2023
Hvordan Skriftene lærer meg å elske andre
September 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Hvordan Skriftene lærer meg å elske andre

Å studere Skriftene hjelper oss å oppleve større nestekjærlighet for menneskene rundt oss.

Bilde
en åpen bok under et hjerte

I oppveksten visste jeg at evangeliet var sant ved å delta i Seminar, se min eldste brors eksempel og lese i Skriftene. Men jeg opplevde mye motstand da jeg fylte 19 og begynte å forberede meg til å reise på misjon. Jeg måtte vente mye lenger enn jeg ønsket, men til slutt var jeg i stand til å tjene. Det var den mest minneverdige tiden i livet mitt!

Og selv om jeg opplevde mye motstand på misjonen min, var det der jeg kom betydelig nærmere Jesus Kristus og lærte om hans fullkomne kjærlighet fra Skriftene og mine egne erfaringer. Jeg var i stand til å lære å elske dem jeg tjente, slik Frelseren elsket dem.

Å utvikle nestekjærlighet hjalp meg å tjene de to beste årene av mitt liv, og når jeg tenker tilbake på denne tiden, forstår jeg enda mer fullstendig hvordan Skriftene fikk meg til å utvikle Kristi rene kjærlighet.

Skriftene hjelper oss å elske

Anser du deg selv for å være en Jesu Kristi disippel?

I Mormons bok forkynte Moroni at Kristi disipler var i besittelse av visse dyder. Disse dydene omfatter nestekjærlighet eller, som han sier det, “Kristi rene kjærlighet” (Moroni 7:47). Men for meg, og for mange av oss, kan det noen ganger være vanskelig å vise nestekjærlighet overfor alle, spesielt i den formørkede verden vi lever i.

Jeg har ofte spurt meg selv – og vår himmelske Fader:

“Hvordan kan jeg følge rådet om å utvikle Kristi rene kjærlighet når jeg er så ufullkommen?”

Ved mye personlig ettertanke og gransking, har jeg lært meg en nyttig øvelse som er tilgjengelig rett foran oss.

Når vi ønsker svar og veiledning, trenger vi ikke gå lenger enn til Skriftene! Vi vet at “Kristi ord vil fortelle [oss] alt [vi] skal gjøre” (2 Nephi 32:3), men tror du virkelig på “de hellige skrifter” (Helaman 15:7) og deres kraft til å hjelpe deg å utvikle nestekjærlighet?

Ved mitt eget skriftstudium fant jeg den hjelpen jeg trengte for å utvikle mer nestekjærlighet. Jeg føler at mitt hjerte forandrer seg når jeg leser Frelserens sannheter. President Spencer W. Kimball (1895–1985) sa: “Hvis jeg fordyper meg i Skriftene … oppdager jeg at jeg elsker mer inderlig dem som jeg må elske av hele mitt hjerte, sinn og styrke.”1

Jeg har innsett at skriftstudium er et av de mest effektive verktøyene som kan hjelpe oss å bli som Jesus Kristus. Når vi setter av en tid og et sted til å grunne på Skriftene, kan vi lære mer om hans sannhet, kjærlighet og vilje – spesielt om hvordan vi kan elske andre slik han gjør.

Å praktisere Frelserens rene kjærlighet

Søster J. Annette Dennis, førsterådgiver i Hjelpeforeningens presidentskap, sa nylig: “Frelseren … er legemliggjørelsen av nestekjærlighet, av ren kjærlighet. Når vi trinnvis lærer å gjøre det han ber oss om … vil hans kjærlighet strømme gjennom oss og gjøre alt han ber oss om, ikke bare mulig, men til slutt mye enklere og lettere [se Mosiah 24:15] og mer gledesfylt enn vi noensinne kunne forestille oss. Det krever øvelse. Det kan ta mange år, slik det har gjort for meg, men når vi til og med ønsker at kjærlighet skal være vår motiverende kraft, kan han ta det ønsket, [se Alma 32:27], det frøet og til slutt gjøre det til et vakkert tre, fullt av den søteste frukt [se Alma 32:41].”2

Å utvikle nestekjærlighet krever øvelse, men hvis vi er villige til å lære av og handle ifølge Skriftene, kan vi bli flinkere til å vise Kristus-lignende kjærlighet. Vi vil oppdage at sannhetene i Skriftene og profetene virkelig bygger en mer Kristus-lignende karakter i oss. Vi vil oppdage at det er mulig å utvikle Kristi rene kjærlighet. Og med hans rene kjærlighet, som da vil være en del av vår egen karakter, vil vi bli bedre i stand til å elske andre slik han gjør og føle mer av hans rene kjærlighet i vårt eget liv.

Skriv ut