For unge lesere
Jesu Kristi Kirke er gjenopprettet


Jesu Kristi Kirke er gjenopprettet

Jesu Kristi Kirke er gjenopprettet

Jesu Kristi Kirke er gjenopprettet!

Bilde
children looking at sky

Før vi kom til jorden, levde vi sammen med våre himmelske foreldre. De elsket oss! Vår himmelske Fader hadde en storartet plan for oss. Vi skulle komme til jorden så vi kunne få en kropp og lære og vokse. Så kunne vi komme tilbake for å bo i vårt himmelske hjem. Men vi kunne ikke klare det på egenhånd. Vi ville trenge hjelp.

Bilde
Jesus reaching out to man

Vår himmelske Fader valgte vår eldste bror, Jesus Kristus, til å komme til jorden for å hjelpe oss. Jesus viste oss hvordan vi skal vise kjærlighet for andre og følge vår himmelske Faders bud. Han valgte apostler til å lede sin kirke.

Bilde
girl looking out the window

Så led Jesus for oss i Getsemane hage. Han følte alle våre smerter og sorger. Han døde for oss på korset. På grunn av dette kan vi vende oss til ham når vi er såret eller lei oss eller trenger hjelp. Vi kan omvende oss når vi gjør noe galt.

Bilde
Jesus and Mary at the tomb

På den tredje dagen etter at Jesus døde, sto han opp fra de døde. Jesus levde igjen! På grunn av dette vil vi også stå opp fra de døde. Vi kan bo i himmelen igjen etter at vi dør.

Bilde
girl getting baptized

Etter sin oppstandelse besøkte Jesus sine disipler i Jerusalem og på det amerikanske kontinent. Han ba sine apostler om å fortsette å undervise folk om hans evangelium. Mange som hørte apostlene, ble døpt og sluttet seg til Kirken.

Bilde
man with hand on his head

Etter at apostlene døde, begynte folk å glemme noen viktige deler av Jesu evangelium. De sluttet å tro at vår himmelske Fader alltid ville inspirere sine barn på jorden. De glemte at alle på jorden ville få anledning til å bli døpt. De sluttet å tro at profeter og apostler alltid ville lede Kirken.

Bilde
Joseph Smith

Det gikk mange år. Endelig var tiden inne for å bringe tilbake de manglende delene av Jesu evangelium. Tiden var inne for å gjenopprette hans kirke! Vår himmelske Fader trengte noen til å være profet og hjelpe til med å bringe den tilbake til jorden. Han valgte en ung gutt som het Joseph Smith.

Bilde
Bible

Én dag leste Joseph i Bibelen. I Jakobs brev 1:5 sto det at vår himmelske Fader vil besvare våre spørsmål når vi ber i tro. Joseph hadde et spørsmål! Han visste at det var mange kirker som underviste om Jesus. Men han ønsket å finne ut om det var én som Jesu kirke i Det nye testamente.

Bilde
Joseph praying

På en vakker vårdag rundt påsketider gikk Joseph ut i skogen i nærheten av hjemmet sitt. Han knelte ned og begynte å be. Så fikk Joseph en mørk følelse. Satan prøvde å ta motet fra ham. Men Joseph fortsatte å be av alle krefter.

Bilde
First Vision

Så kom et vakkert lys ned. Joseph så vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Dette kalles Det første syn. De sa at Jesu kirke ikke fantes på jorden. Men det ville den snart gjøre. Gjenopprettelsen begynte!

Bilde
Angel Moroni

Vår himmelske Fader sendte engler for å gjengi viktige deler av evangeliet. Engelen Moroni ga Joseph gullplatene slik at vi kunne få Mormons bok til å hjelpe oss å lære om Jesus Kristus.

Bilde
little girl being confirmed

Døperen Johannes bragte Det aronske prestedømme tilbake slik at vi kunne bli døpt. Peter, Jakob og Johannes bragte Det melkisedekske prestedømme slik at vi kunne motta Den hellige ånd og få velsignelser når vi er syke.

Bilde
family in front of the temple

Elias kom slik at vi kunne bli beseglet til vår familie i tempelet.

Bilde
family going to church

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ble organisert. Det betyr at Jesu kirke er tilbake på jorden! Alle disse tingene er en del av gjenopprettelsen.

Bilde
serving

Evangeliets gjengivelse foregår fremdeles i dag. Profeter, apostler, misjonærer og medlemmer deler den gode nyheten om Jesus Kristus over hele verden. Templer bygges i mange land slik at folk kan bli beseglet til sin familie for evig. Og Kirken hjelper mennesker på steder der det er sult eller katastrofe.

Bilde
temple, family history, tithing

Alle kan gjøre noe for å hjelpe til med gjenopprettelsen. Du kan hjelpe til ved å lære om din slektshistorie og utføre dåp i tempelet. Du kan gi tiende for å bygge kirker og templer. Du kan gi fasteoffer for å hjelpe mennesker i nød. Du kan fortelle andre om Jesus Kristus.

Bilde
Jesus eating dinner with apostles
Bilde
Jesus teaching apostles
Bilde
boy taking the sacrament

Jesus ga oss sin kirke for å hjelpe oss å vende tilbake til vårt himmelske hjem. Vi kan ta nadverden og alltid huske det han gjorde for oss. Vi kan vise kjærlighet til andre, slik han gjorde. Vi kan hjelpe alle å lære om hans evangelium! ●

Fargeleggingsside

Bilde
coloring page of the First Vision

Illustrasjoner: Apryl Stott

Skriv ut