2019
Jezus Christus: de bron van eeuwige vreugde
December 2019


Jezus Christus: de bron van eeuwige vreugde

Naar de toespraak, ‘That They Might Have Joy’, op 4 december 2018 gehouden tijdens een devotional aan de Brigham Young University.

Alle leden van de herstelde kerk van de Heer die ernaar streven om heilige verbonden indachtig te zijn en na te leven, en trachten de geboden te onderhouden, kunnen de gave van eeuwige vreugde ontvangen.

Afbeelding
Nativity scene

Kerststal, Michael Malm

Ik woonde onlangs een geestelijk indrukwekkende getuigenisdienst bij en luisterde aandachtig naar deze woorden van een toegewijde zuster: ‘Door het heilsplan vind ik veel vreugde.’

Het werd me onmiddellijk duidelijk dat deze vrouw niet alleen maar herkenbare woorden uitsprak. Het licht dat haar ogen uitstraalden, de geestelijke klank van haar stem, haar heldere en vreedzame uiterlijk – alles bevestigde de waarheid van haar woorden. Ze was vervuld met vreugde. Ze straalde vreugde uit. Ze ging meer op de Heiland lijken en had zijn beeld in haar gelaat ontvangen (zie Alma 5:14), en dat uitte zich in haar vreugde.

Haar uitdrukking van geloof deed mij aan de woorden van enkele bekende lofzangen denken:

Wij blijven op het rechte pad,

en vinden daarin vreugde.1

Komt, heil’gen komt, geen werk noch strijd gevreesd,

maar uw reis blij volbracht! […]

’t Is beter voor ons vastberaân

met moed en blijdschap voort te gaan,

dan dat de zorg ons harte kwell’:

Alles wel! Alles wel!2

Niets dat mij zoveel vreugde geeft:

‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft.’3

En in deze kersttijd zingen we:

‘Heer, met uw eng’len ons hart zij verheugd,

Help ons te zingen met innige vreugd.’4

En

Juich, wereld, juich, de Heer ’s nabij,

en aard’, uw Vorst ontvang! […]

O, juich met d’ eng’len zang,

o, juich met d’ eng’len zang,

o, juich, o juich met d’eng’len zang.5

Sinds hij president van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is geworden, heeft president Russell M. Nelson de wereld met de volgende vreugdevolle belofte aangemoedigd: ‘Onze boodschap aan de wereld is eenvoudig en oprecht: we nodigen alle kinderen van God aan beide zijden van de sluier uit om tot de Heiland te komen, de zegeningen van de heilige tempel te ontvangen, blijvende vreugde te genieten en in aanmerking te komen voor het eeuwige leven.’6

Afbeelding
Christ reaching out

Hij genas hen allen, Michael Malm

En wat is die vreugde waarover we zingen en prediken, en die we de hele mensheid behoren te bieden? En hoe wordt die verkregen? Laten we samen eens bekijken hoe we die twee belangrijke vragen kunnen beantwoorden.

Wat is vreugde?

Van Dale omschrijft vreugde als een ‘gevoel, [een] gewaarwording van innerlijke voldoening, […] blijdschap’.7 In de Gids bij de Schriften wordt vreugde beschreven als ‘een toestand van grote blijdschap [die voortvloeit] uit een rechtschapen levenswandel.’8 Het is interessant dat we vanuit het evangelie begrijpen dat vreugde meer dan een voorbijgaand gevoel is. Het is een gave van de Geest, een staat van zijn en worden. Daarom heb ik de zuster die haar getuigenis gaf, beschreven als iemand die vreugde uitstraalde.

De wijze en liefdevolle vader Lehi zei tegen zijn zoons dat vreugde het doel van het sterfelijk leven is:

‘Maar zie, alle dingen zijn gedaan in de wijsheid van Hem die alle dingen weet.

‘Adam viel, opdat de mensen zouden zijn; en de mensen zijn, opdat zij vreugde zullen hebben’ (2 Nephi 2:24–25).

Adam en Eva hebben de belangrijke les samengevat die ze van onze eeuwige Vader en uit eigen ervaring hebben geleerd. Adam zei: ‘Geprezen is de naam van God, want wegens mijn overtreding zijn mijn ogen opengegaan, en in dit leven zal ik vreugde hebben, en wederom in het vlees zal ik God zien’ (Mozes 5:10; cursivering toegevoegd).

En Eva zei: ‘Als wij niet overtreden hadden, zouden wij nooit nakomelingen gehad hebben en nooit goed en kwaad gekend hebben en de vreugde van onze verlossing en het eeuwige leven dat God geeft aan alle gehoorzamen’ (Mozes 5:11; cursivering toegevoegd).

Door het plan van geluk van de Vader worden zijn kinderen in staat gesteld een stoffelijk lichaam te ontvangen en aardse ervaring op te doen, om te midden van kwaad en verleiding voor rechtschapenheid te kiezen en om door een eerzaam huwelijk en ouderschap onze hemelse Vader met zijn grote plan te helpen.9 En ten tijde van onze opstanding zullen uiteindelijk ‘de geest en het lichaam […] worden herenigd om nimmermeer te worden gescheiden, opdat zij een volheid van vreugde zouden kunnen ontvangen’ (Leer en Verbonden 138:17; cursivering toegevoegd).

Hoe verkrijgen we vreugde?

Het verschil tussen rechtschapen vreugde en werelds plezier is volgens mij leerzaam. Daardoor kunnen we de aard van ware vreugde beter begrijpen. We krijgen vreugde wanneer we geloof in de Heer Jezus Christus oefenen, waardig heilige verordeningen en verbonden ontvangen en naleven, en ernaar streven om ons volledig tot de Heiland te bekeren en zijn doeleinden te verwezenlijken. Plezier wordt ‘veroorzaakt door iets dat je aangenaam vindt’, plezier is ‘vermaak, genot, genoegen’, een prettige afleiding.10 Een dagje Disneyland is plezierig. Ons oprecht op het avondmaal voorbereiden en eraan deelnemen is vreugdevol.

Vreugde is over het algemeen geestelijk; plezier is over het algemeen werelds. Vreugde is over het algemeen duurzaam; plezier is over het algemeen tijdelijk. Vreugde is over het algemeen diep en rijk; plezier is over het algemeen oppervlakkig. Vreugde is over het algemeen volledig; plezier is over het algemeen onvolledig. Vreugde heeft zowel met het sterfelijk leven als met de eeuwigheid te maken; plezier heeft alleen met het sterfelijk leven te maken.

Het is belangrijk dat wij nooit de duurzame, diepe vreugde van toegewijd discipelschap verwarren met tijdelijk, oppervlakkig plezier.

De Verlosser is de ultieme en enige bron van duurzame, eeuwige vreugde. De profeet Jakob heeft getuigd: ‘Maar zie, de rechtvaardigen, de heiligen van de Heilige van Israël, zij die hebben geloofd in de Heilige van Israël, zij die de kruisen van de wereld hebben verdragen en de smaad ervan niet hebben geacht, zij zullen het koninkrijk van God beërven dat voor hen is bereid vanaf de grondlegging van de wereld, en hun vreugde zal voor eeuwig overvloedig zijn’ (2 Nephi 9:18; cursivering toegevoegd).

De ware bron van vreugde

Dankzij het plan van onze hemelse Vader en de verzoening van de Heiland worden we door oprechte bekering uitgenodigd om ons tot Jezus Christus, de ware bron van vreugde, te wenden en op Hem te vertrouwen. Denk eens goed na hoe het volk van koning Benjamin op zijn leringen aangaande de verzoening van de Heiland reageerde:

‘En nu geschiedde het, toen koning Benjamin de woorden had beëindigd die de engel van de Heer hem had overgebracht, dat hij zijn blik in het rond wierp op de menigte, en zie, zij waren ter aarde gevallen, want de vreze des Heren was over hen gekomen.

En zij hadden zichzelf in hun eigen vleselijke staat gezien, nog minder dan het stof van de aarde. En allen riepen zij met één stem, en zeiden: O wees barmhartig en laat het zoenbloed van Christus gelden, opdat wij vergeving van onze zonden zullen ontvangen en ons hart gereinigd wordt; want wij geloven in Jezus Christus, de Zoon van God, die hemel en aarde, en alle dingen, heeft geschapen; die onder de mensenkinderen zal neerdalen.

En het geschiedde, nadat zij deze woorden hadden gesproken, dat de Geest van de Heer op hen kwam, en zij met vreugde waren vervuld, omdat zij vergeving van hun zonden hadden ontvangen en gemoedsrust hadden dankzij het grote geloof dat zij hadden in Jezus Christus, die komen zou’ (Mosiah 4:1–3; cursivering toegevoegd).

Dankzij het plan van onze hemelse Vader en de verzoening van de Heiland worden we door gehoorzaamheid uitgenodigd om Jezus Christus, de ware bron van vreugde, te volgen. De Heiland heeft tegen zijn discipelen gezegd:

‘Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven, zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen heb en in Zijn liefde blijf.

‘Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u zal blijven en uw blijdschap volkomen zal worden’ (Johannes 15:10–11; cursivering toegevoegd).

‘En niemand ontvangt een volheid tenzij hij zijn geboden onderhoudt.

‘Wie zijn geboden onderhoudt, ontvangt waarheid en licht, totdat hij in waarheid is verheerlijkt en alle dingen weet’ (Leer en Verbonden 93:27–28).

Dankzij het plan van onze hemelse Vader en de verzoening van de Heiland worden we door dienstbetoon uitgenodigd om de karaktereigenschappen van Jezus Christus, de ware bron van vreugde, te evenaren. Ik las onlangs een uitspraak van Kevin J Worthen, president van de Brigham Young University, over ware vreugde. Hij zei: ‘Ik ben gaan beseffen dat we onze eeuwige vooruitgang kunnen meten aan de hand van de vreugde die we door dienstbetoon ontvangen.’11

Alma zei tegen zijn zoon Helaman: ‘[Ik heb] onophoudelijk gearbeid om zielen tot bekering te brengen; om hen ertoe te brengen de buitengewone vreugde te smaken die ik heb gesmaakt, opdat ook zij uit God zouden worden geboren en met de Heilige Geest worden vervuld’ (Alma 36:24; cursivering toegevoegd).

Dat doet ons aan Ammon denken, die zich verheugde toen hij over zijn zendingswerk onder de Lamanieten vertelde:

‘Zie, mijn vreugde is overvloedig, ja, mijn hart is boordevol vreugde, en ik wil mij in mijn God verheugen. […]

‘Zie, hoeveel duizenden van onze broeders heeft Hij niet van de pijnen van de hel bevrijd; en zij worden ertoe gebracht de verlossende liefde te bezingen, en wel wegens de kracht van zijn woord, die in ons is. Hebben wij daarom geen goede reden om ons te verheugen? […]

‘Welnu, dat is mijn vreugde en mijn grote dankzegging; ja, en ik zal mijn God voor eeuwig danken’ (Alma 26:11, 13, 37; cursivering toegevoegd).

Afbeelding
Portrait of Christ

Geen kwaad kan mij naken als Hij is nabij, Michael Malm

Dankzij het plan van onze hemelse Vader en de verzoening van de Heiland worden we er door problemen en beproevingen toe aangezet om onze ogen op te slaan naar Jezus Christus, de ware bron van vreugde (zie Jesaja 40:26; Psalmen 123:1–2). Door het waardevolle perspectief van het herstelde evangelie worden we in staat gesteld om lessen te leren waarmee we ons door de beproevingen van het sterfelijk leven op de eeuwigheid kunnen voorbereiden. Onze lijdenswegen en tegenslagen kunnen ‘worden verzwolgen door de vreugde in Christus’ (Alma 31:38) en tot ons welzijn worden geheiligd (zie 2 Nephi 2:2), ‘opdat [onze] handeling voor het welzijn van [onze] ziel zal zijn’ (2 Nephi 32:9). Door onze kennis van het plan van de Vader en de verzoening van de Heiland houdt onze vreugde in goede en slechte tijden en ervaringen stand.

Door geloof in de Heer Jezus Christus, bekering, gehoorzaamheid, dienstbetoon en een evangelisch perspectief betreffende de beproevingen in ons aardse leven worden we uitgenodigd om tot de bron van duurzame vreugde – Jezus Christus – te komen. Ik moedig u aan om andere beginselen op te zoeken, te bestuderen en met een gebed in uw hart te overdenken, waardoor we in staat worden gesteld om deze belangrijke geestelijke gave van vreugde te ontvangen.

Een vreugdevolle belofte

Duurzame vreugde is geen zegen die alleen voor enkele uitverkorenen is weggelegd. Alle leden van de herstelde kerk van de Heer die ernaar streven om heilige verbonden indachtig te zijn en na te leven, en trachten de geboden te onderhouden, kunnen deze gave volgens de wil en timing van God ontvangen. Mogen wij allen in deze kersttijd ernaar streven om meer waardering op te brengen voor de geweldige gave van vreugde. Mogen we daardoor dan met nieuwe ogen zien en met nieuwe oren horen, en ‘juich[en] met d’eng’lenzang’ en ‘God voortdurend [eren].’12

Ik geef u met vreugde mijn onwrikbare getuigenis van het bestaan en de goddelijke aard van de Heer Jezus Christus.

Noten

  1. ‘As Zion’s Youth in Latter Days’, Hymns, nr. 256.

  2. ‘Komt, heil’gen, komt’, Lofzangen, nr. 15.

  3. ‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft’, Lofzangen, nr. 92.

  4. ‘Ver, ver van hier in Judea schoon’, Lofzangen, nr. 146.

  5. ‘Juich, wereld, juich’ Lofzangen, nr. 139.

  6. Russell M. Nelson, ‘Wij gaan voort, steeds voort’, Liahona, mei 2018, 118–119; cursivering toegevoegd.

  7. Van Dale online woordenboek, ‘vreugde’; cursivering toegevoegd.

  8. Gids bij de Schriften, ‘Vreugde’; scriptures.ChurchofJesusChrist.org; cursivering toegevoegd.

  9. Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, mei 2017, 145.

  10. Van Dale online woordenboek, ‘plezier’, betekenis 1–2.

  11. Kevin J Worthen, ‘Enter to Learn; Go Forth to Serve’ (toespraak voor afstuderenden aan de Brigham Young University, 16 augustus 2018), 3, speeches.byu.edu.

  12. ‘Juich, wereld, juich!’

Afdrukken