed, hvor trofaste ægtemænd og hustruer kan få evigt afkom og evig lykke (se L&P 132:19-21). Guds plan er den eneste måde, hvorpå man kan opnå ophøjelse (se L&P 131:1-4).

  • Herren forventer, at vi viser kærlighed og barmhjertighed til dem, der taler for eller deltager i noget, der ikke er en del af Guds plan for ægteskab, såsom at bo sammen uden for ægteskabet og ægteskab mellem to af samme køn (se mormonandgay.lds.org). Virkelig barmhjertighed omfatter at gøre vores bedste til kærligt og tålmodigt at indbyde dem til at følge Guds plan, som er den eneste plan for ægte lykke. At omfavne eller støtte alternativer til Guds plan er mere skadeligt end gavnligt.

Gør undervisningen bedre

Gud har brug for jeres unikke talenter og evner. »Du kan velsigne Guds børn ved at trække på den kærlighed, du har til andre, de gaver, Gud har givet dig, og dit livs erfaringer. Når du tjener trofast og søger Guds hjælp, vil han styrke dig, og din evne til at undervise i evangeliet på Frelserens måde vil vokse« (Undervisning på Frelserens måde, s. 5).

Udskriv