Kom og følg mig
Hvordan kan jeg blive mere kristuslignende?


Hvordan kan jeg blive mere kristuslignende?

Jesus Kristus er vores fuldkomne eksempel, og han har befalet os at blive, ligesom han er. Han var et eksempel på karaktertræk som tro, håb, næstekærlighed, tålmodighed, ydmyghed, renhed, flid og lydighed. Når vi lærer af ham og søger efter at udvikle hans egenskaber, så bliver vi de kvinder, som han og vor himmelske Fader ønsker, at vi skal blive.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvad er nogle af Jesu Kristi egenskaber? Hvilke af disse egenskaber har du mest brug for at udvikle? Hvem kender du, eller hvem har du set, som er et eksempel på disse egenskaber?

Hvilke kristuslignende egenskaber ser du i hver enkelt af de piger, som du underviser? Hvordan kan du tilskynde dem til at følge Frelserens eksempel og blive ligesom han?

Hvilke skriftsteder og taler vil inspirere de unge piger til at udvikle kristuslignende egenskaber?

Matt 26:36-45, 50-52; Luk 23:33-34; Joh 19:25-27; 3 Ne 17 (Eksempler på Kristi egenskaber)

Mosi 3:19 (Ved Jesu Kristi forsoning kan vi blive hellige)

3 Ne 12:48; Moro 7:48 (Opfordring til at blive ligesom Frelseren)

Henry B. Eyring, »Stol på den Ånd, der leder til at gøre det gode«, Liahona, maj 2016, s. 16-18

Richard J. Maynes, »Glæden ved at leve et liv, der er centreret om Kristus«, Liahona, nov. 2015, s. 27-30

Thomas S. Monson, »Giv agt på den vej, du går«, Liahona, nov. 2014, s. 86-88

»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige«, Liahona, apr. 2000, s. 2-3

»Hvordan udvikler jeg kristne egenskaber?«, Forkynd mit evangelium, 2007, s. 115-126

Videoer:,

Undervisning på Frelserens måde

I alle situationer var Jesus Kristus vores eksempel og mentor. Du kan lære om hans egenskaber ved at læse i skrifterne om hans liv. Han sagde: »Jeg er vejen og sandheden og livet« (Joh 14:6). Forbered dig til at undervise de unge piger i vigtigheden af at indarbejde kristuslignende egenskaber i deres tilværelse.

Fortæl om oplevelser

Bed i begyndelsen af hver lektion de unge piger om at fortælle, undervise og vidne om oplevelser, de har haft, ved at anvende det, de har lært i den foregående uges lektion. Det vil fremme personlig omvendelse og hjælpe de unge piger til at se anvende- ligheden af evangeliet i deres hverdag.

Præsenter læresætningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle til at præsentere denne uges lektion:

  • Giv hver af de unge piger en kopi af spørgeskemaet på s. 126 i Forkynd mit evangelium , og bed dem om at bruge et par minutter på at udfylde det. Bed de unge piger om at fortælle, hvad de lærte af spørgeskemaet. Bed nogle få af dem om at fortælle om en kristuslignende egenskab, som de beundrer hos én i klassen eller ved et familiemedlem.

  • Lad de unge piger komme op til tavlen en ad gangen og skrive et eller flere ord, der beskriver Frelseren. Når alle har været oppe ved tavlen, så bed de unge piger om at overveje, hvilken egenskab de helst vil udvikle.

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge piger til at lære, hvordan de kan udvikle kristuslignende kærlighed. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Præsident Henry B. Eyring lærer os i sin tale »Stol på den Ånd, der leder til at gøre det gode«, at »det første, I må forpligte jer til at gøre«, når I ønsker at følge Frelseren, er »at gå ud og tjene i vished om, at I ikke går alene«. Hjælp de unge piger til at følge dette råd ved at indbyde dem til at gennemlæse talen, markere de løfter, minder og forpligtelser, de finder, og fortælle klassen, hvad de har lært. Hvad kan de unge piger gøre for at udføre præsident Eyrings opfordring om at tjene andre? De kunne eksempelvis skrive breve til personer, de elsker, som fx familie, venner eller naboer, hvor de giver udtryk for deres taknemlighed eller beundring. Tilskynd dem til at lytte til Åndens tilskyndelser, mens de skriver. 

  • Hjælp de unge piger til at forstå, hvorfor vi bør centrere vores tilværelse omkring Jesus Kristus ved fx at lad dem lege en leg, der handler om at centrere objekter (som fx kaste ringe eller stille mange blokke ovenpå hinanden). Vis de første fire minutter af ældste Richard J. Maynes’ tale «Glæden ved at leve et liv, der er centreret om Kristus«. Hvad lærer de om betydningen af at centrere deres liv om Kristus fra aktiviteten og talen? Bed de unge piger om at arbejde parvis og finde en beretning i talen, der viser de velsignelser, vi modtager, når vi centrerer vores liv om Kristus. Hvad vil de gøre for at centrere deres liv mere om Frelseren og hans lære? 

  • Vis de unge piger listen over kristuslignende egenskaber fra kapitel 6 i Forkynd mit evangelium: »Hvordan udvikler jeg kristne egenskaber?« Bed de unge piger om at vælge en af disse egenskaber, som de gerne vil udvikle. Afsæt tid i klas- sen til, at de kan lære om den egenskab, som de valgte, ved at følge forslagene under overskriften »Tilegn dig kristne egenskaber« på s. 122-123. Tilskynd dem til fortsat at stude- re den valgte egenskab i den kommende uge og i begyndel- sen af næste uges lektion fortælle, hvad de har lært af deres studium.

  • Bed de unge piger om hver især at læse et af de foreslåede vers i dette oplæg og markere de ord og begreber, der omhandler nogle af Frelserens egenskaber. Tilskynd dem til at se efter disse egenskaber og andre, når de ser videoen . Afsæt tid til, at de kan fortælle, hvad de føler for Frelseren og de egenskaber, som han havde. Hvordan kan de selv udvikle disse egen- skaber? De kan også fortælle om eksempler på folk, som de kender, som de mener udviser nogle af disse kristuslignende egenskaber.

  • Lad de unge piger hver især vælge en af de måder, som præsident Thomas S. Monson nævnte i sin tale »Giv agt på den vej, du går«. Bed dem sammenfatte, hvad præsident Monson fortæller os om denne vej.

Bed de unge piger om at fortælle, hvad de har lært i dag. Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Ved de, hvordan de kan blive mere kristuslignende? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være nyttigt at bruge mere tid på dette emne?

Efterlev det, vi lærer

Bed de unge piger om at overveje, hvordan de kan efterleve det, de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Give en lektion ved en familieaften om Frelserens egenskaber ud fra et af forslagene fra dette oplæg.

  • Bære deres vidnesbyrd om Frelseren for en ven, et familiemedlem eller ved et faste- og vidnesbyrdmøde.

Fortæl de unge piger, hvad de skal studere næste uge. Hvilke tanker og spørgsmål har de omkring dette emne? Hvad kan de gøre for at forberede sig på at lære? De kunne for eksempel læse en tale, se en video eller studere et skriftsted, der vedrører næste uges lektion.

Tilhørende aktiviteter for unge

Billede

Planlæg en GUF-aktivitet, der vil hjælpe de unge piger til at anvende det, de har lært i denne lektion.

Udskriv