Kom og følg mig
15.-21. juli. Apostlenes Gerninger 10-15: ›Guds ord fik fremgang og blev udbredt‹


»15.-21. juli. Apostlenes Gerninger 10-15: ›Guds ord fik fremgang og blev udbredt‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»15.-21. juli. Apostlenes Gerninger 10-15«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Cornelius taler med Peter

15.-21. juli

Apostlenes Gerninger 10-15

»Guds ord fik fremgang og blev udbredt«

Studér bønsomt Apostlenes Gerninger 10-15, inden du læser dette oplæg, så vil du modtage indtryk fra Herren. Ideerne herunder er blot forslag.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed medlemmerne i din klasse om at fortælle en i nærheden om en missionæroplevelse fra Apostlenes Gerninger 10-15, der gjorde indtryk på dem. Lad nogle dele deres indsigt med hele klassen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Apostlenes Gerninger 10; 11:1-18; 15:1-25

Vor himmelske Fader underviser os linje på linje gennem åbenbaring.

  • Nogle i klassen kan måske have fejlopfattelser i forbindelse med processen med at modtage åbenbaring. Det kan hjælpe dem at tale om, hvordan åbenbaring kom til Peter, og hvordan de kan fortsætte »uden betænkelighed« (ApG 10:20), når åbenbaring synes at være ufuldstændig eller uklar. Overvej at tegne en linje på tavlen og i den ene ende skrive: Evangeliet skal forkyndes for ikke-jøderne. Gennemgå som klasse Apostlenes Gerninger 10 og 11:1-18, og tilføj så punkter på linjen, der viser, hvordan Herren trin for trin åbenbarede for Peter, at tiden til at forkynde evangeliet for ikke-jøderne var kommet. Du kan for eksempel starte med et punkt kaldet »Cornelius havde et syn« (ApG 10:1-6) eller endda starte med Frelserens befaling til sine disciple om at »gør[e] alle folkeslagene til mine disciple« i Matthæus 28:19. Hvad kan vi lære om åbenbaring af Peters oplevelse? Hvad bidrager Nefis lærdomme om åbenbaring i 2 Nefi 28:30 og ældste David A. Bednars og ældste Dallin H. Oaks’ lærdomme i »Yderligere ressourcer« med i denne drøftelse?

  • Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmer til at tænke mere over, hvordan de modtager åbenbaring? I kan læse om tilfælde i skrifterne, hvor Herren underviste folket linje på linje. Udover Peters oplevelse i Apostlenes Gerninger 10 kan de gennemgå Nefis oplevelse (1 Ne 18:1-3), Almas (Alma 7:8, 16:20) og Mormons (3 Ne 28:17, 36-40). Hvilke andre eksempler kan deltagerne tænke på, hvor folk modtog åndelig vejledning »lidt her og lidt der«? (2 Ne 28:30). Hvorfor kan Herren nogle gange vælge at åbenbare ting på den måde fremfor at give os svarene på en gang? (Se L&P 50:40, 98:12). En analogi som denne kan måske hjælpe: Antag, at en foreslog, at I tog en klasse i differentialregning, inden I havde lært algebra eller geometri. Hvordan ville I svare? Hvordan relaterer det til Herrens mønster for at åbenbare sandhed?

  • Nogle gange har medlemmer spørgsmål eller bekymringer om ændringer i Kirkens retningslinjer og programmer. Det kan hjælpe dem at tale om, hvordan åbenbaringen om at begynde at forkynde evangeliet for ikke-jøderne (se ApG 10) erstattede Herrens tidligere instruktioner til sine disciple (se Matt 10:1, 5-6). Hvordan kan klassemedlemmerne svare en person på Peters tid, der var uenig i Peters anvisning, fordi den modsagde tidligere praksis? Hvordan kan åbenbaringen i Apostlenes Gerninger 10 hjælpe os til at give agt på Herrens fortsatte åbenbaring gennem sine profeter?

  • Det kan være interessant sammen at gennemgå rådgivningen, der fandt sted blandt apostlene som beskrevet i Apostlenes Gerninger 15:1-22, og brevet, som de skrev til de hellige (se v. 23-29). Hvilket spørgsmål havde disciplene? Hvordan søgte de svar? Udtalelsen af præsident Gordon B. Hinckley i »Yderligere ressourcer« kan give bedre indblik i, hvordan Herren leder sin kirke gennem åbenbaring til apostle og profeter.

Apostlenes Gerninger 10:9-48

»Gud gør ikke forskel på nogen.«

  • Vil din klasse få gavn af at tale om, hvad »gør ikke forskel på nogen« betyder? Du kan begynde ved at få dem til at læse skriftsteder, der lærer om, at Gud ikke gør forskel på nogen, såsom Romerne 2:1-11, 1 Nefi 17:34-40, 2 Nefi 26:32-33, Alma 5:33, Moroni 8:12 og Lære og Pagter 1:34-35. Lad dem skrive nogle mulige definitioner på »gør ikke forskel på nogen«, baseret på det, de læser, og så fortælle, hvad de skrev. Du skal måske hjælpe dem til at forstå, at »gør ikke forskel på nogen« ikke betyder, at Gud velsigner alle lige uanset deres handlinger. Han ønsker, at alle hans børn accepterer hans evangelium, men fylden af evangeliets velsignelser er forbeholdt dem, der indgår og holder pagter med ham. Hvordan viser begivenhederne og principperne i Apostlenes Gerninger 10:34-48, at Gud ikke gør forskel på nogen? Hvordan kan de retfærdige blive »accepteret« og »begunstiget« af Gud, selvom han ikke gør forskel på nogen? (Se ApG 10:34-35; 1 Ne 17:35).

Apostlenes Gerninger 12:1-17

De retfærdiges bønner kan fremkalde store mirakler.

  • Beretningen om Peters befrielse fra fængslet i Apostlenes Gerninger 12:1-17 kan hjælpe klassens medlemmer til at opbygge deres tro på bønnens kraft. En kan komme forberedt på at fortælle detaljerne i beretningen og bære sit vidnesbyrd om bøn. Eller du kan bede dem om at fortælle om en oplevelse, hvor de følte eller var vidne til kraften ved medlemmers forenede bønner. I kan også synge en salme om bøn (såsom »Da du styrket fra dit leje«, Salmer og sange, nr. 72) og tale om, hvad salmen lærer os om bønnens kraft.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed deltagerne om at tænke over grunde til, at vi nogle gange undlader at dele evangeliet med andre. Foreslå, at studium af Apostlenes Gerninger 16-21 hjælper dem til at overvinde forhindringer, der kunne afholde dem fra dele evangeliet.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Apostlenes Gerninger 10-15

Modtag åbenbaring linje for linje.

Ældste David A. Bednar har sagt følgende om Herrens mønster for åbenbaring: »Mange af os antager som regel, at vi vil få et svar på eller en tilskyndelse til vores inderlige bønner og tryglen. Og vi forventer ofte også, at sådan et svar eller tilskyndelse vil komme med det samme og på en gang. Dermed her vi tendens til at tro, at Herren vil give os et stort svar hurtigt og det hele på en gang. Men mønstret, der gentagne gange beskrives i skrifterne, antyder, at vi modtager ›linje på linje, forskrift på forskrift,‹ eller med andre ord, mange små svar i løbet af en tidsperiode. Det er vigtigt at genkende og forstå dette mønster for at opnå inspiration og hjælp fra Helligånden« (»Line upon Line, Precept upon Precept«, New Era, sep. 2010, s. 3-4).

Billede
Pige læser i skrifterne

Personlig åbenbaring kommer ofte over tid gennem vedvarende indsats.

Ældste Dallin H. Oaks gav dette råd: »Vi bør udtænke tingene i vores sind og benytte os af den fornuft, som vor Skaber har nedlagt i os. Derefter kan vi bede om vejledning og følge den, hvis vi modtager den. Hvis vi ikke modtager nogen vejledning, må vi træffe et valg efter bedste evne« (»Vores stærke sider kan blive vores undergang«, Stjernen, maj 1995, s. 15).

Præsident Gordon B. Hinckley fortalte om sit perspektiv ved at tjene i Kirkens præsiderende råd:

»I begyndelsen af en sådan diskussion kan der være meningsforskelle. Det er at forvente. Disse mænd kommer fra forskellige baggrunde. Det er mænd, der er vant til at tænke selv …

 I denne proces, hvor mænd giver udtryk for deres egne meninger, har jeg hørt ideer og begreber blive sorteret. Men jeg har aldrig oplevet alvorlige uoverensstemmelser eller personlige uvenskaber blandt mine brødre. Jeg har tværtimod set noget smukt og bemærkelsesværdigt – en tilnærmelse af forskellige synspunkter, under Helligåndens indflydelse og under åbenbaringens kraft, indtil der er total harmoni og fuld overensstemmelse. Først da sættes noget i værk. Jeg vidner for jer om, at åbenbaringens ånd udgydes igen og igen, når det gælder ledelsen af Herrens værk« (»Gud står ved roret«, Stjernen, juli 1994, s. 56).

Gør undervisningen bedre

Begynd med skrifterne. Inden du anvender supplerende ressourcer, så studér flittigt gamle og nutidige skrifter. Et bønsomt studie af Guds ord vil lade Ånden hjælpe dig til at trække på det, du har studeret, når du underviser (se Undervisning på Frelserens måde, s. 12).

Udskriv