Institutt
Leksjon 3 Klassens forberedelsesmateriell: Lehis drøm om livets tre


“Leksjon 3 Klassens forberedelsesmateriell: Lehis drøm om livets tre”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 3 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 3 Klassens forberedelsesmateriell

Lehis drøm om livets tre

Bilde
Lehi holder fast i jernstangen

Tenk på personer, organisasjoner, nettsteder eller sosiale medieplattformer som påvirker dine tanker, valg og handlinger hver dag. Hvor mange av disse kildene oppmuntrer deg til å følge Jesus Kristus? Mens du studerer, kan du overveie hvordan Guds ord kan hjelpe deg å øke din evne til å vandre på den snevre og smale sti som fører til Herren og velsignelsene ved hans forsoning.

Del 1

Hvordan kan jeg i større grad føle Guds kjærlighet?

Da Lehis familie “oppholdt seg i villmarken” (1 Nephi 8:2) under sin reise til det lovede land, mottok Lehi et syn fra Gud. I sitt syn ble Lehi ledet av en mann ikledd en hvit kjortel, inn i “en mørk og dyster villmark” (1 Nephi 8:1–7).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les 1 Nephi 8:8–12, hvor du finner Lehis beretning om hva han så etter å ha bedt Herren om barmhjertighet.

Bilde
Lehi holder frukt fra livets tre

Nephi mottok senere et syn som lignet farens. Da Nephi ba om å kunne forstå hva livets tre betydde, ble han vist “Guds Sønns mor i kjødet … med et barn i sine armer” (1 Nephi 11:18, 20). En engel viste seg så for å hjelpe Nephi å forstå betydningen av treet enda bedre.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les 1 Nephi 11:21–22, og se etter Nephis konklusjon med hensyn til betydningen av treet.

Eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum sa: “Å ta del i Guds kjærlighet er å ta del i Jesu forsoning og … de gleder den kan gi” (“Hva vi kan lære av Laman og Lemuel”, Liahona, jan. 2000, 6).

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum sa også:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Å spise av treets frukt symboliserer også at vi tar imot det gjengitte evangeliums ordinanser og pakter – blir døpt, mottar Den hellige ånds gave og kommer til Herrens hus for å bli begavet med kraft fra det høye. Ved Jesu Kristi nåde og ved å overholde våre pakter, mottar vi det uvurderlige løfte om å få leve sammen med vår rettferdige familie i all evighet.

Ikke rart at engelen beskrev frukten som “det som gir sjelen størst glede” [1 Nephi 11:23]. (“Frukt”, Liahona, nov. 2019, 117)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Tenk på ordene Lehi brukte (se 1 Nephi 8:10–12) for å beskrive livets tre og dets frukt. Hva lærer disse ordene deg om Guds kjærlighet slik den ble vist gjennom gaven som hans Sønn Jesus Kristus er?

Del 2

Hva kan holde meg borte fra Jesus Kristus og fruktene av hans forsoning?

Ikke alle i Lehis drøm smakte på frukten eller ble værende etter å ha spist av den. Vi lærer av denne beretningen at selv om noen nektet å motta Frelseren og velsignelsene som kommer ved hans forsoning, smakte andre av hans godhet og vendte seg senere bort fra ham fordi de ble distrahert, forlegne eller lokket til å leve i synd.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Studer 1 Nephi 12:16–18 nøye, og se etter elementene i Lehis drøm som holdt folk borte fra treet, og hva Nephi fant ut at hvert element symboliserte.

Bilde
folk som holder fast i jernstangen i den mørke tåken

Folk holder fast i jernstangen i den mørke tåken.

Bilde
drøft-ikon

Drøft som forberedelse til klassen

Med hjelp fra et familiemedlem eller en venn kan du finne noen aktuelle eksempler på “kilden med urent vann” (1 Nephi 12:16), “den mørke tåken” (vers 17) og spottingen fra dem som var i den store og rommelige bygningen. Vær forberedt på å dele dine eksempler i klassen.

Bilde
folk som spotter i den store og rommelige bygningen

Del 3

Hvordan kan jeg motstå fristelser og være trofast mot Jesus Kristus?

I sitt syn så Lehi tre grupper mennesker som forsøkte å gå den snevre og smale stien som fører til treet og dets frukt. Lehi så også en jernstang som gikk langs stien som førte til treet.

Bilde
hånd som holder fast i jernstang

Nephi forklarte at jernstangen symboliserer Guds ord og at de som holdt fast i den, “skulle aldri gå til grunne. Heller ikke kunne motstanderens fristelser og brennende piler overmanne dem” (1 Nephi 15:24). President Ezra Taft Benson sa at Guds ord finnes “i Skriftene, i levende profeters ord og i personlig åpenbaring” (“Ordets makt”, Lys over Norge, nr. 6 1986, 81).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Mens du leser følgende skriftsteder, se etter forskjellen på dem som stolte på Guds ord og dem som ikke gjorde det.

Bilde
folk som kneler ved livets tre

Søster Ann M. Dibb, tidligere rådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap, ga denne oppmuntringen til dem som har sluppet jernstangen:

Bilde
Søster Ann M. Dibb

Det er ikke alltid lett å holde fast i jernstangen. Vi kan slippe taket på grunn av press fra jevnaldrende og mener vi kan finne vår egen vei tilbake – senere … Nephi sier: “Og han tapte mange av syne som vandret inn på fremmede veier” (1 Nephi 8:32). I vanskelige tider kan vi oppdage at vi også “vandrer inn på fremmede veier”. La meg forsikre dere om at det alltid er mulig for oss å finne veien tilbake. Gjennom omvendelse, som vår Frelser, Jesus Kristus, har gjort mulig ved sitt sonoffer, kan vi komme tilbake og igjen ta et fast tak i jernstangen og føle vår himmelske Faders kjærlige veiledning nok en gang. Frelseren har gitt oss en åpen innbydelse: Omvend deg, hold fast og slipp ikke taket. (“Hold fast”, Liahona, nov. 2009, 79)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Overvei hvilken av gruppene Nephi beskrev, som best gjenspeiler din nåværende situasjon. På hvilke måter hjelper Guds ord deg å komme nærmere Frelseren og hans forsoningskraft? Er det endringer du vil gjøre slik at du bedre kan holde fast i stangen?

Skriv ut