Opetustaitojen kehittäminen
Opi Jeesuksen Kristuksen oppi itse


”Opi Jeesuksen Kristuksen oppi itse”, Opetustaitojen kehittäminen – Opeta oppia, 2023

”Opi Jeesuksen Kristuksen oppi itse”, Opetustaitojen kehittäminen – Opeta oppia

Kristuksen kaltaisen opettamisen periaatteita – Opeta oppia

Opi Jeesuksen Kristuksen oppi itse

Taito

Luo avoimia etsimiseen johtavia kysymyksiä, jotka auttavat oppilaita löytämään evankeliumin opinkohtia ja periaatteita itse eivätkä johdata oppilaita mihinkään tiettyyn vastaukseen.

Määrittele

Avoimet etsimiseen johtavat kysymykset kehottavat oppilaita löytämään ja ymmärtämään pyhien kirjoitusten sisältämiä totuuksia itse sen sijaan että ne johtaisivat heidät ennalta päätettyyn tai tiettyyn vastaukseen. Tämä lähestymistapa voi tehdä pyhien kirjoitusten opiskelusta oppilaalle merkityksellisempää ja antaa Herralle mahdollisuuden opettaa ja innoittaa oppilasta henkilökohtaisesti. Nämä kysymykset 1) sisältävät oppilaille kutsun pohtia, mikä kiinnittää heidän huomionsa henkilökohtaisesti, 2) poistavat oppilailta tarpeen etsiä jotakin tiettyä, mitä opettajalla on mielessään, ja 3) voivat antaa oppilaiden pohtia, kuinka heidän huomaamiaan ja ymmärtämiään totuuksia voi toteuttaa heidän omassa elämässään. Näitä kysymyksiä voi käyttää, kun oppilaita kehotetaan etsimään jakeista totuuksia ja kun pyritään ymmärtämään paremmin heidän mainitsemiaan totuuksia.

Alla olevat mallit ja harjoitukset ovat yleisiä esimerkkejä. Koulutus on tehokkaampaa, jos mallit ja harjoitusmahdollisuudet yhdistetään opetusohjelmassa seuraavina käsiteltäviin oppiaiheisiin.

Malli

Tässä on muutamia esimerkkejä siitä, kuinka voisit auttaa oppilaita löytämään ja ymmärtämään totuuksia itse avointen etsimiseen johtavien kysymysten avulla:

  • Sen sijaan että pyytäisit: ”Etsikää jae, jossa Herra opettaa meille kuuliaisuuden tärkeyttä”, voisit kysyä: ”Mikä periaate näissä jakeissa kiinnittää huomionne?”

  • Sen sijaan että sanoisit: ”Jeesus tähdentää näissä jakeissa, että meidän on tarpeen uskoa Häneen”, voisit kysyä: ”Mitä periaatteita me voimme oppia Jeesuksen opetuksista ja esimerkistä näissä jakeissa?”

  • Sen sijaan että kysyisit: ”Huomaatteko tässä jakeessa, kuinka Herra muistuttaa meitä rukoilemaan alati?”, voisit kysyä: ”Minkä rukousta koskevan sanoman Herra yrittää auttaa teitä ymmärtämään tässä jakeessa?”

Näet videon tästä mallista napsauttamalla tätä.

Harjoittele

Käytä yhtä tai useampaa seuraavista harjoituksista, joiden avulla parannat kykyäsi auttaa oppilaita löytämään ja ymmärtämään totuuksia itse:

  • Katso jakeita Moroni 10:32–33. Harjoittele löytämään useampi kuin yksi periaate, jotta näet, kuinka oppilaat saattavat mainita näistä jakeista useita eri periaatteita. Kirjoita yksi kysymys, jonka avulla oppilaat voivat löytää useita periaatteita.

  • Mieti jotakin pyhien kirjoitusten lukualuetta, jota aiot tutkia oppilaiden kanssa tulevassa oppiaiheessa. Sen sijaan että suunnittelisit, että pyydät oppilaita lukemaan nämä jakeet ja etsimään jonkin tietyn periaatteen, jonka olet jo huomannut, harjoittele kirjoittamalla kaksi tai kolme avointa etsimiseen johtavaa kysymystä, joiden avulla oppilaat voivat löytää periaatteen itse.

  • Katso tulevaa oppiaihetta. Valitse jokin periaate, jonka oppilaat saattavat huomata tutkittavista jakeista. Harjoittele kirjoittamalla kaksi tai kolme yksinkertaista kysymystä, jotka auttavat heitä ymmärtämään tätä periaatetta paremmin tavalla, joka ei johda heitä ennalta määrättyyn tai tiettyyn vastaukseen.

Keskustele tai pohdi

Pohdi, mitä olet oppinut tästä kokemuksesta. Voisit kirjoittaa näitä ajatuksia opiskelupäiväkirjaan. Voisit hyödyntää seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä olen tehnyt aiemmin auttaakseni oppilaita oppimaan avointen etsimiseen johtavien kysymysten avulla?

  • Mitä sellaista olen oppinut tästä kokemuksesta, mikä voisi parantaa kykyäni esittää avoimia etsimiseen johtavia kysymyksiä?

  • Mitä aion tehdä kehittyäkseni edelleen?

Omaksu

  • Kun tällä viikolla valmistelet oppiaiheita, luo kaksi tai kolme avointa etsimiseen johtavaa kysymystä, jotka auttavat oppilaita löytämään evankeliumin opinkohtia ja periaatteita itse eivätkä johdata oppilaita johonkin tiettyyn vastaukseen. Kirjoita ne muistiin ja kokeile niiden kysymistä joltakulta perheenjäseneltä, työtoverilta tai itseltäsi. Valitse yksi kysymys, jonka voit esittää luokassa, ja käytä sitä oppitunnilla.

Haluatko oppia lisää?

  • Chad H Webb, ”Emme ole tulleet tähän asti vain tullaksemme tähän asti”, seminaarien ja uskontoinstituuttien vuosittainen koulutuslähetys, 9. kesäkuuta 2020, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org

  • Osat 2.1–2.3, ”Unit 2: Teach the One” [Opeta yksilöä], Inservice Leaders’ Resources (learner-focused teaching)

  • Auta oppilaita löytämään pyhien kirjoitusten totuuksia”, luvussa ”Opeta oppia”, Opettaminen Vapahtajan tavalla, 2016, s. 21

Taito

Tutki pyhiä kirjoituksia ja profeettojen sanoja löytääksesi syvempää ymmärrystä.

Kuva
Mies työpöydän ääressä

Määrittele

Herra sanoo meille jakeessa OL 11:21: ”Älä pyri julistamaan minun sanaani, vaan pyri ensiksi saamaan minun sanani, niin silloin kielesi kirpoaa; silloin, jos tahdot, sinä saat minun Henkeni ja minun sanani, niin, Jumalan voiman saada ihmiset vakuuttuneiksi.” Tosi oppia tai tosi periaatteita voi pyrkiä oppimaan syvällisemmin etsimällä tarkoin ja tutkimalla, mitä Herra on sanonut niistä pyhissä kirjoituksissa ja profeettojen välityksellä. Kun olet löytänyt opinkohdan tai periaatteen, jota haluaisit ymmärtää paremmin, voit

  1. kirjoittaa periaatteen tai avainsanat Evankeliumiaiheisen kirjaston hakukoneeseen

  2. valita Pyhät kirjoitukset tai Yleiskonferenssi kohdasta ”Suodata tuloksia” (verkossa) tai ”Kokoelmat” (sovellus)

  3. valita, mitä monista eri lähteistä käytät, jotta voit lisätä oppimista ja ymmärrystä tuosta opista tai periaatteesta.

Alla olevat mallit ja harjoitukset ovat yleisiä esimerkkejä. Koulutus on tehokkaampaa, jos mallit ja harjoitusmahdollisuudet yhdistetään opetusohjelmassa seuraavina käsiteltäviin oppiaiheisiin.

Malli

Kun veli Latu valmistelee oppiaihetta luomisesta, hän huomaa opetusaineistossa seuraavan opinkohdan: ”Taivaallisen Isän johdolla Jeesus Kristus loi maailmoja luvutta.” Hän haluaisi tietää lisää siitä, kuinka Jeesus Kristus loi maailmoja luvutta , joten hän

  • kirjoittaa opin Evankeliumiaiheisen kirjaston hakukoneeseen

  • valitsee ”Yleiskonferenssi”

  • tutkii yhtä puhetta, joka kiinnittää hänen huomionsa.

Näet videon tästä mallista napsauttamalla tätä.

Harjoittele

Valmistelet oppiaihetta, jossa keskitytään ensisijaisesti henkilökohtaiseen ilmoitukseen. Ymmärrät tämän periaatteen paremmin seuraavasti:

  1. Kirjoita Evankeliumiaiheisen kirjaston hakukoneeseen ”henkilökohtainen ilmoitus”.

  2. valita Pyhät kirjoitukset tai Yleiskonferenssi kohdasta ”Suodata tuloksia” (verkossa) tai ”Kokoelmat” (sovellus)

  3. Valitse jokin lähdeaineisto, joka lisää oppimistasi ja ymmärrystäsi henkilökohtaisesta ilmoituksesta.

Tee tämä nyt uudelleen jonkin opin tai periaatteen kohdalla tulevassa oppiaiheessa.

Keskustele tai pohdi

  • Kun olet harjoitellut tätä taitoa, mitä opit tästä menetelmästä, jossa syvempää ymmärrystä etsitään pyhistä kirjoituksista ja profeettojen sanoista?

  • Kuinka näet tämän menetelmän hyödyttävän sinua opettajana?

Omaksu

  • Kun valmistelet ensi viikon oppiaihetta, valitse jokin periaate tai oppi, josta voit syventää ymmärrystäsi tutkimalla pyhiä kirjoituksia ja profeettojen sanoja. Käytä aikaa siihen, että kirjoitat muistiin vaikutelmiasi ja oppimiasi asioita.

Haluatko oppia lisää?

Tulosta