2021
Pagter kan transformere vores relationer
Oktober 2021


Unge voksne

Pagter kan transformere vores relationer

Forfatteren bor i Utah i USA.

Pagter kan give os styrke til at elske os selv, tjene andre og vende os til vor himmelske Fader og Frelser.

Billede
Boston Massachusetts Temple

Foto af templet i Boston i Massachusetts: Christina Smith

Som barn var jeg stolt af at være i stand til at definere et stort ord som pagt. Når emnet blev omtalt i kirken, kunne jeg stolt udbryde: »En pagt er et løfte mellem mig og Gud!«

Da jeg voksede op, indgik jeg pagter via dåb og i templet, og min definition forblev stort set uændret. Jeg så pagter som et sæt regler, jeg skulle følge. Derefter ville Gud overholde sin del af aftalen ved at skænke de lovede velsignelser.

For mig virkede pagter til at være noget, der skulle krydses af på livets liste. Jeg kunne se, hvordan andre evangeliske handlinger, såsom bøn og faste, handlede om at udvikle en relation til vor himmelske Fader, men pagter virkede til at handle om vor himmelske Faders regler.

Det viser sig, at min barndoms definition var et godt sted at starte. Men den havde brug for lidt tilføjelser, hvis pagter skulle transformere mit liv på den måde, som Gud havde tænkt det.

Udfyld de manglende brikker

Disse ord af Ældste Gerrit W. Gong fra De Tolv Apostles Kvorum var et nyttigt udgangspunkt for at udvikle min definition af pagt:

»Gennem guddommelig pagt tilhører vi Gud og hinanden. Pagtsbånd er et mirakel …

Det er ikke at give op omkring os selv, hinanden eller Gud.«1

Efter jeg fandt det citat, er det gået op for mig, at pagter påvirker vores liv i det daglige. Når vi virkeligt efterlever de pagter, som vi har indgået, opgiver vi ikke os selv, folk omkring os eller Gud. Vores pagter hjælper os med at forstå vores relationers sande natur og giver os den styrke, som vi behøver, for at udvikle dem.

Pagter handler om andet end at følge regler; de handler om at styrke relationer!2

Lad os tage at kig på tre afgørende relationer i vores liv og den måde, hvorpå pagter kan transformere dem: vores relationer til os selv, til andre og til vor himmelske Fader og Frelser.

Erkendelse af vores evige identitet

Alle har en længsel efter en følelse af identitet. Da jeg gik i high school, lagde jeg meget af min identitet omkring min kærlighed til dans. Jeg tog hele tiden danselektioner og optrådte, »danser« var en afgørende del af den, jeg var.

Men så blev jeg færdig med high school, og livet førte mig væk fra dans. Uden dans manglede jeg den daglige motivation, og jeg higede efter igen at føle mig som en del af en gruppe. Jeg kæmpede med fortvivlelse i ugevis, mens jeg prøvede at genopdage, hvem jeg var, og hvor jeg hørte til. Denne vanskelige oplevelse lærte mig, at selv om nogle identiteter er flygtige, så kan andre berige vores liv for altid.

Ældste Gong har sagt:

»[Gud] opfordrer os med uendelig kærlighed til at fatte tro og indgå pagt.

Det ældgamle paradoks er stadig sandt. Når vi giver slip på vores verdslige egeninteresser gennem pagtsbånd, finder og bliver vi vores bedste evige selv – frie, levende, ægte.«3

Det gav mening og var en lærerig oplevelse at være en del af en dansetrup, men fordi jeg fokuserede for meget på min identitet som danser, distraherede det mig fra min evige identitet.

Det, der hjalp mig med igen at fokusere på min evige identitet, var, at jeg mindede mig selv om mine dåbspagter. Da jeg besluttede først og fremmest at forme min identitet omkring at være Jesu Kristi discipel, fandt jeg det tilhørsforhold, som jeg higede efter.

Jeg indså også, hvordan det hjælper os med at fokusere på Kristus og derfor hjælper os med at få succes i alle aspekter af livet, når vi indgår og holder pagter med Gud. Jeg tror på, at Kristus interesserer sig for min kærlighed til dans og har hjulpet mig med at lykkes med det. Jeg skulle blot lære ikke at gøre dans til min grundlæggende identitet.

Denne rejse gennem livet vil se forskellig ud for alle. Men det kan give os alle sammen den styrke, som vi har brug for til at blive de bedste udgaver af os selv, hvis vi holder vores pagter og bliver på pagtens sti.4

Styrk vores kærlighed til andre

Billede
two women hugging

Kærlighedsrelationer er en af de mest berigende dele af livet, men de kan også være anstrengende at opbygge og pleje. Vi vil gennem vores pagter bedre kunne forstå, hvordan vi skal elske folk omkring os. Ældste Gong sagde: »Når vores sande guddommelige jeg bliver åbenbaret igennem vores pagter med Gud, lærer vi at se og elske vores brødre og søstre, som han gør.«5

Pagter kan transformere vores syn på jordiske relationer. Da en af mine venner eksempelvis var blevet døbt i 40’erne, sagde hun, at hun havde fået en anden forståelse af sin rolle som mor. Visheden om at vor himmelske Fader ville vejlede hende med helligåndsgaven, forsikrede hende om, at hun kunne hjælpe sine børn med at overvinde deres personlige udfordringer.

Det kan velsigne vores jordiske relationer på mange måder, når vi overholder pagter, blandt andet sådan her:

  • Når vi husker pagternes evige natur, kan vi finde håb, styrke og tålmodighed i svære relationer.

  • Efterhånden som vi bliver bedre til at holde løfter, kan vi udvikle en større grad af tillid til hinanden.6

  • At »sørge med dem, der sørger« (Mosi 18:9) kan hjælpe os med at udvikle en følelse af nærhed og kærlighed.

  • Når vi indser, at vi alle er børn af vor himmelske Fader, kan vores hjerte blive fyldt med kærlighed, selv til helt fremmede mennesker (se L&P 18:10-11).

Det er blot nogle få eksempler. Men jeg er taknemlig for, at vor himmelske Fader kan give os styrke til at udvikle de nødvendige egenskaber og synsvinkler til vellykkede relationer, når vi holder vores pagter.

Styrkelse af vores relation til vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Selv om det er sandt, at det er de samme ord, der bruges, når forskellige personer indgår bestemte pagter (eksempelvis dåb og tempelbegavelse), så er der to ord, som gjorde pagterne unikke, da jeg indgik dem: Emily Abel. De to ord omdannede universelle pagter til min personlige invitation til at lade Kristus være til stede i mit liv. De pagter er grunden til, at jeg nu, i kraft af præstedømmets kraft, er knyttet til Kristus »med kærlighedsbånd«7, og at han nu er knyttet til mig. Det samme gælder for enhver person, som indgår pagter.

Dr. Ellie L. Young, lektor i klinisk psykologi og specialundervisning ved Brigham Young University, har sagt: »At være knyttet til Kristus vil sige, at vi kender ham. Vi føler hans lindrende kærlighed. Vi føler hans vejledende hånd i vores liv.«8

Vores pagter handler – i hvert fald delvist – om at lære at elske vor himmelske Fader og Frelser og at kende deres stemmer (se Alma 5:60). At se vores pagter som en del af en personlig, dynamisk relation med dem er afgørende for at kunne vende tilbage til pagtens sti, når vi kommer på afveje. Når vi træder forkert, mens vi prøver at gå ad pagtens sti, kalder de på os og opfordrer os til at komme tilbage. Vor himmelske Fader og Jesus Kristus er altid villige til at tilgive, når vi oprigtigt ønsker at komme tættere på dem.

Nu ved jeg, at jeg ærer mine pagter ved at have en stærk relation til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Selv når vi har begået en større synd, vil vores pagter aldrig blive annullerede, hvis vi omvender os. Vor Fader i himlen og vor Frelser indbyder os til at komme og begynde på genopretningsarbejdet. Som ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Det er umuligt for dig at falde uden for rækkevidden af Kristi forsonings uendelige lys.«9

I en verden med så meget konkurrence er jeg taknemlig for pagter, der hjælper mig med at huske mit uendelige værd. I en verden fyldt med komplekse relationer er jeg taknemlig for, at pagter kan vejlede mig i min interaktion med andre. Og i en verden fyldt med udfordringer er jeg taknemlig for min himmelske Fader og Frelser, som hjælper mig med at navigere sikkert hjem.

Noter

  1. Gerrit W. Gong, »Miraklet ved pagtsbåndet«, Liahona, feb. 2019, s. 28-29.

  2. Se Gérald Caussé, »Det handler om mennesker«, Liahona, maj 2018, s. 111.

  3. Gerrit W. Gong, »Pagtsbånd«, Liahona, nov. 2019, s. 80.

  4. Se Dieter F. Uchtdorf, »I betyder noget for ham«, Liahona, nov. 2011, s. 22.

  5. Gerrit W. Gong, »Miraklet ved pagtsbåndet«, s. 28.

  6. Se Ronald A. Rasband, »Lad os stå ved vores løfter og pagter«, Liahona, nov. 2019, s. 53-56.

  7. »Our Savior’s Love«, Hymns, nr. 113.

  8. Ellie L. Young, »The Transformative Power of Covenants«, (foredrag på Brigham Young University 11. juni 2019), s. 2, speeches.byu.edu.

  9. Se Jeffrey R. Holland, »Arbejderne i vingården«, Liahona, maj 2012, s. 33.

Udskriv