2021
Det handler om tid
Juli 2021


Ikke gå glipp av denne andakten

Det handler om tid

Fra en tale holdt under en andakt, “Be Still, and Know That I Am God” [Hold opp, og kjenn at jeg er Gud], til studenter ved Ensign College i Salt Lake City i Utah 3. november 2020. Les hele teksten på ensign.edu.

Hvordan du bruker tiden, og hva du bruker den på, betyr mye.

Bilde
en ung kvinne som ser på telefonen sin

Fra Adam og Evas tid og frem til Joseph og Emma Smiths tid forandret verden seg ganske sakte fra én generasjon til den neste. Uten gatelykter, billys og lysforurensning nøt folk en overflod av naturlig himmelsk lys. I dagens byer er det imidlertid nesten umulig å se nattehimmelen slik Abraham, Moses, Rut, Elisabet, Jesus og de tidlige siste dagers hellige gjorde.

Folk i tidligere tider nøt også naturlig stillhet. Men i dag har støy fra biler, fly og musikk fullstendig overdøvet den naturlige verden. Selv i avsidesliggende skoger brytes ofte stillheten av et jetfly på himmelen ovenfor.

I tidligere tider opplevde folk også ensomhet på måter vi ikke kan forestille oss. Selv om vi er alene, kan vi i dag følge med og holde kontakt på våre mobile enheter, bærbare datamaskiner og TV-er. Den verden vi lever i, som stadig forandrer seg, er full av ting som kan holde oss underholdt og opptatt.

Har dere tid?

Som apostel stiller jeg dere nå et spørsmål: Har dere noensinne stilletid for dere selv? Jeg har lurt på om de som levde før i tiden, hadde flere muligheter enn vi nå har til å se, føle og oppleve Åndens nærvær. Hvis livet mangler stilletid, vil dere begynne i dag å prøve å finne det?

Det er viktig å være stille og lytte og følge Ånden. Alle trenger tid til å meditere og grunne. Til og med verdens Frelser fant tid til å gjøre det under sitt jordiske virke: “Da han hadde sendt folket fra seg, gikk han opp i fjellet for å være for seg selv og be. Og da kvelden kom, var han der alene” (Matteus 14:23).

Vi trenger alle tid til å stille oss spørsmål eller å ha et regelmessig personlig intervju med oss selv. Vi har det ofte så travelt, og verden er så høylytt at det er vanskelig å høre de himmelske ordene “Hold opp, og kjenn at jeg er Gud” (Salmene 46:11, se også Lære og pakter 101:16). Vi trenger denne forsikringen.

Mobile elektroniske enheter er en velsignelse, men de kan også distrahere oss fra å høre den “milde, lave røsten”. De må være våre tjenere, ikke våre herrer. Hvis dere senere i kveld for eksempel deler inspirerende tanker fra denne andakten på sosiale medier, er smarttelefonen en tjener. Hvis dere tilfeldig surfer på Internett – spesielt hvis dere leter etter upassende innhold – er smarttelefonen deres herre.

Husk hva Elias lærte: “Herren var ikke i stormen … Herren var ikke i jordskjelvet … Herren var ikke i ilden”, men Herren talte med “en stille susen” (1 Kongebok 19:11–12).

Hvordan bruker dere tiden?

Hvis dere er helt ærlige, hvor mye tid bruker dere hver dag på smarttelefonen eller nettbrettet, utenom skole- eller kirkerelatert arbeid?

Det er hensiktsmessig å bruke dem, og de er til velsignelse. Men når smarttelefoner begynner å forstyrre våre relasjoner med venner og familie – og ikke minst med Gud – må vi gjøre en forandring. For noen av dere vil justeringen være liten. For andre kan den være betydelig.

Jeg er også bekymret for at overdreven bruk av tekstmeldinger, Facebook, Twitter og Instagram erstatter det å snakke sammen. Jeg mener oppriktig samtale, direkte med en annen. Jeg mener å snakke i bønn med vår himmelske Fader. Jeg mener å snakke om det som betyr mest i livet.

Altfor ofte er unge mennesker i samme rom som familie eller venner, men opptatt av å kommunisere med en som ikke engang er der. De går glipp av en mulighet til å snakke med dem som er i nærheten. Når dere ser dette skje, må dere kanskje sende dem en tekstmelding for å få deres oppmerksomhet!

Noe av det viktigste jeg har lært i mitt liv, kom av å lytte til dem som har stor erfaring, som hadde levd lenger og lært mange viktige ting som jeg trengte å vite. Benytt anledningene til å besøke og snakke med deres foreldre, tanter og onkler og besteforeldre mens de fremdeles er sammen med dere.

Respekterer dere hellig tid?

Jeg er også bekymret over at noen av dere sjekker e-post, Facebook, Twitter eller Instagram eller sender tekstmeldinger under den viktigste sammenkomsten i den gjenopprettede Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige – vårt hellige nadverdsmøte. På dette viktige møtet skulle vi fokusere på Herren ved å be, synge salmer og ta del i symbolene på hans legeme og blod.

Nadverdsmøtet er ikke tidspunktet for å sjekke sosiale medier, nyhetene eller stillingen på et idrettsarrangement. Dere kan ikke få kontakt med Ånden under forrettelsen av nadverden mens dere ser på eller sender en melding på smarttelefonen eller nettbrettet. Dere trenger en åndelig forbindelse som krever Kristi lys og senker seg fra deres sinn til deres hjerte med brennende kjærlighet og hengivenhet.

Jeg vet at mange av dere har Skriftene og andre av Kirkens ressurser på telefonen eller nettbrettet, og noen foreldre og ledere i Kirken er bekymret for denne utviklingen, men det er ikke jeg. Kirken har alltid tatt i bruk fremskritt innen teknologi for å bidra til å fremme Herrens verk, spesielt i misjonærarbeid.

For eksempel har 98 prosent av misjonene over hele verden misjonærer som bruker smarttelefoner som en del av sitt arbeid. Dette har vært til stor velsignelse, særlig under covid-19-pandemien. Det har i stor grad forbedret deres evne til å få kontakt med andre når de arbeider med å finne, undervise og døpe. Misjonærer har blitt velsignet på mirakuløse måter.

Historien gjentar seg på de mest interessante måter. Tidligere bevarte Israel profetenes ord på skriftruller. På et eller annet tidspunkt gjorde de tidlige kristne bruk av kodeks, den første versjonen av den moderne boken.

Her er vi 2000 år senere, og folk leser Skriftene på smarttelefoner eller nettbrett – leser Skriftene akkurat slik Jesus gjorde da han fikk en Jesaja-skriftrull å lese fra i Nasaret. Dere kan også “rulle” (se Lukas 4:17) for å finne Skriftene, men vær så snill å ikke “rulle” gjennom distraksjoner under forrettelsen av nadverden. Disse få minuttene bør dere kunne konsentrere dere om Frelserens forsoning, idet dere søker Herrens ånd til å velsigne dere den kommende uken.

Vurder å sette smarttelefonen eller nettbrettet i flymodus under alle søndagens møter. Dere vil fremdeles ha tilgang til Skriftene, generalkonferansetaler, salmer og håndbøker i Evangeliebibliotek-appen, men dere vil ikke bli distrahert av innkommende tekstmeldinger eller andre varsler.

Kan dere finne tid til å søke tilflukt?

I tillegg til å finne tid til å tenke og meditere, trenger vi også å finne et sted, som nevnt i Lære og pakter, som vil være “et forsvar og en tilflukt fra stormen” (Lære og pakter 115:6).

Vi trenger en spesiell tid og et spesielt tilfluktssted hvor vi kan slå av våre elektroniske enheter slik at vi kan koble oss til Guds ånd.

Et av de beste stedene å få kontakt med Ånden er i tempelet – Herrens hus. Det samme kan naturligvis sies om Kirkens andre innviede bygninger, herunder Seminar- og Institutt-klasserom. Vi kan finne tilflukt i våre hus eller leiligheter når vi ganske enkelt velger å slå ting av og være stille og kjenne på det som er av Gud.

For å hjelpe oss med å oppdage den verden hvor Adam og Eva, Abraham og Sara og Josef og Maria fant Gud, og for å hjelpe oss å finne et sted å føle og høre Herrens røst i dag, oppfordrer jeg dere til å dra til tempelet. Vi ser frem til tiden da templer igjen kan åpnes for alle stedfortredende ordinanser. Når de blir det, oppfordrer jeg dere til å dra så ofte som mulig og slå av smarttelefonen og legge den vekk før dere kommer inn på tempelområdet.

I alle ordinansene i Herrens hus vil dere høre vakkert språk, ord og løfter gitt av Herren til hans barn. Det er det eneste stedet dere kan høre disse vakre, inspirerende ordene.

Hvis dere ikke er kvalifisert til en tempelanbefaling akkurat nå, oppfordrer jeg dere til å forberede dere til å bli verdige til en tempelanbefaling og komme til tempelet så snart dere kan. Måtte dere ha et ønske om å få en anbefaling og gå i tempelet regelmessig.

Jeg forsikrer hver enkelt av dere om at når dere drar til tempelet eller besøker tempelområdet, vil dere vandre på hellig grunn. Dere vil høre Åndens milde, lave røst i tempelet eller på det hellige området rundt det på måter dere aldri vil høre på kjøpesenteret, på restauranter og på offentlige steder. Tempelet er faktisk et fantastisk sted å motta svar på deres bønner.

Kan dere ta dere tid i dag?

Den verden vi nå lever i, beveger seg svært raskt bort fra Kristi lære i sine lover og sine skikker. Satan arbeider overtid for å forvirre Guds sønner og døtre og avlede de utvalgte fra å utføre sin plikt og motta en fylde av Herrens velsignelser.

Satan vil ha dere til å tro at dere ikke lenger har tid til de gode vanene dere lærte hjemme, i Seminar og Institutt og på misjon – som å ha daglig skriftstudium, be hver dag, verdig ta del i nadverden hver uke og yte ekte, oppriktig tjeneste. Han ønsker også at dere skal være på sidelinjen i dagens viktige og avgjørende kamper, ikke ivrig engasjert.

Men husk at vi er i krig – en fortsettelse av krigen som begynte i den førjordiske verden. Ikke bare stå på sidelinjen. Ta dere tid til disse viktige vanene hver dag. “Ta på dere Guds fulle rustning”, slik Paulus oppfordret oss til å gjøre. “For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene, mot verdens herskere i dette mørke, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.” (Se Efeserne 6:11–12.)

Som en Herren Jesu Kristi apostel oppfordrer jeg dere til å ta dere tid til å delta i slaget. Ta på dere Guds rustning, og gjør det i dag. (Se Alma 34:32.) Ikke vent til dere har giftet dere eller begynt deres livslange karriere eller blir eldre. Herren trenger dere nå!

Skriv ut