Ämbeten i missionen
1. Din upplevelse som heltidsmissionär


Bild
Frälsarens undervisning om lärjungeskapet, av Justin Kunz

1

Din upplevelse som heltidsmissionär

1.0

Introduktion

Din mission började egentligen inte den dag du avskildes, och kommer inte att upphöra den dag du blir avlöst. En mission är inte som att sätta på sig en uniform på morgonen bara för att ta av den igen vid dagens slut. Sedan den dag du döptes har du vandrat på förbundsstigen som leder till evig lycka, glädje och frid. Din heltidsmission kan vara en omvandlande händelse, men bör också genomsyra din livsmission.

Sedd ur ett evigt perspektiv är din heltidsmission mer än något att bocka av – den är ett sätt att fortsätta bli en livslång lärjunge till Jesus Kristus.

Profeten Joseph Smith reflekterade över de välsignelser och privilegier vi har när vi bestämmer oss för att bli en del av det här stora frälsningsverket. Han frågade de tidiga heliga: ”Bröder [och systrar], ska vi inte fortsätta i denna stora sak? Gå framåt och inte bakåt! Mod, bröder [och systrar], och framåt, framåt till seger! Låt era hjärtan glädjas och vara mycket glada” (Läran och förbunden 128:22).

Njut av dina missionsupplevelser i det att du älskar Gud och älskar din nästa. Det här är en tid att glädjas och att uppleva varaktig lycka och frid genom Jesus Kristus.

1.1

Lydnad

Sanna lärjungar till Jesus Kristus är lydiga. Frälsaren lärde: ”Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud” (Johannes 14:15). Att hålla buden innebär att du villigt och trofast gör det som Herren ber dig om eftersom du älskar honom och att du också gör det ”med glädje” (Kolosserbrevet 1:12) och ”i jublande, innerlig glädje” (Apostlagärningarna 2:46).

Jesus Kristus är exemplet på fullkomlig trofasthet. Han gjorde enbart Faderns vilja. Följ honom genom att göra ditt bästa för att hålla alla hans bud och leva enligt missionärsnormerna. Att vara trofast och lydig innebär också att du försöker lära dig, tillväxa och förbättras, att du snabbt rättar till misstag och att du tar personligt ansvar för dina handlingar.

Dina missionsledare hjälper dig konsekvent att lära dig hur du ska tillämpa principerna i den här handboken.

Du är som tryggast när du följer buden och missionärsnormerna och använder dig av sunt förnuft. Men du måste inse att även när du håller buden kan du få uppleva svårigheter, sjukdom eller skador (se Johannes 16:33). Frälsaren upplevde alla dessa saker (se Alma 7:11–12; Läran och förbunden 122:8), och han lovar: ”Jag ska inte lämna er faderlösa, jag ska komma till er” (Johannes 14:18).

Gud älskar dig. Välj att hålla buden eftersom du älskar Gud. Försök inte sluta avtal med Herren och förvänta dig specifika välsignelser genom att anpassa det som krävs av dig. De krav du förväntas leva upp till har godkänts av första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum och finns i dessa normer. Försök till exempel inte förhandla med Herren genom att gå upp tidigare, gå utan mat eller dryck (förutom i din månatliga fasta) eller hoppa över en förberedelsedag.

1.2

Normer för hela livet

Gud uppmanar dig att vara hängiven honom under hela ditt liv. Missionsnormer såsom personliga studier, målsättningar och rättfärdig användning av teknik är till nytta och glädje för dig på missionen och hjälper dig under resten av ditt liv.

Låt buden i skrifterna, principerna i Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2019) och missionärsnormerna som beskrivs i den här boken bli vägledande principer under hela livet. När du följer Guds bud och normer så undervisar, välsignar och vägleder han dig genom hela livet.

Skriv ut