Opetustaitojen kehittäminen
Opeta käyttäen pyhiä kirjoituksia ja myöhempien aikojen profeettojen sanoja


”Opeta käyttäen pyhiä kirjoituksia ja myöhempien aikojen profeettojen sanoja”, Opetustaitojen kehittäminen – Opeta oppia, 2023

”Opeta käyttäen pyhiä kirjoituksia ja myöhempien aikojen profeettojen sanoja”, Opetustaitojen kehittäminen – Opeta oppia

Kristuksen kaltaisen opettamisen periaatteita – Opeta oppia

Opeta käyttäen pyhiä kirjoituksia ja myöhempien aikojen profeettojen sanoja

Taito

Valmistele kehotuksia, jotka auttavat oppilaita yhdistämään pyhien kirjoitusten totuuksia siihen, mitä elävät profeetat sanovat.

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Määrittele

Elävät profeetat auttavat meitä ymmärtämään ja selventämään oppia, jotta voimme seurata tehokkaammin Jeesusta Kristusta. Voit kehottaa oppilaita yhdistämään pyhissä kirjoituksissa olevat totuudet elävien profeettojen sanoihin, jotta he voivat syventää ymmärrystään siitä, mitä opetetaan. Näitä kehotuksia ovat tavallisesti:

  • lausunto opetettavasta totuudesta

  • kehotus etsiä profeetallisista opetuksista niihin liittyviä totuuksia.

Alla olevat mallit ja harjoitukset ovat yleisiä esimerkkejä. Koulutus on tehokkaampaa, jos mallit ja harjoitusmahdollisuudet yhdistetään opetusohjelmassa seuraavina käsiteltäviin oppiaiheisiin.

Malli

  • Sisar Sosi haluaa kehottaa oppilaita yhdistämään ilmoituksen saamisen, kuten jakeissa OL 8:2–3 opetetaan, elävien profeettojen opetuksiin. Hän valmistelee kehotuksen: ”Kun olette tutkineet jakeita OL 8:2–3, etsikää viime yleiskonferenssista lausunto, joka liittyy ilmoituksen saamiseen.”

  • Sisar Sosi haluaa kehottaa oppilaita yhdistämään ilmoituksen saamisen, kuten jakeissa OL 8:2–3 opetetaan, presidentti Russell M. Nelson puheeseen ”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”. Hän valmistelee kehotuksen: ”Kun olette tutkineet jakeita OL 8:2–3, tutkikaa presidentti Nelsonin huhtikuun 2018 yleiskonferenssipuhetta ’Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten’ ja etsikää jotakin, mitä hän opettaa ilmoituksen saamisesta.”

Näet videon tästä mallista napsauttamalla tätä.

Harjoittele

Mieti opetusaineistossa olevaa totuutta, joka on osa tulevaa oppituntia.

  • Valmistele kehotus, joka auttaa oppilaita yhdistämään tuon totuuden elävien profeettojen sanoihin, joita he löytävät itsekseen.

  • Valmistele kehotus, joka auttaa oppilaita yhdistämään tuon totuuden elävien profeettojen sanoihin valitsemassasi puheessa.

Omaksu

  • Valmistele ainakin kerran viikossa kehotuksia auttaaksesi oppilaita yhdistämään pyhissä kirjoituksissa olevat totuudet eläviin profeettoihin.

Keskustele ja pohdi

  • Mitä opit voimasta, joka liittyy pyhien kirjoitusten totuuksien liittämiseen elävien profeettojen sanoihin?

  • Kuinka tämän tekeminen opettaessasi voi auttaa oppilaitasi kokemaan entistä suuremman kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen?

Haluatko oppia lisää?

Taito

Ilmaise rakkautesi profeettoja kohtaan ja todistuksesi heistä, kun heidän sanojaan esitetään luokassa.

Kuva
Mies opettamassa luokkahuoneessa

Määrittele

Oppilaiden halu seurata Jumalan profeettoja voi syventyä, kun he näkevät, kuulevat ja tuntevat opettajan rakkauden profeettoja kohtaan sekä todistuksen heistä. Ennen profeetan sanojen lukemista luokassa tai sen jälkeen opettaja voi ilmaista rakkautensa kyseistä profeettaa kohtaan tai todistuksensa hänestä. Näin Pyhä Henki saa tilaisuuden vahvistaa opettajan sanat ja tuntemukset oppilaiden sydämessä ja mielessä, ja oppilaat voivat pohtia omaa todistustaan profeetoista ja tuntemuksiaan heistä.

Alla olevat mallit ja harjoitukset ovat yleisiä esimerkkejä. Koulutus on tehokkaampaa, jos mallit ja harjoitusmahdollisuudet yhdistetään opetusohjelmassa seuraavina käsiteltäviin oppiaiheisiin.

Malli

  • Kun sisar Arquero valmistautuu esittämään luokassa presidentti Russell M. Nelsonin lainauksen, hän sanoo oppilailleen: ”Haluan vain kertoa teille, kuinka paljon rakastan presidentti Nelsonia ja tuen häntä Herran profeettana tänä aikana.” Sitten hän pyytää yhtä oppilasta lukemaan lainauksen ääneen.

  • Luokka on juuri lukenut kohdan 1. Nefi 3:7, ja opettaja sanoo: ”Nefi innoittaa minua ’menemään ja tekemään’, mitä Herra on käskenyt, ja rakastan hänen voimallista esimerkkiään kuuliaisuudesta.”

Näet videon tästä mallista napsauttamalla tätä.

Harjoittele

Kirjoita tai kerro jollekulle, kuinka ilmaisisit rakkautesi profeettoja kohtaan tai todistaisit heistä seuraavissa esimerkeissä:

  • Keskustelette jakeesta Moosia 3:17 ja aiotte lukea vanhin Neil L. Andersenin seuraavat sanat: ”Sovituksensa mittaamattoman lahjan ansiosta meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus pelastaa meidät kuolemasta ja tarjoaa meille parannuksen tehtyämme anteeksiannon synneistämme. Sen lisäksi Hän on valmis pelastamaan meidät haavoittuneen sielumme murheista ja tuskista.” (”Haavoittuneet”, Liahona, marraskuu 2018, s. 85.

  • Eräs oppilas kertoo, että yksi hänen lempikohdistaan pyhissä kirjoituksissa on se, kun Mormon sanoo: ”Katso, minä olen Jeesuksen Kristuksen – – opetuslapsi” (3. Nefi 5:13).

  • Seuraavassa oppiaiheessa, jonka opetat.

Keskustele tai pohdi

  • Mitä opit harjoitellessasi tätä taitoa?

  • Kuinka jonkun rakkaus Jumalan profeettoja kohtaan tai todistus heistä on vaikuttanut sinuun?

Omaksu

  • Suunnittele, että ilmaiset rakkautesi profeettoja kohtaan tai todistat heistä tai teet molemmat joka kerta, kun tulevassa oppiaiheessa esitetään heidän sanojaan. Vertaa tätä kokemusta muihin hetkiin, jolloin on lausuttu profeetallisia lausuntoja ilmaisematta rakkautta tai todistusta.

Haluatko oppia lisää?