2020
Veiledet av Ånden, til og med før jeg visste det
Januar 2020


Veiledet av Ånden, til og med før jeg visste det

Jeg hadde blitt ledet av Ånden så mange ganger før jeg lærte hva åpenbaring virkelig var.

Da jeg var 17 år, gikk jeg i en protestantisk kirke som jeg hadde funnet to år tidligere. Det var det første stedet der jeg formelt lærte om Gud og Jesus Kristus. Omtrent på denne tiden satt jeg en dag på bussen da en fyr satte seg ved siden av meg. Han fortalte meg at han nettopp var blitt løslatt fra fengselet og snakket om at han følte at han aldri kunne gå inn i en kirke igjen. Akkurat da visste jeg at Gud hadde sendt meg dit for å møte denne mannen, og jeg oppmuntret ham til å finne en kirke.

Mens vi snakket sammen, fortalte jeg ham at jeg studerte for å komme inn på psykologistudiet. Men så utbrøt jeg at jeg kanskje ville studere journalistikk. Han sa: “Du ser virkelig ut som en journalist – du burde gjøre det!” Jeg syntes det var rart fordi jeg hadde aldri tenkt på å bli journalist før. Tanken syntes å komme fra ingensteds.

To måneder senere skulle jeg ta prøven som ville gi meg mulighet til å studere psykologi på universitetet. En kveld gikk det opp for meg at jeg ikke var sikker på avgjørelsen min lenger. Jeg var sjokkert fordi jeg var ikke interessert i noen annet. Så husket jeg samtalen med mannen på bussen. Jeg visste ingenting om journaliststudier, men jeg fant nettsiden til et i staten min. Tilfeldigvis var den dagen siste dag for påmelding. Uten å tenke meg om tok jeg sjansen. Og for å gjøre en lang historie kort: Jeg har nettopp avsluttet journaliststudiet.

Å oppdage sannhet

Jeg visste det ikke da, men jeg vet nå at Gud ledet meg gjennom personlig åpenbaring angående hva jeg skulle studere. Det føles som om jeg alltid har blitt velsignet med en følsomhet for hva Gud ønsker for meg – hva slags muligheter og situasjoner han legger i livet mitt for å vise meg den veien han vil at jeg skal følge.

Fire år senere fant jeg Kirken og ble døpt, også gjennom Den hellige ånds veiledning. Og jeg lærte til slutt hva personlig åpenbaring er ved å lese Lære og pakter. En dag før jeg skulle bli døpt, leste jeg i Mormons bok fordi misjonærene hadde bedt meg om det. Plutselig bestemte jeg meg for å lese videre, til 2 Nephi 31, der Nephi beskriver Jesu Kristi dåp. Selv om jeg ikke hadde bedt om Mormons bok enda, følte jeg at vår himmelske Fader prøvde å fortelle meg om dåp. Det neste kapittelet fanget også min oppmerksomhet, da jeg leste at Den hellige ånd kan vise oss alt som vi trenger å gjøre (se 2 Nephi 32). Disse ordene ga meg mye mening.

En av de tingene jeg faktisk alltid visste, er at hvis jeg befinner meg i mørket, forventer Gud at jeg skal få et eller annet lys ut av det. Da jeg lærte om Joseph Smith, så jeg likheter mellom oss. Jeg lærte å se hen til Gud etter svar. I barndommen, selv uten å gå i kirken, ba jeg alltid, noe som inspirerte meg til å omvende meg, til å være tålmodig og prøve å være snill og kjærlig mot alle.

På en eller annen måte visste jeg at Gud lyttet til meg. Da jeg endelig gikk i en kirke i en alder av 15 år og lærte om Bibelen, så jeg tilbake på så mange opplevelser og visste at den kunnskapen jeg hadde mottatt gjennom bønn kom fra Gud.

Å forstå åpenbaring

I 2 Nephi 32:5 underviser Nephi: “Hvis dere vil gå inn på veien og motta Den Hellige Ånd, vil den vise dere alt dere skal gjøre.” Dette var noe jeg trodde jeg hadde forstått, helt til misjonærene, etter dåpen min, spurte meg om jeg forsto hva åpenbaring var. Jeg kunne ikke helt forklare det, men jeg sa at jeg trodde det var en følelse jeg hadde hatt mange ganger, omtrent som at Gud talte med meg i mitt sinn, besvarte mine spørsmål og tanker. De sa at jeg hadde rett.

Med kunnskapen om åpenbaring og med Den hellige ånds gave, fikk jeg et nytt ønske om å lese Bibelen. Jeg begynte å finne mange meningsfylte ting der – jeg forsto at det var fordi jeg ble ledet av Ånden. Jeg likte å lese Paulus’ brev og se hans eksempel på å bli undervist av Ånden i sine gjerninger og hans store tillit til Frelseren. Dette var ting jeg forsto gjennom opplevelser i den gjenopprettede kirken.

Så, til syvende og sist har din alder, hvor du bor eller hvor mye kunnskap du har om det som er av Gud, ingen betydning. Alt du trenger å gjøre er å følge salmen: “Jeg går hvor du sender meg hen, o Gud, … ; Jeg være deg vil til behag” (Salmer, nr. 165). Etterlev og del det vakre som Ånden legger i hjertet ditt, for Ånden vil vise deg veien til å velsigne andre og til selv å motta velsignelser her i livet.

Skriv ut