2022
Hva et enkelt gresskarfrø lærte meg om Guds kjærlighet
Juli 2022


Bare digitalt: Unge voksne

Hva et enkelt gresskarfrø lærte meg om Guds kjærlighet

Jeg lærte at når vi dyrker Guds kjærlighet gjennom vennlighet, høflighet, medfølelse og inkludering, vil den vokse eksponentielt.

Bilde
Et gresskar som vokser på en ranke

Mitt barndomshjem var omgitt av åkrer med alfalfa. Da jeg var ni år gammel, ryddet jeg et lite område på kanten av åkrene for å plante en hage. Tidlig på våren plantet jeg et enkelt gresskarfrø og passet på det hver dag, ivrig etter at det skulle spire. Til min store glede presset små grønne blader seg gjennom jorden i løpet av noen få dager. I dagene og ukene som fulgte, undret jeg meg over den raske veksten til mitt lille frø. Med guddommelige komponenter som frø, jord, sollys og vann, ble mitt lille frø på mirakuløst vis forvandlet til flere ranker som strakte seg ut i alle retninger.

Kort tid senere dukket det opp grønne knoller der oransje og gule blomster nettopp hadde blomstret. Og i løpet av sommeren ble knollene forvandlet til store, oransje gresskar. Da innhøstingen kom, skar jeg opp gresskarene mine. Jeg ble forbløffet! Hvert gresskar hadde produsert hundrevis av frø.

Du tenker kanskje for deg selv: “Det er flott, men hva har dette gresskarfrøet å gjøre med meg som ung voksen?” Vel, da jeg så den tilsynelatende endeløse tilførselen av frø fra innhøstningen min, forsto jeg plutselig hvordan det begrensede (ett frø) med Guds hjelp kunne bli omgjort til det uendelige og evige. Jeg så at “ingenting er umulig for Gud” (Lukas 1:37). Jeg erfarte at ordene i skriftstedet var sanne: “Ved små og enkle ting vil store ting skje” (Alma 37:6).

Gud skapte mitt lille gresskarfrø til å produsere ubegrensede, til og med uendelige generasjoner med frø i en uendelig syklus av vekst og utvikling. Og det samme gjelder mange andre ting i vårt liv, herunder evnen til å føle og dele hans guddommelige kjærlighet.

La Guds kjærlighet vokse

Med tiden har jeg lært å forstå at vår kjærlige himmelske Fader har plantet frø av sin evige kjærlighet i hver enkelt av oss. Gud elsker oss nok til å plante sin kjærlighet i vår sjel i den hensikt at vi pleier den og lar den vokse gjennom tjeneste, tro, omvendelse og overholdelse av pakter.

Så hva med de gangene i livet når vi føler oss langt borte fra Guds kjærlighet? Noen ganger føler vi oss langt borte fra ham fordi vi har gjort feil eller syndet, og ikke har funnet styrke eller mot til å ta de første skrittene mot omvendelse. Noen ganger blir vi så opptatt og distrahert av alle de andre tingene som foregår i livet vårt, at vi glemmer eller setter til side å gjøre de små tingene hver dag som hjelper oss å føle oss nærmere vår himmelske Fader og hans kjærlighet. Vi kan også føle at vi har hatt én for mange ubesvarte bønner eller én for mange som har såret oss eller ganger da Gud ikke hjalp oss.

Vi kan føle oss så langt borte fra Guds kjærlighet i vårt eget liv at vi ikke engang kan forestille oss hvordan vi kan dele denne kjærligheten med andre.

Men uansett hvilken stilling eller tilstand vi befinner oss i, uansett hvilken lidelse eller urettferdighet vi har utholdt, kan vår himmelske Faders kjærlighet vokse gjennom vanskelighetene i vårt liv. Den kan overvinne all smerte, sinne og frustrasjon. Hvis vi pleier Guds kjærlighet gjennom vennlighet, høflighet, medfølelse og inkludering, vil den vokse eksponentielt. Vår evne til å elske og tjene andre vil bli uendelig, evig og vakrere enn vi noensinne hadde drømt om var mulig.

Når vi pleier frøet av Guds kjærlighet i oss, kan vi høste Kristi rene kjærlighet – nestekjærlighet (se Moroni 7:47). De som pleier frøet av Guds kjærlighet, høster også en stor avling av venner, fellesskap og økt tro – tre ting som alle unge voksne kan ha bruk for! Når vi omhyggelig pleier frøet av Guds kjærlighet, kan vi oppleve en ubegrenset innhøsting av evig kjærlighet i våre familieforhold, vår tjeneste i Kirken og vårt eget liv.

Å dele Guds kjærlighet

Skriftene lærer oss at “Gud er kjærlighet” (1 Johannes 4:8). President M Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, sa at “den viktigste egenskap i vår himmelske Fader og hans elskede Sønn som vi skulle ønske og prøve å tilegne oss, er nestekjærlighet, ‘Kristi rene kjærlighet’ (Moroni 7:47).(Moroni 7:47)”.1

Denne Kristi rene kjærlighet setter oss i stand til å elske og tjene andre slik Frelseren gjorde. Når vi følger Kristi eksempel på tjeneste, oppdager vi Guds kjærlighet i oss og lærer å dele denne kjærligheten med andre.

De som kjenner meg godt, vet at jeg fortsatt ofte bærer et gresskarfrø i lommen for å minne meg om den viktige livslærdommen jeg har fått: Vår himmelske Fader kan ta noe så lite som et frø av kjærlighet i vårt liv og omgjøre det til mektig, uendelig og evig kjærlighet og tjeneste for Gud, vår neste og oss selv.

Skriv ut