Seminariet
Nyckelläror: 1 Korintierbrevet 15:40–42


Nyckelläror: 1 Korintierbrevet 15:40–42

I uppståndelsen finns det tre härlighetsgrader

Bild
En illustration som visar frälsning och upphöjelse: Solen & månen och stjärnorna

I en tidigare lektion, den om 1 Korintierbrevet 15:32–54, lärde du dig om de tre härlighetsgraderna i uppståndelsen. Du lärde dig också att vår Fader i himlen ger de trofasta den celestiala härligheten genom Jesus Kristus. Den här lektionen kan hjälpa dig att lära dig nyckelskriftstället och nyckelfrasen för 1 Korintierbrevet 15:40–42 utantill, förklara lärosatsen och tillämpa principerna om att förvärva andlig insikt på situationer i verkligheten.

Memorera och förklara

Ta följande steg för att memorera och förklara lärosatsen som lärs ut i 1 Korintierbrevet 15:40–42:

  1. Skriv ”1 Korintierbrevet 15:40–42: I uppståndelsen finns det tre härlighetsgrader” överst på ett papper.

  2. Rita en sol under frasen, en måne under solen och en stjärna under månen.

  3. Läs 1 Korintierbrevet 15:40–42 och märk dina teckningar med namnet på den härlighet de representerar. (Lägg märke till att Joseph Smiths översättning av 1 Korintierbrevet 15:40 också nämner telestial härlighet.)

  4. Titta på din teckning medan du upprepar skriftställehänvisningen och nyckelfrasen i sinnet tills du känner dig säker på att du kan dem väl.

  5. Hur skulle du förklara sanningarna som lärs ut i det här skriftstället för någon som inte förstår vad som händer efter döden i vår himmelske Faders plan? Skriv ner din förklaring med egna ord.

Öva på tillämpning

Att tillämpa principerna för att förvärva andlig insikt kan hjälpa oss i situationer i verkliga livet och med viktiga frågor som vi har.

Läs följande scenarier och välj ett du vill fokusera på i nästa övning.

  1. Julia försöker uppriktigt göra det som är rätt, men hon känner sig ofta missmodig på grund av sina svagheter. Hon tror att andra människor kommer till det celestiala riket men tvivlar på att hon kommer att göra det.

  2. Maria hörde just ett bra tal om uppståndelsens gåva som vår himmelske Fader och Jesus Kristus kommer att ge till alla. Hon undrar: ”Varför ska jag omvända mig eller hålla buden om alla ändå ska uppstå i en fullkomlig, odödlig kropp?”

I förra lektionen studerade du följande sanning som lärs ut i 1 Korintierbrevet 15:40–42: I vår himmelske Faders plan finns det olika grader av härlighet för uppståndna kroppar. Använd principerna för att förvärva andlig insikt och sanningen som lärs ut i 1 Korintierbrevet 15:40–42 för att hjälpa Julia eller Maria med deras bekymmer eller frågor.

1. Besvara frågorna under följande principer för att förvärva andlig insikt i din studiedagbok.

Granska lärosatser och frågor utifrån ett evigt perspektiv

Läs stycke 8 i avsnittet ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror (2022). Markera gärna de två frågorna i slutet av stycket.

  • Hur skulle svaren på de två frågorna kunna tillämpas på Julias eller Marias situation?

I stycke 8 står det även: ”Vi söker den Helige Andens hjälp för att kunna se saker och ting på Herrens sätt.”

  • Vad kan Herren se i den här situationen som skulle vara till hjälp för Julia eller Maria? Varför?

Sök ytterligare kunskap genom gudagivna källor

Läs stycke 11–12 i avsnittet ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror.

  • Var skulle du råda Julia eller Maria att leta efter de sanningar de behöver i sitt liv?

  • Vilka upplevelser har du haft som visar vikten av att noggrant välja var du söker efter andlig sanning?

Ta några minuter till att söka efter specifika skriftställen eller profetiska citat som du tycker kan tillämpas på Julias eller Marias situation. (Några skriftställen från de senaste lektionerna som kan vara till hjälp är 1 Korintierbrevet 15:40–42; Läran och förbunden 76:50–52, 62–64, 69–70, 71–76, 81–85; 88:21–24.)

  • Vad hittade du som du skulle kunna dela med dig av? Hur har sanningarna du hittade gjort skillnad i ditt liv?

Handla i tro

Gå igenom stycke 5–6 i avsnittet ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror. Markera gärna minst tre olika uttryck eller tankar som du tror kan hjälpa Julia eller Maria.

  • Vilka formuleringar valde du? Hur kan dessa formuleringar hjälpa Julia eller Maria?

  • Om du har haft tankar som liknar Julias eller Marias, vad gjorde du då för att hantera de här tankarna i tro?

  • Varför behöver dessa unga kvinnor fokusera sin tro på Jesus Kristus när de arbetar sig igenom situationen? Varför inte bara göra så gott de kan utan att fokusera på honom?

Skriv ut