Kom, følg med meg 2024
3.–9. juni: “De var standhaftige og urokkelige.” Mosiah 29 – Alma 4


“3.–9. juni: ‘De var standhaftige og urokkelige.’ Mosiah 29 – Alma 4”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“3.–9. juni. Mosiah 29 – Alma 4”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Alma den yngre som forkynner

Alma the Younger Preaching [Alma den yngre som forkynner], av Gary L. Kapp

3.–9. juni: “De var standhaftige og urokkelige”

Mosiah 29Alma 4

Noen ser kanskje på kong Mosiahs forslag om å erstatte konger med valgte dommere kun som en klok politisk reform. Men for nephittene, spesielt de som hadde levd under den onde kong Noah, var denne forandringen betydningsfull på en åndelig måte også. De hadde sett hvordan en urettferdig konge hadde påvirket hans folk, og de var “overmåte ivrige” etter å bli fri fra slik innflytelse. Denne forandringen ville la dem være ansvarlige for sin egen rettferdighet og “[svare] for sine egne synder” (Mosiah 29:38.

Selvfølgelig betød ikke slutten på kongedømmet at det ble slutt på problemene i det nephittiske samfunnet. Listige personer som Nehor og Amlici fremmet falske ideer, vantro forfulgte de hellige, og mange av Kirkens medlemmer ble stolte og falt fra. Likevel forble “Guds ydmyke etterfølgere” “standhaftige og urokkelige” på tross av det som skjedde rundt dem (Alma 4:15; 1:25).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Mosiah 29:26–27; Alma 2:1–7

Jeg kan ha en positiv innflytelse på mitt lokalsamfunn.

Bare fem år etter dommernes regjering begynte, oppsto en krise som skulle sette Mosiahs uttalelse om at folkets stemme vanligvis ville velge det som var riktig på prøve (se Mosiah 29:26). Studer Alma 2:1–7 for å finne ut hva problemet var og hva nephittene gjorde med det. Hva kunne ha skjedd hvis ikke “kirkens folk” hadde latt sin stemme bli hørt? Hva annet lærer du av denne beretningen om hvordan Herren ønsker at du skal engasjere deg i ditt lokalsamfunn? (se også Mosiah 29:26–27).

Hva er viktige saker i ditt lokalsamfunn? Finn ut hvordan du, som nephittene, kan sikre at din stemme blir inkludert i “folkets stemme”. På hvilke andre måter kan du, som en etterfølger av Jesus Kristus, påvirke ditt lokalsamfunn til det gode?

Se også Dallin H. Oaks, “Elsk deres fiender”, Liahona, nov. 2020, 26–29.

Alma 1

Guds ord kan hjelpe meg å gjenkjenne falsk lære.

Selv om Nehor til slutt bekjente at det han underviste var falskt, fortsatte hans læresetninger å påvirke nephittene i mange år. Hvorfor tror du folk likte det Nehor underviste? Se etter løgnene i Nehors læresetninger i Alma 1:2–6, og sannhetene han brukte til å skjule disse løgnene.

Gideon imøtegikk Nehor “med Guds ord” (Alma 1:7, 9). Her er noen skriftsteder som tilbakeviser Nehors usannheter: Matteus 7:21–23; 2 Nephi 26:29–31; Mosiah 18:24–26 og Helaman 12:25–26. Prøv å sammenfatte hvert skriftsted. Hva har du lært av levende profeter som tilbakeviser falske læresetninger i vår tid?

Alma 1:19–31; 4:6–15

Jesu Kristi sanne disipler er “Guds ydmyke etterfølgere”.

Kapittel 1 og 4 i Alma beskriver perioder der Kirken hadde fremgang, men Kirkens medlemmer reagerte forskjellig på fremgangen. Sammenlign for eksempel Alma 1:19–30 med Alma 4:6–15 for å se hvordan Kirkens medlemmer forandret seg på bare noen få år. Basert på det du har lest, hva føler sanne etterfølgere av Jesus Kristus for mennesker som har forskjellige trosoppfatninger? Hvilken holdning har Kristi sanne etterfølgere til rikdom og velstand? Hva føler du deg inspirert til å forandre med hensyn til din egen holdning?

Anvend Skriftene på deg selv. Tenk over hvordan historiene og læresetningene i Skriftene kan brukes i ditt liv. Du kan for eksempel finne likheter mellom dagens problemer og problemene nephittene opplevde i Alma 1–4.

Alma 4:6–20

Bilde
seminar, ikon
Mitt eksempel og vitnesbyrd kan forandre hjerter.

Kanskje du kan kjenne deg igjen i sorgen Alma følte da han så hva som skjedde blant hans folk. Se etter problemene han så i Alma 4:6–15. Har du lagt merke til noen lignende problemer? Kanskje du er bekymret for en av dine kjære som strever med disse problemene. Har du lurt på hva du kan gjøre for å hjelpe?

Noen vil kanskje si at Alma, som overdommer, var den beste personen til å løse disse problemene. Men Alma følte at det fantes en bedre måte. Når du leser vers 16–20, hva gjør inntrykk på deg ved hans tilnærming til å hjelpe sitt folk?

Alma hadde stor tro på Guds ord og “rene vitnesbyrd” (vers 19). Hvilke eksempler har du sett på kraften i rene vitnesbyrd? Når du grunner på forskjellige måter du kan dele ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium på, kan du lese Alma 4:6–14. Hva viser handlingene til Kirkens medlemmer i disse versene om deres vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans læresetninger? Hva legger du merke til ved virkningen av deres handlinger – på dem selv og andre? Du kan også tenke på hvordan du har blitt velsignet ved andres rene vitnesbyrd, enten det ble delt gjennom ord eller handlinger.

Tenk på hvordan du kan dele ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus – med ord eller handlinger. Hvem ville ha nytte av ditt vitnesbyrd?

Se også Gary E. Stevenson: “Gi næring til og bær ditt vitnesbyrd”, Liahona, nov. 2022, 111–14; “Vitnesbyrd”, Salmer, nr. 68; “Alma the Younger Steps Down as Chief Judge” [Alma den yngre trekker seg som overdommer] (video), Evangeliebibliotek; Gospel Topics, “Revelation” [Åpenbaring], Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Alma 1:2–9

Herren kan hjelpe meg å gjenkjenne falske læresetninger.

  • Én måte å studere Alma 1:2–4 sammen med barna på, er å hjelpe dem å lage en spørrelek med riktige eller gale svar ved hjelp av uttalelser som ble undervist av Nehor, en falsk lærer. Deretter kan du snakke med dem om hvorfor Satan ofte blander sannheter med usannheter. Hjelp barna å komme på noen eksempler. Hvordan motsto Gideon Nehors løgner i vers 7–9? (Se også “Kapittel 20: Alma og Nehor”, Historier fra Mormons bok, 54–55.)

Alma 1:19–25

Som medlem av Jesu Kristi Kirke elsker og tjener jeg andre.

  • Noen medlemmer av Herrens kirke på Almas tid var generøse og gavmilde, og andre medlemmer var uvennlige og stolte. For å hjelpe barna å lære av disse erfaringene, kan dere sammen lese Alma 1:27, 30 og lage en liste over hva slags personer medlemmer av Herrens kirke hjalp. Hvem kjenner vi som kan “[være] i nød” (Alma 1:30) og trenge vår kjærlighet og hjelp? Dere kan også synge en sang sammen om kjærlighet og tjeneste, for eksempel “Jeg ønsker å være snill og god” (Barnas sangbok, 83), og hjelpe barna å tenke på handlinger som kan passe til sangen.

  • Hva skulle vi gjøre når folk er uvennlige mot oss? Vurder å lese sammen med barna hvordan Kristi etterfølgere ble behandlet i Alma 1:19–20. Snakk om hvordan de reagerte i vers 22 og 25. Kanskje dere kan øve på passende måter å reagere på når andre er uvennlige.

Alma 4:8–20

Mitt vitnesbyrd kan styrke andre.

  • Et barns “rene vitnesbyrd” (Alma 4:19) kan ofte ha en sterk innflytelse på andre. For å hjelpe barna å oppdage dette kan du lese Alma 4:8–12, 15 sammen med dem og hjelpe dem å finne problemene som foregikk i Kirken. Hva kunne Alma gjøre for å løse disse problemene? Hjelp dem å finne ut hva Alma bestemte seg for å gjøre i Alma 4:16–20. Kanskje dere kan dele med hverandre hvordan en annens vitnesbyrd om Kristus har styrket dere.

  • Hvis barna trenger eksempler på hva et vitnesbyrd er, kan du vurdere å vise et videoklipp av en taler på generalkonferansen som bærer vitnesbyrd. Dere kan også bruke denne ukens aktivitetsside eller synge sammen en sang som “Vitnesbyrd” (Salmer, nr. 68). Hva lærer vi om vitnesbyrd fra disse ressursene? La barna øve på å bære vitnesbyrd.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Nephittene kjemper mot amlicittene

Alma and Amlici [Alma og Amlici], av Scott M. Snow