2020
Er det meningen, at jeg skal forberede mig på nadveren?
August 2020


Kun digitalt

Er det meningen, at jeg skal forberede mig på nadveren?

At tage sig tid til at tænke over de væsentlige velsignelser ved nadveren hver uge, kan give jer åndelig kraft og vidunderlige oplevelser.

Jeg husker min første oplevelse med nadveren. Jeg var lige blevet inviteret af missionærerne til at komme i kirke for første gang. Uheldigvis vidste jeg ikke noget om, hvordan nadveren virker, eller hvad den symboliserer, så de piger, jeg sad ved siden af, måtte forklare hele processen, mens den fandt sted.

Når jeg ser tilbage på den oplevelse, fik den mig til at indse, at det ville have været nyttigt, hvis jeg selv havde prøvet at lære lidt mere om nadveren på forhånd, men jeg var heldig, at de piger, jeg sad ved siden af den første dag, var mere end villige til at forklare mig alt i situationen. Siden da har meget ændret sig i mit liv – deriblandt min kundskab om evangeliet og betydningen af nadveren.

Der er også sket mange ændringer ved de seneste generalkonferencer. Da præsident Russell M. Nelson afsluttede oktoberkonferencen 2019, åbenbarede han nogle revideringer af de spørgsmål, der bliver stillet ved et tempelanbefalingsinterview, og han citerede spørgsmål 8: »Stræber du efter at holde sabbatsdagen hellig, både hjemme og i kirken, overvære dine møder, forberede dig til værdigt at tage nadveren og leve i harmoni med evangeliets love og befalinger?« (fremhævelse tilføjet).

Jeg blev overrasket af ordene forberede sig.

Jeg indså, at nadveren ikke er noget, man bare forbereder sig på, nogle få sekunder før brødet og vandet bliver omdelt. I kan forberede jer på nadveren i ugens løb, så I bedre kan føle Ånden stærkt og få en følelse af fornyelse hver søndag.

Siden da er jeg begyndt at forberede mig på at tage nadveren i ugens løb ved at:

  1. Studere mine skrifter gennem Kom og følg mig og tænke over det, jeg kan dele med andre og til den næste søndagsskoleklasse.

  2. Pakke, det jeg har brug for til kirkemøderne om morgenen, allerede lørdag aften (en af fornøjelserne ved at have nattevagt!). Jeg sørger for at pakke mine skrifter og en notesbog, så jeg kan tage noter under nadvermødet, og jeg beder for at finde svar i kirken på, hvordan jeg kan forbedre mig i den næste uge.

  3. Lytte til åndelig musik søndag morgen, inden jeg tager til nadvermødet, hjælper mig også til at føle Ånden og komme i den rette stemning.

  4. Læse de salmer igennem, som vi synger til nadvermødet, og slå de skriftsteder op, der bliver henvist til. Det hjælper mig til virkelig at forstå budskabet og betydningen af salmerne og tænke over det under mødet.

  5. Og til sidst at tænke over årsagen til nadveren, inden den bliver omdelt. Jeg minder mig selv om, at jeg altid er nødt til at huske, hvorfor vi har nadveren, og hvorfor den er vigtig i ugens løb – Frelseren.

Formålet med nadveren er at huske på Jesus Kristus og hans sonoffer for os (se Matt 26:26-28). Nadveren opfordrer os også til at forny vores dåbspagt og forpligte os dybere til at blive mere som ham, at huske ham og følge ham bedre. Den gør os også i stand til åndeligt forfrisket at tage fat på en ny uge.

Jeg har lært så meget mere om nadveren, siden den første dag i kirken. Og nu føler jeg så stor glæde hver uge, når jeg kommer til nadvermøde, jeg ved, at jeg skal mindes min Frelsers offer for mig og være mere flittig til at holde mine pagter. Forberedelse gør en forskel for den Ånd, I føler under mødet. Inden nadveren blev en del af mit liv, følte jeg mig ofte tom – der manglede noget. Jeg havde ingen anelse om, at det, der manglede, var en ordinance, der er så enkel og alligevel så kraftfuld på samme tid. En ordinance, der gør min kærlighed til Frelseren og påskønnelse af alt, han gør for mig, dybere.

Udskriv