Kom och följ mig
Vad innebär det att ha tro på Jesus Kristus?


Vad innebär det att ha tro på Jesus Kristus?

Om vår tro ska leda till frälsning så måste den ha Herren Jesus Kristus i centrum. När vi tror på Jesus Kristus litar vi på honom och lyder hans bud. Tro är inte något passivt. Vi uttrycker vår tro genom våra handlingar – genom vårt sätt att leva.

Förbered dig andligen

Hur har du utövat tro på Jesus Kristus? Vilka upplevelser kan du berätta om för de unga männen som kan inspirera dem att handla i tro?

Hur utövar de aronska prästadömsbärarna som du undervisar sin tro på Jesus Kristus? Vad gör de för att stärka sin tro?

När du studerar skrifterna och andra resurser för att lära dig om tro, sök då efter sådant som kan hjälpa de unga männen att stärka sin tro på Jesus Kristus.

Hebr. 11:4–9, 17–29; Ether 12:11–22 (exempel på personer som visade tro)

Jak. 1:5–6; 2:14–20 (tro är också att agera)

Alma 32:21, 26–43 (tro är hopp om ting som inte syns men som är verkliga)

Moroni 7:33–41 (det är genom tro som underverk utförs)

Quentin L. Cook, ”Trons grunder”, Liahona, maj 2017, s. 127–131

Bonnie H. Cordon, ”Förtrösta på Herren och håll dig kvar på mittpunkten”, Liahona, maj 2017, s. 6–9

Dieter F. Uchtdorf, ”Fjärde våningen, sista dörren”, Liahona, nov. 2016, s. 15–18

Neil L. Andersen, ”Tro är ingen tillfällighet, det är ett val”, Liahona, nov. 2015, s. 65–68

Tro”, Stå fast i din tro, s. 155–158

Video: ”En ren och enkel tro”, ”Följ honom – Ett påskbudskap om Jesus Kristus”

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren sa: ”Min lära är inte min, utan hans som har sänt mig” (Joh. 7:16). Han undervisade om den lära som han fått från sin Fader. Hur kan du försäkra dig om att det du undervisar om är den sanna läran? (se Undervisning: Den högsta kallelsen, s. 52–53).

Bild

Video: ”Ställ frågor till oss”

Se mer

Låt de unga männen leda

En medlem av kvorumpresidentskapet leder kvorummötet. Han leder de unga männen när de samråder om kvorumangelägenheter, undervisar dem om deras prästadömsansvar (ur skrifterna och boken Plikt mot Gud) och ber en rådgivande eller annan kvorummedlem att hålla en evangelielektion. Han kan förbereda sig genom att fylla i en dagordning för ett kvorummöte när de träffas som presidentskap.

Påbörja lärandeupplevelsen

Välj från de här idéerna eller skapa en egen genomgång av läran som togs upp under förra veckans lektion och presentation av den här veckans lektion:

  • Be varje ung man att under 30 sekunder lista allt han minns från förra veckans lektion. Be de unga männen att läsa upp sin lista. Hur kan du använda deras listor till att presentera ämnet tro?

  • Rita en enkel roddbåt och skriv ordet ”tro” på den. Lägg till en åra som heter ”hopp” och en annan som heter ”handling”. Fråga kvorumet vad som skulle hända om båten bara hade en åra. Vad skulle hända med vår tro om vi inte handlar efter det vi hoppas på? Använd skrifterna eller Stå fast i din tro (s. 155–158) för att hjälpa kvorumets medlemmar att förstå vad tro innebär och vad ritningen har att göra med den.

Lär tillsammans

Nedanstående aktiviteter kan hjälpa kvorumets medlemmar att förstå vad det innebär att ha tro på Jesus Kristus. Välj med Andens vägledning en eller flera aktiviteter som fungerar bäst för ditt kvorum:

  • Be de unga männen läsa Alma 32:21 och Helaman 5:12. Be några av dem sammanfatta med egna ord det de lär sig om tro i de här skriftställena. Be de unga männen hitta exempel på människor som hade en stark trosgrund i äldste Quentin L. Cooks tal ”Trons grunder” eller äldste Neil L. Andersens tal ”Tro är ingen tillfällighet, det är ett val”. Be dem berätta vad de hittar. Vad kan de göra för att bygga en stark grundval av tro? 

  • Be två unga män komma och ställa sig framför klassen. Be den ene unge mannen att försöka stå på olika sätt (som till exempel att stå med fötterna isär eller luta sig åt något håll) och låt den andre unge mannen knuffa till honom lite lätt medan han står på de olika sätten. Vilka ställningar hjälpte den unge mannen att stå stadigt? Vilka ställningar gjorde att han tappade balansen? Be de unga männen läsa syster Bonnie H. Cordons tal ”Förtrösta på Herren och håll dig kvar på mittpunkten” och leta efter förslag på hur vi kan utveckla större tillit till Jesus Kristus och behålla honom som mittpunkten för vår tro. Har de unga männen haft någon upplevelse de kan berätta om när de förlitade sig på sitt förstånd och fick uppleva konsekvenserna? Eller när de litade på Frälsaren och fick ta emot välsignelserna? 

  • Ge en kvorummedlem i uppgift att hålla en del av lektionen. Han kan göra det som en del i sin plan i Plikt mot Gud för att lära sig och undervisa om tro (se ”Förstå läran”, s. 18, 42 eller 66).

  • Be varje ung man att hitta en berättelse i skrifterna där någon handlar efter sin tro på Jesus Kristus (se till exempel 2 Mos. 14:19–28; Matt. 8:5–13; Hebr. 11:4–9, 17–29; Ether 12:11–22; 1 Nephi 4). Be de unga männen att också skriva ner en upplevelse där de eller någon annan de känner utövade tro på Jesus Kristus. Be varje ung man att återge berättelsen som han hittade i skrifterna och upplevelsen han skrev ner. De kan göra det i mindre grupper eller tillsammans som kvorum.

  • Skriv följande frågor på tavlan: ”Vad är tro? Vad innebär det att ha tro på Jesus Kristus? Hur lever jag i tro? Hur kan jag öka min tro? Be kvorummedlemmarna att läsa president Dieter F. Uchtdorfs tal ”Fjärde våningen, sista dörren” och söka efter svar på de här frågorna. Be dem skriva upp sina svar på tavlan och berätta om annat som de lärde sig för kvorumet. Som en del av det här samtalet kan du fråga: ”Vad innebär det att fortsätta i tro tills vi når ’fjärde våningen, sista dörren’, som missionärerna i berättelsen gjorde?

  • Be de unga männen att läsa Matteusevangeliet 17:20 och fråga dem vad de tror att det innebär att man kan flytta berg om man bara har tro. Återge följande uttalande av biskop Richard C. Edgley: ”Jag har aldrig sett någon förflytta ett riktigt berg. Men tack vare tro har jag sett berg av tvivel och förtvivlan flyttas och ersättas med hopp och optimism. Tack vare tro har jag själv sett ett berg av synd ersättas med omvändelse och förlåtelse. Och tack vare tro har jag bevittnat hur ett berg av lidande ersatts med frid, hopp och tacksamhet. Ja, jag har sett berg förflyttas” (”Tro – valet är ditt”, Liahona, nov. 2010, s. 33). Visa videon ”En ren och enkel tro” och be de unga männen att se vilka berg som förflyttades genom tro (eller berätta om en upplevelse du har haft).

Be de unga männen berätta vad de har lärt sig i dag. Förstår de vad det innebär att ha tro på Jesus Kristus? Vilka känslor eller intryck fick de? Har de några frågor? Kan ni behöva tala mer om den här läran?

Undervisningstips

”När du undervisar från skrifterna hjälper det ofta att låta eleverna leta efter eller lyssna efter något särskilt” (Undervisning: Den högsta kallelsen, s. 55).

Inbjud till handling

Den unge mannen som leder mötet avslutar det också. Han kan:

  • berätta vad det betyder för honom att ha tro på Jesus Kristus och vad han planerar att göra för att tillämpa sin tro

  • samtala med kvorumet om hur deras tro visar sig i deras tjänande i prästadömet.

Skriv ut