Det Nye Testamente 2023
20.-26. marts. Matthæus 13; Lukas 8; 13: »Den, der har ører, skal høre«


»20.-26. marts. Matthæus 13; Lukas 8; 13: ›Den, der har ører, skal høre‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente, 2023, 2022

»20.-26. marts. Matthæus 13; Lukas 8;13«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
hvede, der er klar til høst

20.-26. marts

Matthæus 13; Lukas 8, 13

»Den, der har ører, skal høre«

Tænk på spørgsmål, mens du læser, som medlemmerne i din klasse kan have, når de prøver at forstå budskaberne i lignelserne. Hvad kan være svært at forstå? Hvordan kan dit studium forberede dig på at besvare deres spørgsmål?

Billede
deleikon

Del med hinanden

Gennemgå med klassen »Forslag til at forbedre dit personlige skriftstudium« i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. Bed dem om at fortælle om metoder, de brugte til at studere Matthæus 13 og Lukas 8, 13.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 13:1-23

Vores hjerte må være klar til at modtage Guds ord.

  • Hvordan kan du bruge lignelsen om sædemanden til at inspirere klassen til at berede deres hjerte til at modtage Guds ord? Du kan skrive Disciple og Andre på tavlen. Bed dem om at læse Matthæus 13:10-17 og se efter, hvordan Frelseren beskrev forskellene mellem hans disciple og andre, der hørte hans lignelser. Bed dem derpå om at søge i vers 18-23 og se efter, hvad der kunne forårsage, at vi »hører … tungt«, eller at vores øjne lukkes for åndelige ting. Hvilken vejledning får vi i vor tid fra Gud og hans tjenere? Hvordan kan vi kultivere »den gode jord« for at modtage deres vejledning? (V. 23).

  • Du kan bede nogle stykker fra klassen om at komme forberedt på at undervise i et afsnit fra præsident Dallin H. Oaks’ budskab »Lignelsen om sædemanden« (Liahona, maj 2015, s. 32-35). Hvad tilføjer dette budskab til vores forståelse af lignelsen?

Matthæus 13:24-35, 44-53

Jesu lignelser hjælper os til at forstå væksten, målet og værdien af hans kirke.

  • Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne til at forstå de sandheder om kirken, der belæres om i Jesu lignelser i Matthæus 13? Du kan skrive nogle af lignelserne på tavlen (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier og Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 289-300). Klassen kan studere en eller flere af lignelserne individuelt eller i små grupper og så fortælle, hvad de har lært om Kristi kirkes vækst og skæbne.

Billede
mand fisker med et net

Himmeriget er som et fiskenet.

  • Hvad lærer vi om værdien af at tilhøre Kirken af lignelserne om en skat, der lå skjult i en mark, og den kostbare perle, der findes i Matthæus 13:44-46? Nogle i din klasse (eller nogen de kender) kan have ofret meget – stort eller småt – for at blive medlem af Kirken. Bed dem om at fortælle om ofre, de har ydet eller har set andre yde for at tilhøre Kirken. Hvilke velsignelser er kommet som følge deraf? Bed klassen om at tænke over, hvad de føler sig tilskyndet til at ofre for Frelseren.

Matthæus 13:24-30, 36-43

Ved verdens ende vil Herren samle de retfærdige og tilintetgøre de ugudelige.

  • Hvordan kan du hjælpe din klasse til at lære noget af lignelsen om hveden og ukrudtet, der vil hjælpe dem til at forblive trofaste sidste dages hellige? Begynd med at bede dem om at sammenfatte lignelsen og dens betydning. Hvad kan vi lære af lignelsen, der passer til vore dage? Hvorfor er det vigtigt at vide, at Herren lader sine hellige »gro side om side« (Matt 13:30) med de ugudelige indtil høsten? Hvordan kan vi holde vores tro på Jesus Kristus stærk i disse omgivelser, når der findes ugudelighed overalt? Hvordan kan Kristus hjælpe os? Lære og Pagter 86:1-7 og ældste L. Tom Perrys udtalelse i »Yderligere ressourcer« kan give yderligere indsigt i anvendelsen af denne lignelse i de sidste dage.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Vi bør nære det gode.

Ældste L. Tom Perry sagde: »Den gamle fjende af hele menneskeheden bruger alle de metoder, som han kan komme på, for at sprede ukrudt vidt og bredt. Han har fundet måder, hvorpå han endda kan krænke hjemmets fred. De ondsindede og verdslige ting er så almindelige, at det synes umuligt at luge dem væk. De kommer gennem kabler og i luften ind i små apparater, som vi har udviklet til uddannelse og fornøjelse. Hveden og ukrudtet er sammenfiltret. En forvalter med ansvar for marken må med al sin kraft nære det, som er godt, og forstærke det og gøre det smukt, så ukrudtet ingen interesse har for øjet eller øret« (»Find varig fred og opbyg evige familier«, Liahona, nov. 2014, s. 43-44).

Gør undervisningen bedre

Centrér din undervisning om læren. Sørg for, at jeres drøftelse i klassen fokuserer på grundlæggende lære fra skrifterne. Dette kan du gøre ved at bede klassemedlemmerne om at læse skrifterne på forhånd, centrere jeres klasses drøftelse på skrifterne og bede dem om at dele deres vidnesbyrd om sand lære. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 20-21).

Udskriv