Kom, følg med meg 2024
27. mai – 2. juni: “De ble kalt Guds folk.” Mosiah 25–28


27. mai – 2. juni: ‘De ble kalt Guds folk.’ Mosiah 25–28”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“27. mai – 2. juni. Mosiah 25–28”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
engel viser seg for Alma og Mosiahs sønner

Conversion of Alma the Younger [Alma den yngres omvendelse], av Gary L. Kapp

27. mai–2. juni: “De ble kalt Guds folk”

Mosiah 25–28

Etter å ha bodd i forskjellige land i nesten tre generasjoner, var nephittene ett folk igjen. Limhis folk, Almas folk og Mosiahs folk – til og med Zarahemlas folk, som ikke var etterkommere etter Nephi – ble nå “regnet blant nephittene” (Mosiah 25:13). Mange av dem ønsket også å bli medlem av Herrens kirke, som Almas folk hadde opprettet. Så alle som “ønsket å påta seg Kristi navn” ble døpt, “og de ble kalt Guds folk” (Mosiah 25:23–24). Etter år med konflikter og fangenskap, virket det som om nephittene omsider skulle få en periode med fred.

Men før det var gått lang tid, begynte ikke-troende å forfølge de hellige. Det som gjorde dette ekstra hjerteskjærende, var at mange av disse ikke-troende var de troendes egne barn – “den oppvoksende generasjon” (Mosiah 26:1), inkludert Mosiahs sønner og en av Almas sønner. Beretningen forteller om et mirakuløst besøk av en engel. Men det virkelige mirakelet i denne historien handler ikke bare om engler som viser seg for villfarne sønner. Omvendelse er et mirakel som, på en eller annen måte, må skje i oss alle.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Mosiah 26:1–6

Jeg kan hjelpe andre å komme til Jesus Kristus.

Omvendelse er personlig – den kan ikke overføres som en arv til ens barn. Når du leser Mosiah 26:1–6, kan du tenke på mulige grunner til at “den oppvoksende generasjon” falt fra, og legge merke til konsekvensene av deres vantro. Du kan også tenke på personer du skulle ønske du kunne bringe til Kristus. Gjennom hele ditt studium av Mosiah 25–28 kan Ånden hviske ting du kan gjøre for å hjelpe dem å utvikle tro på Jesus Kristus.

Mosiah 26:6–39

Guds trofaste tjenere søker å gjøre hans vilje.

Noen ganger tror vi kanskje at en leder i Kirken som Alma alltid vet nøyaktig hva han eller hun skal gjøre. I Mosiah 26 leser vi om et problem i Kirken som Alma aldri hadde behandlet. Hva gjorde Alma i denne situasjonen? (se Mosiah 26:13–14, 33–34, 38–39). Hva indikerer Almas opplevelse med hensyn til hvordan du kan tilnærme deg vanskeligheter i familien eller i din tjeneste i Kirken?

Hva underviste Herren Alma i Mosiah 26:15–32? Legg merke til at noen av Herrens svar ikke var et direkte svar på Almas spørsmål. Hva antyder dette når det gjelder bønn og det å motta personlig åpenbaring?

Prinsipper er evige. Tenk over hvordan historiene og læresetningene i Skriftene kan anvendes i ditt liv. Du kan for eksempel spørre deg selv: “Hvilke erfaringer har jeg hatt som er som Almas?” eller “Hvilke sannheter som Alma forkynte, kan hjelpe meg?”

Mosiah 26:15–31

Gud tilgir meg villig når jeg omvender meg og tilgir andre.

Omvendelse og tilgivelse er gjennomgangstemaer i Mosiah 26–27. Se etter ord og uttrykk som underviser om omvendelse og tilgivelse i Mosiah 26:22–24, 29–31; 27:23–37.

Noen lurer kanskje på om Gud virkelig tilgir dem. Hvordan kan du forestille deg at Alma den eldre ville gi råd til et medlem av Kirken i Zarahemla som hadde denne bekymringen? Hva lærte Alma av Herren i Mosiah 26:15–31 som kan hjelpe dette medlemmet av Kirken? (se også Moroni 6:8; Lære og pakter 19:16–18; 58:42–43).

Mosiah 27:8–37; 28:1–4

Bilde
seminar, ikon
Gjennom Jesus Kristus kan jeg forandre meg til det bedre.

Det var tydelig at Alma den yngre trengte en åndelig gjenfødelse. Han og Mosiahs sønner var “syndere av aller verste slag” (Mosiah 28:4). Men rett etter sin omvendelse, vitnet Alma at omvendelse er tilgjengelig – for alle: “Bli ikke forundret,” sa han “over at hele menneskeheten … må bli født på ny” (Mosiah 27:25; uthevelse tilføyd).

Når du leser om Almas opplevelse i Mosiah 27:8–37, vurder å sette deg i hans sted. Kan du komme på ting om deg selv som trengs å forandres? Hvem, som Almas far, kan be for deg “i stor tro”? Hvilke opplevelser har bidratt til å “overbevise deg om Guds kraft og myndighet”? (Mosiah 27:14). Hvilke “store ting” har Herren gjort for deg eller din familie som du skulle “husk[e]”? (Mosiah 27:16). Hva lærer du av Alma den yngres ord og gjerninger om hva det betyr å bli født på ny? Hvilke eksempler har du sett?

Bruk litt tid på å skrive ned noen av måtene Frelseren hjelper deg å forandre deg på – eller bli født på ny – selv om dine erfaringer ikke er like dramatiske eller plutselige som Almas. Er det en salme du kan synge eller lytte til som uttrykker dine følelser, som “Jeg står helt forundret”? (Salmer, nr. 111) Hvem kan ha nytte av å høre om dine erfaringer?

Eldste David A. Bednar sammenlignet det å bli født på ny med prosessen med at agurker skulle bli sylteagurker (se “Dere må bli født på ny”, Liahona, mai 2007, 19–22). Hva lærer denne sammenligningen deg om omvendelse?

Se også Gospel Topics, “Become like Jesus Christ” [Bli som Jesus Kristus], Evangeliebibliotek; “Alma vitner om at han er født av Gud” [Alma vitner om at han er født av Gud] (video), Evangeliebibliotek.

Mosiah 27:8–24

Gud hører mine bønner og vil besvare dem i henhold til sin vilje og tidsplan.

Kanskje du har vært i Alma den eldres situasjon sammen med et familiemedlem som gjør destruktive valg. Hva finner du i Mosiah 27:8–24 som gir deg håp? Hvordan kan disse versene påvirke dine bønner på vegne av andre?

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Mosiah 26:30–31

Herren vil at jeg skal tilgi.

  • For å hjelpe barna å finne ut hva Herren underviste Alma om tilgivelse, kan du be dem lese Mosiah 26:29–31 og telle hvor mange ganger ordet “tilgi” forekommer. Hva lærer disse versene om å tilgi andre? Se også: “Hjelp meg, o Fader”, Barnas sangbok, 52.

  • For å understreke Frelserens eksempel på tilgivelse, kan du vise et bilde av ham på korset og lese Lukas 23:33–34 sammen. Hva ba Jesus vår himmelske Fader om å gjøre for dem som satte ham på korset? Etter denne drøftingen kan barna rollespille å tilgi hverandre.

  • Noen ganger er det vanskelig å tilgi oss selv når vi gjør feil. Hvordan kan Guds ord til Alma hjelpe? Barna kan late som om de snakker med noen som ikke tror at Gud noen gang vil tilgi dem. Be barna finne noe i Mosiah 26:22–23, 29–30 som kan hjelpe vedkommende.

Mosiah 27:8–37

Jesus Kristus hjelper meg å bli mer lik ham.

  • Alma den yngres og Mosiahs sønners omvendelse kan vise barna at med Frelserens kraft kan hvem som helst forandre seg. Du eller barna kan bruke maleriene i denne oversikten, denne ukens aktivitetsside og noen skriftsteder fra Mosiah 27:8–37 til å fortelle historien (se også “Kapittel 18: Alma den yngre omvender seg”, i Historier fra Mormons bok, 49–52). Legg spesielt vekt på vers 24 for å undervise at Alma omvendte seg og at Jesus Kristus hjalp ham å forandre seg. La barna rollespille historien hvis de ønsker det.

Bilde
Alma den yngre blir båret til sin fars hus

His Father Rejoiced [Hans far frydet seg], av Walter Rane

Mosiah 27:8–24

Jeg kan be og faste om at Gud vil velsigne dem jeg er glad i.

  • Les Mosiah 27:8–24 sammen og be barna finne hva Alma og hans folk gjorde for å hjelpe Alma den yngre. Har du noen gang fastet og bedt for noen? Del din erfaring med barna, og la dem dele sine.

  • Kjenner du eller barna noen som trenger Guds hjelp? Etter Almas eksempel kan dere kanskje be sammen for vedkommende og, hvis barna er i stand til det, faste for dem også.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
engel viser seg for Alma den yngre

Illustrasjon av en engel som viser seg for Alma den yngre, av Kevin Keele