2022
La tvilen komme troen til gode
April 2022


Unge voksne

La tvilen komme troen til gode

Når vi har ubesvarte spørsmål, kan vi velge tro.

Bilde
en ung kvinne som leser i Skriftene utendørs

Foto: Judith Ann Beck

For noen år siden knelte jeg ned for å be for første gang i mitt liv. Tidligere den dagen hadde jeg hatt mitt første møte med misjonærene, og de delte budskapet om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium og ga meg en Mormons bok.

Da jeg fikk min første anledning til å stille min himmelske Fader et hvilket som helst spørsmål, spurte jeg ikke om noe av det jeg hadde hørt eller lest, var sant. Jeg spurte ham heller ikke om de forvirrende og bekymringsfulle ryktene jeg hadde hørt om Kirken fra populærkulturen.

I stedet tryglet jeg min himmelske Fader om å velsigne meg med et ønske om å få vite at det misjonærene fortalte meg, var sant.

Og på grunn av denne bønnen ble jeg ledet til sannheten – at evangeliet og Jesu Kristi Kirke virkelig hadde blitt gjengitt til jorden igjen.

Voksende tro

President Russell M. Nelson beskrev tro som “den største kraft som er tilgjengelig for oss i dette liv”. 1 Uansett når vi sluttet oss til Jesu Kristi Kirke, er det sannsynlig at vi har hatt spørsmål eller tilbøyeligheter til tvil som har forstyrret vår evne til å få tilgang til den troens kraft president Nelson beskrev.

Men spørsmål trenger ikke å begrense vår tro. Spørsmål kan bli storartede åndelige byggestener som styrker vårt vitnesbyrd hvis vi betrakter dem som anledninger til å styrke og utøve vår tro.

Her er fem trinn som har hjulpet meg å la tvilen komme troen til gode i møte med spørsmål:

1. Begynn med et ønske

Bønnen jeg holdt etter å ha møtt misjonærene, var min første, men den var definitivt ikke min siste. Spørsmålet jeg stilte, utgjorde hele forskjellen i mine anstrengelser for å utvikle tro – det begynte med mitt enkle ønske om å tro. Å be om et ønske om å tro øker vår tro på at våre spørsmål kan og vil bli besvart (se Alma 32:27).

2. Forstå din identitet

Den viktigste sannheten å vite når vi søker svar og større tro, er at vi er dypt elskede barn av himmelske foreldre. Gud ønsker bare vårt beste. Han ønsker å veilede oss. Å forstå vårt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus hjelper oss å ønske å forene vår vilje med deres og vite hvilke spørsmål vi skal stille.

3. Vær tålmodig

Jeg har stilt så mange spørsmål i bønn, og jeg har fått svar på hvert eneste av dem – selv om svarene bare var enkle, trøsterike budskap fra Ånden som ba meg om å være tålmodig. Vi mottar kanskje ikke direkte svar umiddelbart eller i det hele tatt i dette liv. Noen ganger trenger vi kanskje tid til å vokse før vi er klare til å høre svarene. Men “vi behøver faktisk ikke å finne svar på ethvert spørsmål for å få et vitnesbyrd og stå som vitne om sannheten.” 2 Vår himmelske Fader vil gi svar i henhold til sin fullkomne tidsplan.

4. Gi kraft til tro – ikke tvil

I månedene etter mitt første møte med misjonærene, møtte jeg motstand og spørsmål som truet mitt gryende vitnesbyrd. Jeg ba ikke bare om et ønsket om å tro Gud, men også om å tro ham. Istedenfor å fokusere på tvil eller spørsmål, kan vår himmelske Fader gi oss anledninger til å “utøve tro i den minste grad” (Alma 32:27). Disse mulighetene kan bare komme hvis vi har tro og villig stoler på ham istedenfor å se etter grunner til å tvile på ham. Som eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum har sagt: “Tvil på deres tvil før dere tviler på deres tro.” 3

5. Velg å tro

Hvis du har spørsmål som bekymrer deg, må du ikke legge bekymringene på hyllen og la dem bli betente. Handle i tro. Søk aktivt etter svar. President Nelson sa: “Hvis du er i tvil … velg å tro og hold deg trofast. Still dine spørsmål til Herren og til andre trofaste kilder. Studer med et ønske om å tro … Slutt å øke din tvil ved å øve på den sammen med andre tvilere. La Herren lede deg på din reise av åndelige oppdagelser.” 4

Vær villig til å la ham lede deg. Du må kanskje vente på svar eller godta svar fra vår himmelske Fader som ikke er helt som du forventet. Men uansett hvor du måtte være på din trosreise, vil vår himmelske Fader veilede deg og gi deg glede når du fortsetter å velge å tro.

Skriv ut