Kall på misjonsplan
1. Din opplevelse som heltidsmisjonær


Bilde
The Savior’s Teaching on Discipleship [Frelserens undervisning om disippelskap], av Justin Kunz

1

Din opplevelse som heltidsmisjonær

1.0

Innledning

Din misjon begynte egentlig ikke den dagen du ble beskikket og vil ikke være over den dagen du blir avløst. En misjon er ikke som å ta på seg en arbeids- eller skoleuniform om morgenen for så å ta den av igjen når dagen er over. Siden du ble døpt, har du vært på paktens sti som fører til evig lykke, glede og fred. Din opplevelse som heltidsmisjonær kan være en forvandlende begivenhet, men skulle også være en vesentlig del av din livsmisjon.

Når du ser det i et evig perspektiv, er din opplevelse som heltidsmisjonær mer enn en avkrysningsrute som du kan krysse av i – den er et middel til at du kan fortsette å bli en Jesu Kristi disippel hele livet.

Profeten Joseph Smith reflekterte over de velsignelser og privilegier vi har når vi bestemmer oss for å bli en del av dette store arbeidet med å frelse sjeler. Han sa til de tidlige hellige: “Brødre [og søstre], skal vi ikke gå fremad i en så stor sak? Gå fremover og ikke tilbake! Friskt mot, brødre [og søstre], og fremad til seier! La deres hjerter fryde seg, og vær overmåte glade” (Lære og pakter 128:22).

Gled deg over din opplevelse som misjonær når du elsker Gud og din neste. Dette er en tid til å fryde seg og til å oppleve varig glede og fred gjennom Jesus Kristus.

1.1

Lydighet

Sanne Jesu Kristi disipler er lydige. Frelseren underviste: “Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud” (Johannes 14:15). Å holde budene betyr at du villig og trofast gjør det Herren ber deg om, fordi du elsker ham og også at du gjør det “med glede” (Kolosserne 1:12) og i “fryd og hjertets enfold” (Apostlenes gjerninger 2:46).

Jesus Kristus er eksempelet på fullkommen trofasthet. Han gjorde bare Faderens vilje. Følg ham ved å gjøre ditt beste for å holde alle hans bud og etterleve misjonærnormene. Å være trofast og lydig betyr også at du prøver å lære, vokse og forbedre deg, raskt korrigerer feiltrinn og tar personlig ansvar for dine handlinger.

Dine misjonsledere vil konsekvent hjelpe deg å lære hvordan du skal anvende prinsippene i denne håndboken.

Du vil være tryggest når du følger budene og misjonærnormene og bruker sunn fornuft. Men forstå at selv når du holder budene, kan du oppleve problemer, sykdom eller skade (se Johannes 16:33). Frelseren opplevde alle disse tingene (se Alma 7:11–12; Lære og pakter 122:8), og han lover: “Jeg skal ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere” (Johannes 14:18).

Gud elsker deg. Velg å holde budene fordi du elsker Gud. Ikke prøv å gjøre avtaler med Herren og forvent konkrete velsignelser ved å justere det som kreves av deg. De kravene det forventes at du oppfyller er godkjent av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum, og finnes i disse normene. Prøv for eksempel ikke å kjøpslå med Herren ved å stå opp tidligere, gå uten mat eller drikke (utover den månedlige faste) eller hoppe over en forberedelsesdag.

1.2

Normer for livet

Gud innbyr deg til å vie deg selv til ham gjennom hele ditt liv. Misjonsnormer som for eksempel personlig studium, målsetting og rettskaffen bruk av teknologi, vil velsigne deg på din misjon og hjelpe deg resten av livet.

La budene i Skriftene, prinsippene i Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet (2019) og misjonærnormene som er forklart i denne boken, bli styrende prinsipper gjennom hele ditt liv. Når du følger Guds bud og normer, vil han rettlede, velsigne og veilede deg gjennom hele ditt liv.

Skriv ut