Seminaari
Oppiaihe 211 – ”Iankaikkisuuden valintoja”: Tutkimme kirkon johtohenkilöiden opetuksia


”Oppiaihe 211 – ’Iankaikkisuuden valintoja’: Tutkimme kirkon johtohenkilöiden opetuksia”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Iankaikkisuuden valintoja”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 211 – Kirkon johtohenkilöiden opetuksia

”Iankaikkisuuden valintoja”

Tutkimme kirkon johtohenkilöiden opetuksia

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Oppilaat saavat seminaarissa koko vuoden ajan useita tilaisuuksia oppia Jeesuksen Kristuksen kirkon myöhempien aikojen innoitettujen johtohenkilöiden opetuksista. Tässä oppiaiheessa on esimerkki siitä, kuinka opettajat voivat hyödyntää asiakirjaa ”Malli: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia” opastamaan oppilaita, kun he tutkivat näitä sanomia. Tässä oppiaiheessa käytetään esimerkkinä presidentti Russell M. Nelsonin puhetta ”Iankaikkisuuden valintoja” (maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, broadcasts.churchofjesuschrist.org). Tämä oppiaihe voi syventää oppilaiden ymmärrystä periaatteista, jotka auttavat heitä valmistautumaan iankaikkiseen elämään.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Huom. Tässä oppiaiheessa on esimerkki siitä, kuinka opettajat voivat hyödyntää asiakirjaa ”Malli: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia auttaakseen oppilaita tutkimaan kirkon johtohenkilöiden sanomia. Voit soveltaa tämän oppiaiheen ideoita, käyttää mallipohjan ideoita eri yhdistelminä tai hyödyntää omia ideoitasi, jotka vastaavat paremmin oppilaidesi tarpeita.

Oppiaiheen aloitus

Aloita oppiaihe tavalla, joka herättää oppilaiden mielenkiinnon ja valmistaa heidän mieltään ja sydäntään oppimiskokemukseen. Voisit käyttää jotakin presidentti Nelsonin puheen ”Iankaikkisuuden valintoja” kohtaa tai käsitettä. Seuraavassa on yksi esimerkki siitä, kuinka aloittaa oppiaihe.

Kirjoita taululle seuraava lausunto sekä pyydä oppilaita miettimään tulevaisuuttaan tässä elämässä ja iankaikkisuudessa:

Puheessaan nuorille aikuisille presidentti Russell M. Nelson on sanonut seuraavaa:

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Haluan puhua teille tulevaisuudestanne. (Russell M. Nelson, ”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, broadcasts.churchofjesuschrist.org)

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä ajatuksia ja tuntemuksia sinulla on, kun ajattelet tulevaisuuttasi tässä elämässä ja iankaikkisuudessa?

  • Jos voisit puhua tulevaisuudestasi Jumalan profeetan kanssa, mitä kysymyksiä esittäisit hänelle?

Voisit pyytää muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he kirjoittivat opiskelupäiväkirjaansa. Voisit myös pyytää oppilaita kirjoittamaan taululle kysymyksiä, joita heillä on tulevaisuudestaan. Nämä kysymykset voivat auttaa oppilaita valmistautumaan sanoman tutkimiseen.

Tutki sanomaa

Kun oppilaat tutkivat sanomaa, kannusta heitä keskittymään siihen, että he kasvattavat tietoaan ja vahvistavat todistustaan taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta. Pyydä oppilaita kirjoittamaan muistiin ajatuksia ja tuntemuksia, joita Pyhä Henki saattaa antaa, kun he tutkivat.

Oppiaiheen tässä osassa hyödynnetään ”Pane merkille” -ideaa, joka on asiakirjan ”Malli: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia” osiossa ”Tutki sanomaa”. Tämän osion tarkoituksena on auttaa oppilaita tutkimaan puhetta keskittyneesti.

Jos oppilaat eivät pääse käyttämään presidentti Nelsonin puhetta ”Iankaikkisuuden valintoja”, voisit antaa heille kolme monistetta, jotka sisältävät osia puheesta. Voisit jakaa luokan kolmeen ryhmään ja pyytää kutakin ryhmää tutkimaan eri monistetta. Vaihtoehtoisesti voisit tulostaa koko puheen paperille ja oppilaat voivat tutkia sitä pienryhmissä. Pyydä oppilaita tehtävää tehdessään noudattamaan seuraavia ohjeita.

Kun tutkit presidentti Nelsonin puhetta ”Iankaikkisuuden valintoja”, pane merkille totuuksia, jotka voivat auttaa sinua valmistautumaan tulevaisuuteesi maan päällä sekä iankaikkiseen elämään taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luona. Voisit myös etsiä opetuksia, jotka voivat vastata niihin tulevaisuuttasi koskeviin kysymyksiin, jotka olet kirjoittanut opiskelupäiväkirjaasi tai taululle.

Iankaikkisuuden valintoja, osa 1

Tarkoitukseni tänä iltana on varmistaa, että silmänne ovat täysin avoinna sille totuudelle, että tämä elämä on todellakin aikaa, jolloin saatte päättää, millaista elämää te haluatte elää ikuisesti. Nyt on teidän aikanne ”valmistautua kohtaamaan Jumala” [ks. Alma 12:24; 34:32]. – –

Jokainen vanhurskas valinta, jonka teette täällä, tuottaa valtavia osinkoja nykyään. Mutta vanhurskaat valinnat kuolevaisuudessa tuottavat käsittämättömiä osinkoja iankaikkisesti. Jos päätätte solmia liittoja Jumalan kanssa ja olette uskollisia niille liitoille, teille luvataan, että teille ”annetaan lisää kirkkautta [teidän päänne] päälle aina ja ikuisesti” [Abr. 3:26]. – –

Vastustaja ei tietenkään halua teidän edes ajattelevan huomista, saati sitten iankaikkista elämää. Mutta älkää olko tietämättömiä tai naiiveja kuolevaisuuden mahdollisuuksien ja haasteiden suhteen. Siinä hengessä teidän pitää ymmärtää kolme perustotuutta, jotka auttavat teitä valmistelemaan tulevan suuntanne: – –

Ensiksi: Tuntekaa totuus siitä, keitä te olette. Uskon, että jos Herra puhuisi teille suoraan tänä iltana, niin ensimmäinen asia, jonka Hän varmistaisi teidän ymmärtävän, on teidän todellinen identiteettinne. Rakkaat ystäväni, te olette kirjaimellisesti Jumalan henkilapsia. Olette laulaneet tätä totuutta siitä lähtien kun olette oppineet sanat lauluun ”Oon lapsi Jumalan” [MAP-lauluja, 187]. Mutta onko tuo iankaikkinen totuus painunut sydämeenne? Onko tämä totuus pelastanut teidät kohdatessanne kiusauksen?

Pelkään, että olette ehkä kuulleet tämän totuuden niin usein, että se kuulostaa enemmänkin iskulauseelta kuin jumalalliselta totuudelta. Kuitenkin se, mitä ajattelette siitä, keitä todella olette, vaikuttaa lähes kaikkiin päätöksiin, joita tulette koskaan tekemään. – –

Kuka sinä olet?

Ennen kaikkea muuta sinä olet Jumalan lapsi.

Toiseksi, kirkon jäsenenä sinä olet liiton lapsi. Kolmanneksi, sinä olet Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi.

Tänä iltana pyydän hartaasti, ettette korvaa näitä kolmea tärkeintä ja muuttumatonta tunnistetta millään muulla, koska niin tekeminen voisi vaikeuttaa edistymisestänne tai lokeroida teidät johonkin stereotyyppiin, joka voi mahdollisesti tehdä tyhjäksi iankaikkisen edistymisenne. – –

On tietenkin erilaisia nimikkeitä, jotka saattavat olla teille hyvin tärkeitä. Älkää ymmärtäkö minua väärin. En sano, etteivät muut nimitykset ja tunnisteet olisi merkittäviä. Sanon yksinkertaisesti, ettei mikään tunniste saa syrjäyttää tai korvata tai asettua etusijalle, kun kyse on näistä kolmesta pysyvästä nimityksestä: ”Jumalan lapsi”, ”liiton lapsi” ja ”Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi”.

Mikä tahansa tunniste, joka ei sovi yhteen näiden kolmen perusnimityksen kanssa, tuottaa teille lopulta pettymyksen. Muut nimikkeet tuottavat teille aikanaan pettymyksen, koska niillä ei ole voimaa johtaa teitä kohti iankaikkista elämää Jumalan selestisessä valtakunnassa. – –

Voitte olla varmoja tästä: teidän mahdollisuutenne ovat jumalalliset. Kun etsitte uutterasti, Jumala antaa teille pilkahduksia siitä, mitä teistä voi tulla. (Russell M. Nelson, ”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, broadcasts.churchofjesuschrist.org)

Iankaikkisuuden valintoja, osa 2

Toiseksi: Tuntekaa totuus siitä, mitä Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus ovat tarjonneet teille.

Lyhyesti sanottuna He ovat tarjonneet teille kaiken!

Taivaallisen Isän suunnitelma lapsiaan varten suo meille mahdollisuuden asua siellä, missä Hän elää, siten kuin Hän elää, ja lopulta tulla yhä enemmän Hänen kaltaisikseen. Hänen suunnitelmansa tuo kirjaimellisesti koko iankaikkisuuden runsaimmat siunaukset ulottuvillemme, mukaan lukien mahdollisuuden, että meistä voi tulla ”perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa” [Room. 8:17].

Jumala tietää kaiken ja näkee kaiken. Koko iankaikkisuudessa kukaan ei koskaan tunne teitä paremmin tai välitä teistä enemmän kuin Hän. Kukaan ei tule koskaan olemaan lähempänä teitä kuin Hän. Voitte vuodattaa sydämenne Hänelle ja luottaa siihen, että Hän lähettää Pyhän Hengen ja enkeleitä huolehtimaan teistä. Hän osoitti äärimmäisen rakkautensa, kun Hän lähetti ainoan Poikansa kuolemaan teidän puolestanne – olemaan teidän Vapahtajanne ja teidän Lunastajanne!

Sovituksellaan Herra Jeesus Kristus voitti maailman [ks. Joh. 16:33; OL 50:41]. Sen tähden Hän on ”voimallinen – – puhdistamaan [teidät] kaikesta vääryydestä” [Alma 7:14]. Hän vapauttaa teidät tuskallisimmista olosuhteistanne omalla tavallaan ja omana aikanaan. Kun tulette Hänen luokseen uskossa, Hän opastaa, varjelee ja suojelee teitä. Hän parantaa särkyneen sydämenne ja lohduttaa teitä ahdingossanne [ks. Luuk. 4:18; Alma 7:10–12]. Hän antaa teidän päästä osallisiksi Hänen voimastaan. Ja Hän tekee mahdottomasta elämässänne mahdollista. – –

Jumala tuntee erityistä rakkautta jokaista ihmistä kohtaan, joka solmii Hänen kanssaan liiton kasteen vesissä. Ja tuo jumalallinen rakkaus syvenee, kun solmitaan lisää liittoja ja ne pidetään uskollisesti. Sitten kuolevaisen elämän lopussa jokaisen liiton lapsen jälleennäkeminen taivaallisen Isämme kanssa on kallisarvoinen [ks. Ps. 116:15].

Hän huolehtii myös syvästi siitä, että kaikilla Hänen lapsillaan on tilaisuus kuulla palautetun evankeliumin ilosanoma. Taivaallinen Isä on lähettänyt lapsiaan maan päälle yli kuuden vuosituhannen ajan. Useimmat näistä ihmisistä eivät ole vielä saaneet toimituksia, jotka tekisivät heistä kelvollisia iankaikkiseen elämään. Siksi temppelit ovat niin merkittäviä. Siksi Israelin kokoaminen verhon kummallakin puolella on tärkeintä työtä maan päällä tänä päivänä. Teillä, rakkailla työtovereillani tässä pyhässä työssä, on keskeinen rooli tässä kokoamisessa, ja kiitän teitä siitä. (Russell M. Nelson, ”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, broadcasts.churchofjesuschrist.org)

Iankaikkisuuden valintoja, osa 3

Tuntekaa totuus, joka liittyy kääntymykseenne. Totuus on, että teidän täytyy ottaa vastuu omasta kääntymyksestänne. Kukaan muu ei voi tehdä sitä teidän puolestanne.

Saanko pyytää teitä pohtimaan muutamia kysymyksiä? Haluatteko tuntea rauhaa huolenaiheista, jotka tällä hetkellä vaivaavat teitä? Haluatteko tuntea Jeesuksen Kristuksen paremmin? Haluatteko oppia, kuinka Hänen jumalallinen voimansa voi parantaa haavanne ja heikkoutenne? Haluatteko kokea Jeesuksen Kristuksen sovituksen suloisen, tyynnyttävän voiman toimivan elämässänne?

Pyrkimys vastata näihin kysymyksiin vaatii työtä – paljon työtä. Pyydän teitä ottamaan vastuun todistuksestanne. Tehkää työtä sen eteen. Ottakaa se omaksenne. Huolehtikaa siitä. Hoivatkaa sitä niin, että se kasvaa. Ravitkaa sitä totuudella. Älkää saastuttako sitä epäuskoisten miesten ja naisten virheellisillä filosofioilla ja sitten ihmetelkö, miksi todistuksenne hiipuu.

Rukoilkaa päivittäin, vilpittömästi ja nöyrästi. Ravitkaa itseänne muinaisten ja nykyajan profeettojen sanoilla. Pyytäkää Herraa opettamaan teille, kuinka voitte kuulla Häntä paremmin. Viettäkää enemmän aikaa temppelissä ja sukututkimustyössä.

Kun asetatte todistuksenne tärkeimmälle sijalle elämässänne, katsokaa, kuinka elämässänne tapahtuu ihmeitä.

Jos teillä on kysymyksiä – ja toivon, että teillä on – etsikää vastauksia haluten hartaasti uskoa. Oppikaa evankeliumista kaikki, mitä voitte, ja huolehtikaa siitä, että käännytte totuudenmukaisten tiedon lähteiden puoleen saadaksenne johdatusta. Me elämme taloudenhoitokautta, jolloin ”mitään ei salata” [OL 121:28]. Näin ollen Herra vastaa aikanaan kaikkiin kysymyksiimme.

Uppoutukaa sillä välin runsaaseen ilmoitusten varastoon, joka meillä on käytettävissämme. Lupaan, että niin tekeminen vahvistaa todistustanne, vaikka joihinkin kysymyksiinne ei vielä löytyisikään vastausta. Vilpittömät kysymyksenne, jotka esitetään uskossa, johtavat aina suurempaan uskoon ja suurempaan tietoon. – –

Kun otatte vastuun todistuksestanne ja kasvatatte sitä, teistä tulee voimallisempi väline Herran käsissä. Teitä innoittaa ”parempi asia” [Alma 43:45] – Jeesuksen Kristuksen työ!

Tämän maan päällä ei tapahdu mitään Hänelle tärkeämpää kuin Israelin kokoaminen. Kertokaa taivaalliselle Isällenne, että haluatte auttaa. Pyytäkää Häntä panemaan teidät työhön tämän loistavan asian hyväksi. Ja sitten odottakaa ja ihmetelkää, mitä tapahtuu, kun annatte Jumalan vallita elämässänne.

Rakkaat nuoret ystäväni, rakastan teitä. Kiitän teitä. Uskon teihin. Herran profeettana siunaan teitä niin, että tunnette totuuden siitä, keitä te olette, ja vaalitte totuutta siitä, miten loistavia mahdollisuutenne todella ovat. Siunaan teitä niin, että otatte vastuun omasta todistuksestanne. Ja siunaan teitä niin, että teillä on halua ja voimaa pitää liittonne.

Kun teette niin, lupaan, että tulette kokemaan hengellistä kasvua, vapautta pelosta sekä luottamusta, jota voitte tuskin kuvitella nyt. Saatte voimaa vaikuttaa myönteisesti paljon yli luontaisten kykyjenne. Ja lupaan, että tulevaisuutenne on riemastuttavampi kuin mikään, mihin voitte tällä hetkellä uskoa. (Russell M. Nelson, ”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, broadcasts.churchofjesuschrist.org)

Pyydä oppilaita pohtimaan, mitkä heidän oppimansa asiat voivat auttaa heitä valmistautumaan heidän tulevaan elämäänsä maan päällä ja iankaikkisuudessa. He voisivat myös pohtia, mihin tulevaisuutta koskeviin kysymyksiinsä he saivat vastauksen ja kuinka. Voisit pyytää muutamaa oppilasta kertomaan, kuinka heidän kysymyksiinsä vastattiin.

Syvennä ymmärrystä

Oppiaiheen tässä osassa hyödynnetään ”Luo jotakin” -ideaa, joka on asiakirjan ”Malli: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia” osiossa ”Syvennä ymmärrystä”.

Tämän osion tarkoituksena on auttaa oppilaita pohtimaan presidentti Nelsonin puhetta ”Iankaikkisuuden valintoja” ja keskustelemaan siitä.

Pohdi oivalluksia, joita sait tutkiessasi presidentti Nelsonin sanomaa. Luo jotakin sellaista, joka auttaa sinua muistamaan oppimasi asiat tai innoittaa muita valmistautumaan merkitykselliseen tulevaisuuteen ja iankaikkiseen elämään. Seuraavassa on esimerkkejä siitä, mitä voisit luoda:

  • Kuva

  • Runo

  • Meemi

  • Sosiaalisen median julkaisu

    Voisit mahdollisuuksien mukaan varata oppilaille paperia ja muita tarpeellisia tarvikkeita. Kun oppilaat ovat valmiita, voisit pyytää muutamia heistä kertomaan, mitä he ovat luoneet. Kun he kertovat siitä, voisit esittää seuraavanlaisia jatkokysymyksiä:

  • Mikä osa presidentti Nelsonin sanomasta innoitti sinua luomaan juuri tämän? Miksi se innoitti sinua?

  • Kuinka tuon sanoman muistaminen voi opastaa sinua nyt ja tulevaisuudessa?

  • Kuinka luomuksesi saattaisi kannustaa jotakuta turvaamaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen?

Voisit lausua todistuksesi presidentti Nelsonin sanomaan sisältyvistä totuuksista, jotka ovat innoittaneet sinua. Kannusta oppilaita toimimaan mahdollisesti saamansa innoituksen mukaan.