2021
Skapa en andlig och timlig tillflykt
Augusti 2021


Skapa en andlig och timlig tillflykt

Författaren bor i Utah, USA.

Pandemin och åtföljande brist på varor, nedstängningar och ekonomiskt kaos har fått många av oss att undra: Hur kan jag förbereda mig bättre för framtiden?

Bild
a small house is surrounded by water

ILLUSTRATIONER: DAVID GREEN

Vi har fått rådet att skapa en tillflykt för våra familjer som är både fysisk och andlig. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Som Frälsarens lärjungar har vi fått befallningen: ’Förbered allt som behövs’ [L&F 88:119; kursivering tillagd].” Han sa också: ”Vi har fått löftet att ’om ni är redo ska ni inte frukta’ [L&F 38:30]. … Ledare i kyrkan har i årtionden om och om igen uppmanat till förberedelser.”1

För att kunna förbereda oss kan vi vända oss till Herren för vägledning. President Russell M. Nelson har sagt:

”I årtionden har Herrens profeter enträget manat oss att lagra mat, vatten och ekonomiska reserver för tider av nöd. … Jag uppmanar er bestämt att vidta åtgärder för att förbereda er timligt. Men jag är ännu mer angelägen om era andliga och känslomässiga förberedelser.”2

Vi vet att de sista dagarna inte är något för de klenmodiga. Världen kommer att få se ännu mer kaos och de trofasta kommer att prövas. President Nelson sa: ”Naturligtvis kan vi lagra egna förråd av mat, vatten och besparingar. Men lika viktigt är vårt behov att fylla våra personliga andliga förrådshus med tro, sanning och vittnesbörd.”3

Det kommer att vara livsviktigt att var och en av oss förbereder sig för det som ska komma, inte bara timligt och fysiskt utan också andligt. Följande har överraskande likheter med våra förberedelser.

Vatten och levande vatten

Rent fysiskt är ett av våra viktigaste behov att ha ett förråd av färskt dricksvatten. Torka, förorenade vattenkällor och andra vattenrelaterade problem har orsakat allvarliga bekymmer för många människor. Där så är möjligt är det bra att ha ett vattenförråd som varar åtminstone några dagar till dess dricksvattentillgången är återställd. (Varje individ behöver ungefär 4 liter per dag att dricka och tvätta sig med.)

Andligen behöver vi också ett regelbundet förråd av levande vatten från vår Frälsare Jesus Kristus (se Joh. 4:10). Det sa en hel del att vår profets huvudbudskap när pandemin bröt ut var att vi ska höra honom – att höra Jesus Kristus genom hans Ande och hans lärdomar. President Nelson sa:

”Under de senaste veckorna har de flesta av oss upplevt störningar i våra liv. Jordbävningar, bränder, översvämningar, sjukdomar och deras följder har avbrutit rutiner och orsakat brist på mat, stapelvaror och besparingar. …

I vår strävan att vara Jesu Kristi lärjungar behöver våra ansträngningar att höra honom bli mer och mer avsiktliga. Det krävs medveten och konsekvent ansträngning för att fylla det dagliga livet med hans ord, lärdomar och sanningar. …

Jag förnyar min vädjan om att du må göra vad som än krävs för att öka din andliga kapacitet att ta emot personlig uppenbarelse.

När du gör det hjälper det dig veta hur du ska gå vidare i livet, vad du ska göra i dessa kristider och hur du känner igen och undviker motståndarens frestelser och bedrägerier.”4

Profeten har vid upprepade tillfällen bett oss öka vår förmåga att ta emot uppenbarelse. Det är livsviktigt att var och en av oss gör en stor, andlig ansträngning för att få tillgång till det levande vattnet varje dag så att vi kan höra, ta emot och handla enligt personlig uppenbarelse.

Mat och andlig näring

Att ha ett tillräckligt stort matförråd är också livsviktigt för att överleva i en krissituation. Vare sig omständigheterna gäller arbetslöshet, naturkatastrofer eller andra kriser så kan ett matförråd hjälpa oss genom prövningar. Profeter har uppmuntrat oss att lagra mat efter bästa förmåga. Att börja med några veckors förråd kan vara ett viktigt första steg mot att bygga upp ett tillräckligt stort förråd som försörjer familjen i kristider.

Vi måste också förbereda oss genom att göra andlig näring till en del av vår vardag. President Nelson har sagt: ”Vår främsta strävan i livet är att förbereda oss för att möta vår Skapare. Vi gör det genom att dagligen sträva efter att bli mer som vår Frälsare Jesus Kristus. Och det gör vi när vi dagligen omvänder oss och tar emot hans renande, helande och stärkande kraft. Då kan vi känna bestående frid och glädje, också under oroliga tider.”5

Liknelsen om de tio jungfrurna undervisar tydligt om den här principen. President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt:

”Proportionerna i denna liknelse är nedslående. Det är tydligt att de tio jungfrurna representerar medlemmarna i Kristi kyrka, för alla hade blivit bjudna till bröllopsfesten och alla visste vad som krävdes för att få komma in när brudgummen kom. Men endast hälften var redo när han kom. …

Mormons bok lär oss: ’Detta liv är tiden för människorna att bereda sig att möta Gud’ (Alma 34:32). … Förbereder vi oss?”6 Vi kan inte vänta tills Herren kommer med att nära oss själva andligen.

Kommunikation och bön

I en krissituation är kommunikation ett livsviktigt behov. Vid strömavbrott eller andra nödsituationer blir mobilmaster snabbt överbelastade och möjligheten att kommunicera blir allvarligt begränsad. Att ha en kommunikationsplan för familjen och församlingens medlemmar är en viktig förberedelse. Hur når vi våra familjemedlemmar om telefonerna inte fungerar eller om vi inte kan nå dem fysiskt? En färdig plan hjälper familjemedlemmarna veta vad de ska göra för att kunna kommunicera.

Vår himmelske Fader har genom sin uppmuntran av regelbunden bön färdigställt sin kommunikationsplan. Vilken ära det är att prata med vår himmelske Fader när som helst och var som helst! ”Var därför trofasta”, säger Frälsaren till oss, ”be alltid, ha era lampor i ordning och brinnande och ha olja med er, så att ni är redo när brudgummen kommer” (L&F 33:17).

Genom våra ansträngningar att be uppriktigt blir vi bekväma med att prata med och ta emot vägledning från vår Fader i himlen, och vi får på så sätt en livsviktig koppling som vägleder oss och våra familjer i nödsituationer.

Ta skydd och stå på heliga platser

Bild
a house built on a rock sits up high where the floodwaters are unable to reach it

De flesta av oss ombads att ”ta skydd där vi befann oss” under pandemin. Vi fick i verkliga livet lära oss att en trygg skyddsplats med tillräckliga förråd är avgörande vid förberedelser. Det är också klokt att ha tillgång till alternativa skyddsplatser om våra hem inte längre är trygga på grund av naturkatastrofer eller andra omständigheter som gör att vi måste lämna hemmet.

På liknande sätt uppmuntras vi att ”ta skydd” i evangeliet. President Oaks sa: ”Följer vi Herrens befallning att ’stå därför på heliga platser och låt er inte rubbas förrän Herrens dag kommer, för se, den kommer snart’? (L&F 87:8) Vilka är dessa ’heliga platser’? Förvisso innefattar de templet och trofast hållna tempelförbund. Förvisso innefattar de hemmet där barnen värdesätts och föräldrarna respekteras. Förvisso innefattar heliga platser de ämbeten vi fått genom prästadömsledare, däribland missionskallelser och ämbeten som trofast utförs.”7

Kyrkans medlemmar kände saknaden när vi inte längre kunde träffas som församlingar eller tjäna i templet. Men vi lärde oss också hur viktigt det var att förankra våra hem som heliga platser. Att närvara vid kyrkans möten, tjäna i templet och göra våra hem till tillflyktsorter för tro stärker oss och våra familjer i våra förberedelser för Kristi andra ankomst.

Första hjälpen och omvändelse

Bra första-hjälpen-utrustning och kunskaper om första hjälpen är viktiga för vår timliga förberedelse. Hela världen sökte efter bra munskydd och mediciner under pandemin. Att ha ett lager av medicin och medicinskt material är en viktig del av att vara förberedd för naturkatastrofer och andra svåra omständigheter som kommer.

På samma sätt är den andliga första hjälpen viktig. Herren har berett ett sätt för oss att bli helade. Omvändelse ger oss möjligheten att justera vårt beteende och ta emot Jesu Kristi lindring och låta hans försoning rena oss. Äldste Hans T. Boom i de sjuttios kvorum har sagt: ”Några av oss är sårade, men Herrens förbandslåda har bandage som är stora nog att täcka alla våra sår.”8

Regelbunden omvändelse förädlar oss i vår förberedelse för det som kommer. När vi ständigt omvänder oss blir vi starkare, bättre och mer i samklang med Herren. President Nelson har sagt:

”När Jesus befaller dig och mig att ’omvända’ oss, ber han oss att ändra på vårt sinne, vår kunskap, vår ande, …

Inget är mer befriande, mer förädlande eller mer avgörande för vår personliga utveckling än regelbunden, daglig inriktning på omvändelse. … När omvändelsen kombineras med tro ger den tillgång till Jesu Kristi försonings kraft.”9

Mental kraft och vittnesbörd

Många människor kämpade med psykisk hälsa under pandemin. En del av vår förberedelse innefattar att ha etablerade vanor som gynnar god psykisk hälsa. Många av oss prövades när svårigheterna tilltog och växte med tiden. Kyrkans ledare har uppmuntrat oss att inkludera psykisk hälsa och kraft i vår beredskap.

Andligen behöver vi fokusera på att stärka våra vittnesbörd så att de kan utstå de prövningar som alla trofasta kommer att möta. President Russell M. Nelson sa: ”Vår Frälsare och Återlösare Jesus Kristus utför några av sina mäktigaste kraftgärningar under tiden från nu och fram till sin återkomst. Vi kommer att se mirakulösa tecken på att Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus presiderar över den här kyrkan i majestät och härlighet. Men i kommande dagar blir det inte möjligt att överleva andligt utan den Helige Andens ledande, tröstande och ständiga inflytande.”10

Bild
a house built on a large rock sits up high above the surrounding area

Som Frälsaren sa måste var och en av oss bygga våra andliga hus på klippan – vilket betyder att leva i lydnad till hans lärdomar – så att vi kan ha en fast grund (se 3 Ne. 14:24–25). Det här kommer att vara nödvändigt för att överleva de andliga attacker som vi vet ska komma.

I vårt arbete på att förbereda oss själva och världen för Jesu Kristi andra ankomst måste vi också förbereda våra familjer timligt för det som har förutsagts för dessa dagar. Naturkatastrofer, samhällsomvälvningar och politiska oroligheter väntar oss enligt det våra profeter har sagt. Dessa händelser kommer att kräva noggrann förberedelse så att vi fysiskt kan beskydda oss själva och våra familjer.

På samma sätt måste vi beskydda oss själva och våra familjer från den ondska som kan förgöra oss. När vi förlitar oss på personlig uppenbarelse, ger vår ande regelbunden näring såsom bön och omvändelse samt står på heliga platser, så hjälper det oss att bygga vittnesbörd som är starka och orubbliga.

Sedan kan vi lita på Herrens löfte att om vi är redo – både timligen och andligen – så ska vi inte frukta (se L&F 38:30).

Slutnoter

  1. David A Bednar, ”Vi ska pröva dem med detta”, Liahona, nov. 2020, s. 9.

  2. Russell M. Nelson, ”Välkomna framtiden med tro”, Liahona, nov. 2020, s. 74.

  3. Russell M. Nelson, ”Inledande budskap”, Liahona, maj. 2020, s. 6.

  4. Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 88, 89, 90.

  5. Russell M. Nelson, ”Inledande budskap”, s. 6.

  6. Dallin H. Oaks, ”Att förbereda oss för Kristi andra ankomst”, Liahona, maj 2004, s. 8.

  7. Se Dallin H. Oaks, ”Att förbereda oss för Kristi andra ankomst”, s. 10.

  8. Hans T. Boom, ”Att veta, älska och växa”, Liahona, nov. 2019, s. 105.

  9. Russell M. Nelson, ”Vi kan göra bättre och bli bättre”, Liahona, maj 2019, s. 67.

  10. Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 96.

Skriv ut